Kategorie
Gemini.pl

Artykuły

X - Niezbędnik majówkowy
X - Alergia 2024
X - Baby Week 22.04-05.05
X - Bądź Eco
X - Sale do -50%
3

WWR – na czym polega wczesne wspomaganie rozwoju dziecka?

Słuchaj artykułu

Wczesne wspomaganie rozwoju to jedno z oddziaływań wykorzystywanych współcześnie w procesie pomocy dzieciom, które zmagają się z zaburzeniami uniemożliwiającymi prawidłowy rozwój. WWR daje szanse na skorygowanie, a czasem nawet wyeliminowanie dysfunkcji rozwojowych przed podjęciem przez dziecko obowiązku szkolnego. W związku z tym ważne jest wczesne wdrożenie WWR i systematyczna praca z dzieckiem w celu osiągnięcia trwałych efektów. 

WWR – na czym polega wczesne wspomaganie rozwoju dziecka?

Wczesne wspomaganie rozwoju – co to jest? 

Pod pojęciem wczesnego wspomagania rozwoju (WWR) kryją się oddziaływania prowadzone przez zespół specjalistów mające na celu wsparcie rozwoju psychoruchowego i społecznego dziecka, u którego pojawiły się deficyty i dysharmonie rozwojowe.  

Pomoc w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju powinna być kompleksowa, wielokierunkowa, długofalowa i zastosowana jak najwcześniej, aby przyniosła oczekiwane rezultaty.

Dodatkowo skuteczność oddziaływań jest większa w przypadku zaangażowania rodziny dziecka, która może skorzystać z psychoedukacji i poradnictwa w zakresie pomocy dziecku z objawami zaburzeń funkcjonowania.  


Witaminy dla dzieci
Ciesz się darmową dostawą przy zakupie wybranych produktów!

Wczesnym wspomaganiem rozwoju obejmuje się dzieci od chwili wykrycia zaburzeń aż do podjęcia przez dziecko nauki szkolnej (WWR w przedszkolu). Zajęcia mogą być prowadzone indywidualnie lub w niewielkich grupach (nie większych niż 3-osobowe) [1-4]. 

W skład zespołu specjalistów pracujących z dziećmi w ramach WWR wchodzą:  

  • pedagog,  
  • psycholog,  
  • logopeda, 
  • lekarz dziecięcy [2]. 

Głównymi zadaniami specjalistów WWR są:  

  • wspieranie rodziców dzieci objętych programem WWR, pomoc w zaakceptowaniu trudnej dla nich sytuacji, udzielanie informacji o dziecku i jego trudnościach, przygotowanie materiałów z ćwiczeniami, które rodzic może wykonywać z dzieckiem w domu; 
  • diagnoza funkcjonalna dziecka w zakresie funkcji poznawczych i społecznych oraz poznanie jego mocnych i słabych stron, przeprowadzona na podstawie badań diagnostycznych, obserwacji i wywiadu z opiekunem dziecka; 
  • opracowanie indywidualnego programu pomocy dziecku; program ten powinien być dopasowany do możliwości dziecka i uwzględniać wiele różnych oddziaływań terapeutycznych [1-3]. 

Celem wczesnego wspomagania rozwoju (WWR) jest odkrycie na jak najwcześniejszym etapie wszelkich dysfunkcji w rozwoju dziecka, a następnie ich zlikwidowanie lub skorygowanie.  

Program pomocy, oprócz ćwiczeń, których zadaniem jest wyeliminowanie zaburzeń, powinien także uwzględniać działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie pojawieniu się deficytów w przyszłości (tzw. promocja zdrowia). 

Za stosowaniem WWR jak najwcześniej przemawiają: 

  • duża plastyczność mózgu dziecka – większa podatność na oddziaływania pomocowe, podatność na zmiany (pozytywne); 
  • możliwość hamowania, a czasem nawet całkowitego zatrzymania kolejnych niekorzystnych zmian u dzieci z zaburzeniami o postępującym przebiegu; 
  • fakt, że małe dzieci chętniej współpracują, czynią szybsze postępy; 
  • nasilanie się części zaburzeń wraz z wiekiem, co znacząco utrudnia terapię WWR i obniża jej skuteczność; 
  • łatwiejsza i szybsza generalizacja wypracowanych umiejętności i nawyków u dzieci. 

Pomoc z zakresu WWR dostępna jest w: 

  • placówkach edukacyjnych (szkoły, przedszkola), w tym szkoły specjalne; 
  • ośrodkach: specjalnych, szkolno-wychowawczych, rewalidacyjno-wychowawczych; 
  • poradniach psychologiczno-pedagogicznych. 

Na czym polega wczesne wspomaganie rozwoju?

Zajęcia WWR są prowadzone przez zespół specjalistów, a to, jak i w jakim zakresie przebiegają, jest uzależnione od indywidualnych potrzeb dziecka.  

Innej interwencji może wymagać dziecko z niepełnosprawnością intelektualną, a innej pomocy potrzebuje dziecko ze spektrum autyzmu.

Przygotowując program pomocy, specjaliści sugerują się normami rozwojowymi i określają, jakie umiejętności powinno posiadać dziecko, aby uznać, że jego rozwój przebiega w sposób normatywny dla wieku. W przypadku stwierdzenia, że jakiś obszar/ obszary nie rozwijają się prawidłowo, są one przedmiotem oddziaływań WWR.  

