WWR. Na czym polega wczesne wspomaganie rozwoju dziecka?
Wczesne wspomaganie rozwoju to jedno z oddziaływań wykorzystywanych współcześnie w procesie pomocy dzieciom, które zmagają się z zaburzeniami uniemożliwiającymi prawidłowy rozwój. WWR daje szanse na skorygowanie, a czasem nawet wyeliminowanie dysfunkcji rozwojowych przed podjęciem przez dziecko obowiązku szkolnego. W związku z tym ważne jest wczesne wdrożenie WWR i systematyczna praca z dzieckiem w celu osiągnięcia trwałych efektów.
Wczesne wspomaganie rozwoju – co to jest?
Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) to działania zespołu specjalistów mające na celu wsparcie rozwoju psychoruchowego i społecznego dziecka, u którego pojawiły się deficyty i dysharmonie rozwojowe.
Pomoc w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju powinna być kompleksowa, wielokierunkowa, długofalowa i zastosowana jak najwcześniej, aby przyniosła oczekiwane rezultaty.
Dodatkowo skuteczność WWR jest większa w przypadku zaangażowania rodziny dziecka. Może ona skorzystać z psychoedukacji i poradnictwa w zakresie pomocy dziecku z objawami zaburzeń funkcjonowania.
Wczesnym wspomaganiem rozwoju obejmuje się dzieci od chwili wykrycia zaburzeń aż do podjęcia przez dziecko nauki szkolnej (WWR w przedszkolu). Zajęcia mogą być prowadzone indywidualnie lub w niewielkich grupach (nie większych niż 3-osobowe).
W skład zespołu specjalistów pracujących z dziećmi w ramach WWR wchodzą:
- pedagog,
- psycholog,
- logopeda,
- lekarz dziecięcy.
Głównymi zadaniami specjalistów WWR są:
- wspieranie rodziców dzieci objętych programem WWR, pomoc w zaakceptowaniu trudnej dla nich sytuacji, udzielanie informacji o dziecku i jego trudnościach, przygotowanie materiałów z ćwiczeniami, które rodzic może wykonywać z dzieckiem w domu;
- diagnoza funkcjonalna dziecka w zakresie funkcji poznawczych i społecznych oraz poznanie jego mocnych i słabych stron, przeprowadzona na podstawie badań diagnostycznych, obserwacji i wywiadu z opiekunem dziecka;
- opracowanie indywidualnego programu pomocy dziecku; program ten powinien być dopasowany do możliwości dziecka i uwzględniać wiele różnych oddziaływań terapeutycznych.
Celem wczesnego wspomagania rozwoju (WWR) jest odkrycie na jak najwcześniejszym etapie wszelkich dysfunkcji w rozwoju dziecka, a następnie ich zlikwidowanie lub skorygowanie.
Program pomocy, oprócz ćwiczeń, których zadaniem jest wyeliminowanie zaburzeń, powinien także uwzględniać działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie pojawieniu się deficytów w przyszłości (tzw. promocja zdrowia).
Za stosowaniem WWR jak najwcześniej przemawiają:
- duża plastyczność mózgu dziecka – większa podatność na oddziaływania pomocowe, podatność na zmiany (pozytywne);
- możliwość hamowania, a czasem nawet całkowitego zatrzymania kolejnych niekorzystnych zmian u dzieci z zaburzeniami o postępującym przebiegu;
- fakt, że małe dzieci chętniej współpracują, czynią szybsze postępy;
- nasilanie się części zaburzeń wraz z wiekiem, co znacząco utrudnia terapię WWR i obniża jej skuteczność;
- łatwiejsza i szybsza generalizacja wypracowanych umiejętności i nawyków u dzieci.
Pomoc z zakresu WWR dostępna jest w:
- placówkach edukacyjnych (szkoły, przedszkola), w tym szkoły specjalne;
- ośrodkach: specjalnych, szkolno-wychowawczych, rewalidacyjno-wychowawczych;
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Na czym polega wczesne wspomaganie rozwoju?
Zajęcia WWR są prowadzone przez zespół specjalistów, a to, jak i w jakim zakresie przebiegają, jest uzależnione od indywidualnych potrzeb dziecka.
Innej interwencji może wymagać dziecko z niepełnosprawnością intelektualną, a innej ze spektrum autyzmu.
Przygotowując program pomocy, specjaliści sugerują się normami rozwojowymi i określają, jakie umiejętności powinno posiadać dziecko, aby uznać, że jego rozwój przebiega w sposób normatywny dla wieku.
