Kategorie
Gemini.pl

Artykuły

X - Beauty Week
X - Nowości
X - Męska strefa
X - Produkty z gratisem
X - Niezbędnik majówkowy
1

Kształtowanie się języka dziecka – część 2 

Słuchaj artykułu

Prawidłowy rozwój mowy rządzi się swoimi prawami i zależy od wielu złożonych czynników. Badacze uważają, że aby mowa mogła rozwijać się tak, jak powinna, muszą zachodzić pewne zjawiska, m.in. gotowość biologiczna, czyli dojrzałość narządów artykulacyjnych, a także gotowość psychiczna, ściśle związana z dojrzałością naszego najważniejszego organu – mózgu. Taka dojrzałość pojawia się przeważnie między 12. a 18. miesiącem życia, kiedy to rozpoczyna się okres wyrazu

Kształtowanie się języka dziecka – część 2 

Okres wyrazu (1-2. rok życia)

Końcowy czas okresu melodii (0-12. miesiąc życia) i okres wyrazu to moment, w którym maluch zaczyna opanowywać funkcje komunikacyjne. Zdobywanie ich dzieli się na fazy (wg M.A.C. Halliday):

  • Faza I – obejmuje czas między 9. a 15/16. miesiącem życia dziecka, podczas którego posługuje się ono systemem zawierającym w sobie znaczenie i dźwięk, ale nie posługuje się jeszcze wyrazami.
  • Faza II – obejmuje czas między 16/18. a 22/24. miesiącem życia. Dziecko powoli zaczyna dostrzegać i uwzględniać system leksykalno-gramatyczny języka, poznaje zasady prowadzenia dialogu z dorosłym, a także uczy się przyjmowania ról językowych. W tym czasie dziecko może komunikować jasno swoje potrzeby, kontrolować otoczenie, a także wchodzić w interakcji z opiekunami.
  • Faza III – trwa do ukończenia przez dziecko 2. roku życia. Dziecko zastępuje komunikację bazującą na znaczeniu i dźwięku wyższym systemem.

Witaminy dla dzieci
Ciesz się darmową dostawą przy zakupie wybranych produktów!

Rozwój mowy nie dzieje się samoistnie. Nie od dziś wiadomo, że rozwój ruchowy napędza rozwój mowy, co obrazuje poniższa tabela wg E. Lenneberga.

WiekRozwój ruchowyWokalizacja i język
12 miesięcyDziecko chodzi trzymane za rękę. Chodzi z wysoko uniesionymi kolanami. Potrafi samo siedzieć na podłodze.Powtarzanie takich samych sekwencji dźwięków. Pojawiają się słowa mama i tata. Widoczne rozumienie niektórych słów i prostych poleceń.
18 miesięcyChwytanie, trzymanie i wypuszczanie z rąk są dobrze opanowane. Dziecko potrafi siedzieć na krzesełku dziecięcym. Chód sztywny.Zasób słów u dziecka jest na poziomie 3-50. Dziecko nadal gaworzy, ale pojawia się więcej ciągów wielosylabowych z różną intonacją. Bardzo szybko rozwija się rozumienie. Dziecko nie próbuje przekazywać informacji i się nie złości, jeśli czegoś nie może zrozumieć.
24 miesiąceDziecko biega. Jest w stanie szybko zmieniać pozycję z siedzenia na stanie i na odwrót. Potrafi chodzić po schodach, dostawiając jedną nogę do drugiej.Zasób słów wynosi więcej niż 50. Dziecko spontanicznie łączy elementy języka i kombinacje dwuwyrazowe, które są tworami własnymi. Obserwuje się duże zainteresowanie językiem i komunikacją z otoczeniem.

Mowa dziecka w okresie wyrazu

Między 1. a 2. rokiem życia dziecko wymawia już wszystkie samogłoski (a, e, i, o u, y) oraz spółgłoski, takie jak g, l, n, r (języczkowe, znane jako francuskie), ponadto spółgłoski wargowe p, p’ (pi), b, b’ (bi), m, m’ (mi) i spółgłoski przedniojęzykowo-zębowe t, d, n. Fazy rozwoju mowy uwzględniające występujące w nich mechanizmy językowe (wg J. Locke’a)

  • Uczenie się dźwięków mowy – gaworzenie i przechowywanie – dziecko wiele rozumie, zanim zacznie mówić, a więc musi mieć zgromadzony pewien zasób wiedzy, którą później wykorzystuje. Na początku mowa dziecka jest ograniczona i niezbyt kreatywna. W tej fazie obie półkule mózgu biorą udział w przyswajaniu języka.
  • Analiza i kontaminacja – dotyczy dzieci posługujących się fazami dwuwyrazowymi i bogatszymi. Dziecko zaczyna posługiwać się gramatyką, a lewa półkula staje się dominująca. Dziecko ujednolica końcówki wyrazów. Następuje ogromna twórczość językowa.

