Mowa a mózg – co sprawia, że możemy mówić?
Mówienie i porozumiewanie się ze światem jest dla nas czymś tak naturalnym, jak oddychanie. Rzadko kiedy zastanawiamy się też nad tym, co sprawia, że mówienie jest w ogóle możliwe. A dzieje się tak dzięki najważniejszemu organowi, bez którego nie bylibyśmy w stanie istnieć. Mowa tu o mózgu.
Budowa mózgu
Mózg (z łac. encephalon) jest najbardziej skomplikowanym narządem ludzkiego ciała, dzięki któremu jesteśmy świadomi swojego istnienia. Dzięki niemu możemy się poruszać, uczyć, słyszeć i widzieć.
Wyróżnia się kilka podziałów budowy mózgu np.:
- topograficzny – wyróżniający przodomózgowie, śródmózgowie i tyłomózgowie, będące pierwotnymi pęcherzykami, z których rozwijają się kolejne struktury mózgu, takie jak kresomózgowie i międzymózgowie;
- kliniczny – wyróżniający półkule mózgu, móżdżek i pień mózgu.
Najbardziej zewnętrzną częścią mózgu jest kora zbudowana z komórek nerwowych. Kora mózgowa analizuje i przetwarza bodźce nadchodzące przy pomocy zmysłów, narządów wewnętrznych i innych układów. To właśnie w korze znajdują się nasza pamięć, osobowość i inteligencja.
Półkule mózgu różnią od siebie wielkością, budową, a także funkcjami, za które są odpowiedzialne.
Lewa półkula odpowiada za:
- odbieranie i wytwarzanie mowy,
- procesy analityczne,
- kontrolę prawej strony ciała,
- logiczne myślenie,
- postrzeganie różnic,
- przetwarzanie poznanych już bodźców.
Prawa półkula odpowiada za:
- kontrolę lewej strony ciała,
- myślenie globalne,
- odczuwanie przestrzeni,
- emocje,
- dostrzeganie podobieństw,
- przetwarzanie nowych bodźców,
- odbieranie dźwięków niewerbalnych.
Obecne na mózgu bruzdy widocznie oddzielają od siebie 5 płatów:
- czołowy – odpowiada między innymi za zachowanie, pamięć, myślenie, wyuczone ruchy, np. jazdy na rowerze, ruchy narządów artykulacyjnych, przewidywanie skutków swoich działań, ocenianie sytuacji;
- ciemieniowy – odpowiada między innymi za orientację przestrzenną, dostrzeganie ruchu, czucie temperatury, dotyku, bólu, integrację ruchu i wzroku, a także czucia i wzroku, rozumienie pojęć symbolicznych czy abstrakcyjnych, podzielność uwagi;
- skroniowy – odpowiada między innymi za mowę, rozpoznawanie obiektów, analizowanie zapachów, zapamiętywanie, pamięć słowną;
- potyliczny – odpowiada za analizowanie barw, kształtów, widzenie;
- limbiczny – odpowiada między innymi za emocje.
Mówienie i rozumienie mowy
Carl Wernicke odkrył i opisał znany powszechnie dzisiaj ośrodek Wernickego, czyli inaczej czuciowy ośrodek mowy, dzięki któremu jesteśmy w stanie rozumieć mowę innych ludzi. Ośrodek ten znajduje się w płacie skroniowym, w dominującej półkuli mózgu. Jego uszkodzenie powoduje nierozumienie mowy, przy czym sprawność narządów artykulacyjnych jest zachowana. Pacjent nie rozumie mowy innych, czuje się tak, jakby był w obcym państwie i nie znał tamtejszego języka.
Z kolei ośrodek Broca (odkryty przez Paula Broca) umożliwia tworzenie głosek, ich wypowiadanie, określany jest również ruchowym ośrodkiem mowy. Zlokalizowany jest on w płacie czołowym dominującej półkuli. Przy uszkodzeniu tego ośrodka chory jest w stanie rozumieć mowę, ale nie może poprawnie sam wyartykułować swojego przekazu, przy czym anatomicznie narządy mowy nie są uszkodzone. Pacjent nie potrafi zaplanować ruchu, który w normalnych warunkach jest płynny i wykonywany przez nas nieświadomie.
Wymienione obszary są ze sobą ściśle powiązane włóknami, określanymi fachowo pęczkiem łukowatym, dzięki czemu mówienie i rozumienie mowy jest możliwe.
Ośrodki Wernickego i Broca znajdują się prawie zawsze w półkuli dominującej mózgu. U większości ludzi dominuje lewa półkula, dlatego też jesteśmy praworęczni. Idąc tym tropem, osoby z dominującą prawą półkulą powinny być leworęczne, jednak nie jest tak do końca.
Badania wykazują, że 96% osób praworęcznych i około 70% leworęcznych ma ośrodki mowy w lewej półkuli.
Ośrodki ruchowy i czuciowy mowy to nie jedyne obszary mózgu mające związek z mówieniem. W procesie mówienia biorą również udział:
- dodatkowe pole ruchowe (w płacie czołowym), które odpowiada za „start” mówienia;
- pola asocjacyjne (w płacie czołowym, skroniowym i ciemieniowym), dzięki którym przetwarzane są informacje docierające do mózgu, a co za tym idzie możliwe jest nazywanie miejsc, czynności, przedmiotów;
- kora limbiczna, kora przedczołowa – kontrola wypowiedzi;
- ośrodki półkuli niedominującej, które swoją lokalizacją odpowiadają ośrodkom mowy w półkuli dominującej – odpowiadają one za melodię wypowiedzi, odbieranie emocji zawartych w wypowiedzi innych osób, a także przekazywanie własnych emocji w swoich wypowiedziach;
- móżdżek – napięcie mięśni artykulacyjnych.
Mózg, jako najważniejszy organ ludzkiego ciała, jest centrum naszego funkcjonowania. Jego skomplikowana budowa umożliwia naszą egzystencję.
Przeczytaj również:
Plastyczność mózgu – czym jest?
Źródła:
- Masgutowa S., Regner A., Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej, wyd. Continuo, Wrocław 2009.
- Szeląg E., Mowa a mózg, Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Opole 2005.
W ciekawy i przystępny sposób wyjaśnione zostały zagadnienia mnie interesujące. Dziękuję i pozdrawiam
Cieszymy się, że artykuł był dla Pani interesujący 🙂
Z przyjemnością przeczytałam to zestawienie informacji o mózgu w takim krótkim, zrozumiałym artykule. Zachęca do zgłębienia tematy. Poszukuję materiałów o mózgu, mowie, nauce języków, dwujęzyczności u dzieci – znajduję na ogół bardzo stare artykuły, książki. Nie znalazłam jeszcze nic z lat 2020 i późniejszych. Może za krótko szukam, walczę więc dalej.
Dziękujemy za komentarz!
Chetnie pomoge. Mam syna siedmioletniego wielojezycznego od urodzenia. Jestem logopeda. Pisalm prace dyplomowa w 2023 na temat wielojezycznosci.
Super wiadomosci