Do oddziaływań tych mogą należeć:
- wspomaganie aktywności społecznej:
- wdrażanie do prawidłowego funkcjonowania w grupie,
- kształtowanie zachowań społecznych,
- angażowanie i zachęcanie do czynnego uczestnictwa w życiu grupy,
- zachęcanie do inicjowania i uczestniczenia we wspólnych zabawach z rówieśnikami,
- kształtowanie umiejętności dostosowywania się do obowiązujących zasad społecznych,
- zwiększanie kompetencji społecznych i umiejętności adaptacyjnych,
- kształtowanie wizualizacji zasad i oczekiwań społecznych,
- zwiększenie regulacji i samoświadomości emocjonalnej,
- praca nad regulacją zachowań;
- wspomaganie aktywności językowej:
- wzbogacenie słownictwa czynnego i biernego,
- ćwiczenia koncentracji,
- ćwiczenia uwagi słuchowej i wzrokowej,
- rozwijanie rozumienia języka,
- poszerzenie funkcji używania komunikatów słownych,
- nauka budowania dłuższych wypowiedzi,
- nauka rozumienia pytań,
- kształtowanie umiejętności dialogu,
- stymulacja rozwoju zabaw tematycznych, językowych i zabaw z regułami;
- wspomaganie aktywności poznawczej:
- wspomaganie kształtowania zdolności zapamiętywania,
- kształtowanie zdolności myślenia abstrakcyjnego,
- wspomaganie przetwarzania wzrokowo-przestrzennego,
- wspomaganie przetwarzania bodźców sensorycznych,
- wspieranie umiejętności koncentracji uwagi,
- pomoc w rozwijaniu mocnych stron i zainteresowań,
- stymulacja poznania wielozmysłowego.
Ponadto w przypadku dzieci, u których stwierdza się zaburzenia psychoruchowe (duża i mała motoryka) lub zaburzenia będące wynikiem nieprawidłowości w rozwoju sensorycznym (zdolności związane ze zmysłem wzroku, słuchu, dotyku), oddziaływania WWR skupiają się na wyrównaniu deficytów w tych obszarach.
Przed opracowaniem indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju powinno się:
- poznać zapotrzebowania rozwojowe dziecka;
- określić gotowość dziecka do wzięcia udziału w poszczególnych etapach interwencji i dostosować ćwiczenia do zdolności dziecka;
- skrupulatnie zaplanować rodzaj, częstotliwość, kolejność i ilość aktywności, tak by nie przeciążyć dziecka;
- zbudować pozytywną relację z dzieckiem, motywować dziecko do współpracy;
- edukować rodziców i zaangażować ich w proces pomocowy.
Metody, które mogą być stosowane w oddziaływaniach WWR:
- metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherbone;
- kontakt i komunikacja Christophera Knilla oraz programy aktywności Marianny i Christophera Knillów;
- metoda odzwierciedlania zachowań dzieci i zabaw z wykorzystaniem materiałów nieustrukturyzowanych,
- metoda stymulacji NDT-Bobath (ang. Neuro-Developmental-Treatment – terapia neurorozwojowa) lub Vaclava Vojty;
- metoda integracji sensorycznej;
- metoda dobrego startu;
- metoda Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej,
- metody wspomagające porozumiewanie się: piktogramy, fonogesty, język logograficzny Charlesa Blissa,
- behawioralne metody edukacji itp.
Co daje orzeczenie o wczesnym wspomaganiu rozwoju?
Opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka daje dzieciom z niepełnosprawnością i trudnościami rozwojowymi szansę na wyrównanie deficytów i poprawę funkcjonowania do momentu podjęcia przez te dzieci obowiązku szkolnego.
Aby dziecko mogło być poddane oddziaływaniom WWR, musi wcześniej otrzymać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
Opinia ta jest wydawana przez specjalistów w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju otrzymuje się na podstawie następującej dokumentacji:
- zaświadczenie od lekarza o rodzaju niepełnosprawności,
- opinia psychologa i wychowawcy przedszkolnego,
- orzeczenie o niepełnosprawności (jeśli takie istnieje),
- inna dokumentacja, w tym opinie specjalistów, takich jak logopeda czy fizjoterapeuta (jeśli rodzic posiada taką dokumentację).
Które dzieci mogą skorzystać z WWR?
Z wczesnego wspomagania rozwoju mogą skorzystać dzieci ze stwierdzoną niepełnosprawnością intelektualną (w każdym stopniu), niepełnosprawnością ruchową oraz dzieci, u których stwierdzono więcej niż jedną niepełnosprawność. Z WWR mogą także skorzystać dzieci ze spektrum autyzmu i zmagające się z zaburzeniami wzroku czy słuchu.
Przeczytaj również:
Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży
- https://www.naszaklinika.com.pl/pliki/Dla%20Rodzicow%20wczesne%20wspomaganie%20rozwoju%20dziecka.pdf.
- https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Edukacja_Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_/Edukacja_Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_-r2009-t-n3_4/Edukacja_Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_-r2009-t-n3_4-s37-45/Edukacja_Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_-r2009-t-n3_4-s37-45.pdf.
- Kowaluk-Romanek M., Bieganowska A., Wczesne wspomaganie dzieci o dysharmonijnym rozwoju psychomotorycznym, Zeszyty Naukowe WSSP, 16, 2013 s. 25-43.
- http://pppolkusz.pl/wwr-3/co-to-jest-wwr/.
- http://www.bc.ore.edu.pl/Content/905/Wczesne+wspomaganie+rozwoju+dziecka+w+teorii+i+praktyce.pdf.