Cechy charakterystyczne okresu wyrazu

  • Bardzo intensywny wzrost opanowanych słów (najintensywniejszy pod tym względem jest 17-20. miesiąc życia).
  • Dziecko wypowiada pojedyncze wyrazy i są one adekwatne do sytuacji.
  • Słowa wypowiadane przez maluszka odnoszą się do otoczenia, np. mama – konkretna osoba.
  • Pojawiają się nazwy osób: mama, tata, baba.
  • Dźwiękonaśladownictwo – hau hau, miau itd.
  • Pojawia się umiejętność protestu – nie!
  • Wyrazy wskazujące – tu, to,
  • Przejaw chęci posiadania czegoś – daj.

Okres zdania (2-3. rok życia dziecka)

Okres zdania jest czasem, gdy pojawiają się kategorie gramatyczne. Nadal bardzo wzbogaca się zasób słownictwa, a mowa stale jest doskonalona. Dziecko w wieku 2-3 lat potrafi wypowiadać prawidłowo większość głosek z wyjątkiem:

  • s, z, c, dz;
  • sz, rz, cz, dż;
  • f;
  • ł.

Nieopanowane jeszcze głoski zastępowane są innymi, łatwiejszymi do wymowy, np.:

  • s, z, c, dz, sz, rz, cz, dż – zastępowane są przez ś, ź, ć, dź;
  • r zastępowane jest przez i, l, ł;
  • f zastępowane jest przez ch;
  • ł zastępowane jest przez w.

Osiągnięcia w rozwoju psychoruchowym a rozwój mowy (wg E. Lenneberga)

WiekRozwój ruchowyWokalizacja i język
30 miesięcy (ukończone)Dziecko podskakuje obunóż, potrafi stać na jednej nodze przez około 2 sekundy, zeskakuje z krzesła. Potrafi poruszać poszczególnymi palcami. Ma dobrą koordynację ruchów rąk i palców.Bardzo szybki rozwój języka. Wzrost zasobu słownictwa. Zanika gaworzenie. Brak zrozumienia frustruje dziecko. Wypowiedzi składają się z minimum 2 wyrazów (maksymalnie z 5). Dziecko rozumie większość tego, co się do niego mówi.

Dziecko będące w okresie zdania:

  • potrafi powiedzieć, jak ma na imię i nazwisko;
  • potrafi samo się poprawić (autokorekta);
  • zna synonimy;
  • przejawia zaciekawienie językowe – zadaje pytania o nazwy przedmiotów;
  • stara się wyrażać bardzo ściśle, np. tego nie ma, ale to jest;
  • w 2. roku życia ma zasób 300 słów, a w 3. 1000 słów;
  • zaczyna zastępować dźwiękonaśladownictwo właściwymi wyrazami;
  • gesty i mimika już nie są głównym przekazem komunikatu;
  • mowa nabiera kontekstu;
  • pojawiają się liczne neologizmy, np. maszynować – pisać na maszynie.

Etapy okresu zdania

  1. Zlepki dwuwyrazowe – dziecko posługuje się dwoma rzeczownikami, np. Baba hau (Babciu zobacz, pies). Prosta forma wypowiedzi świadczy o opóźnionej mowie w stosunku do myślenia, ponieważ dziecko wie więcej o świecie, niż jest w stanie powiedzieć.
  2. Zlepki wyrazowe – dziecko posługuje się dwoma rzeczownikami, ale mają one końcówkę fleksyjną, np. Tata zabawkę.

Zasób słownictwa dziecka w okresie zdania bardzo się powiększa. W mowie przeważa jednak ilość rzeczowników, gdyż stanowią one aż 40% całego zasobu.

Przeczytaj również:
Kształtowanie się języka dziecka – część 1
Kształtowanie się języka dziecka – część 3
Kształtowanie się języka dziecka – część 4
Kształtowanie się języka dziecka – część 5

Daj nam znać, co myślisz o tym artykule

Wpisz swój komentarz...
Imię

Masz pytanie, szukasz porady?
Jeśli szukasz darmowej porady w zakresie zdrowia oraz przyjmowania leków lub suplementów diety, chętnie odpowiemy na Twoje pytanie.
Zapytaj farmaceutę