Do oddziaływań tych mogą należeć: 

  • wspomaganie aktywności społecznej: 
    • wdrażanie do prawidłowego funkcjonowania w grupie, 
    • kształtowanie zachowań społecznych, 
    • angażowanie i zachęcanie do czynnego uczestnictwa w życiu grupy, 
    • zachęcanie do inicjowania i uczestniczenia we wspólnych zabawach z rówieśnikami, 
    • kształtowanie umiejętności dostosowywania się do obowiązujących zasad społecznych, 
    • zwiększanie kompetencji społecznych i umiejętności adaptacyjnych, 
    • kształtowanie wizualizacji zasad i oczekiwań społecznych, 
    • zwiększenie regulacji i samoświadomości emocjonalnej, 
    • praca nad regulacją zachowań; 
  • wspomaganie aktywności językowej: 
    • wzbogacenie słownictwa czynnego i biernego, 
    • ćwiczenia koncentracji, 
    • ćwiczenia uwagi słuchowej i wzrokowej, 
    • rozwijanie rozumienia języka, 
    • poszerzenie funkcji używania komunikatów słownych, 
    • nauka budowania dłuższych wypowiedzi, 
    • nauka rozumienia pytań, 
    • kształtowanie umiejętności dialogu, 
    • stymulacja rozwoju zabaw tematycznych, językowych i zabaw z regułami; 
  • wspomaganie aktywności poznawczej: 
    • wspomaganie kształtowania zdolności zapamiętywania, 
    • kształtowanie zdolności myślenia abstrakcyjnego, 
    • wspomaganie przetwarzania wzrokowo-przestrzennego, 
    • wspomaganie przetwarzania bodźców sensorycznych, 
    • wspieranie umiejętności koncentracji uwagi, 
    • pomoc w rozwijaniu mocnych stron i zainteresowań, 
    • stymulacja poznania wielozmysłowego. 

Ponadto w przypadku dzieci, u których stwierdza się zaburzenia psychoruchowe (duża i mała motoryka) lub zaburzenia będące wynikiem nieprawidłowości w rozwoju sensorycznym (zdolności związane ze zmysłem wzroku, słuchu, dotyku), oddziaływania WWR skupiają się na wyrównaniu deficytów w tych obszarach.  

Przed opracowaniem indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju powinno się: 

  • poznać zapotrzebowania rozwojowe dziecka; 
  • określić gotowość dziecka do wzięcia udziału w poszczególnych etapach interwencji i dostosować ćwiczenia do zdolności dziecka; 
  • skrupulatnie zaplanować rodzaj, częstotliwość, kolejność i ilość aktywności, tak by nie przeciążyć dziecka; 
  • zbudować pozytywną relację z dzieckiem, motywować dziecko do współpracy; 
  • edukować rodziców i zaangażować ich w proces pomocowy [3]. 

Metody, które mogą być stosowane w oddziaływaniach WWR:

  • metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherbone; 
  • kontakt i komunikacja Christophera Knilla oraz programy aktywności Marianny i Christophera Knillów; 
  • metoda odzwierciedlania zachowań dzieci i zabaw z wykorzystaniem materiałów nieustrukturyzowanych,  ​ 
  • metoda stymulacji NDT-Bobath (ang. Neuro-Developmental-Treatment – terapia neurorozwojowa) lub Vaclava Vojty; 
  • metoda integracji sensorycznej; 
  • metoda dobrego startu;  ​ 
  • metoda Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, ​ 
  • metody wspomagające porozumiewanie się: piktogramy, fonogesty, język logograficzny Charlesa Blissa, ​ 
  • behawioralne metody edukacji itp. [5]. 

Co daje orzeczenie o wczesnym wspomaganiu rozwoju? 

Opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka daje dzieciom z niepełnosprawnością i trudnościami rozwojowymi szansę na wyrównanie deficytów i poprawę funkcjonowania do momentu podjęcia przez te dzieci obowiązku szkolnego. 

Aby dziecko mogło być poddane oddziaływaniom WWR, musi wcześniej otrzymać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.  

Opinia ta jest wydawana przez specjalistów w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju otrzymuje się na podstawie następującej dokumentacji: 

  • zaświadczenie od lekarza o rodzaju niepełnosprawności, 
  • opinia psychologa i wychowawcy przedszkolnego, 
  • orzeczenie o niepełnosprawności (jeśli takie istnieje), 
  • inna dokumentacja, w tym opinie specjalistów, takich jak logopeda czy fizjoterapeuta (jeśli rodzic posiada taką dokumentację) [4]. 

Które dzieci mogą skorzystać z WWR?

Z wczesnego wspomagania rozwoju mogą skorzystać dzieci ze stwierdzoną niepełnosprawnością intelektualną (w każdym stopniu), niepełnosprawnością ruchową oraz dzieci, u których stwierdzono więcej niż jedną niepełnosprawność. Z WWR mogą także skorzystać dzieci ze spektrum autyzmu i zmagające się z zaburzeniami wzroku czy słuchu [4]. 

Przeczytaj również:
Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży – rodzaje, objawy, przyczyny i leczenie


Źródła
Zwiń
Rozwiń

Źródła: 

  1. https://www.naszaklinika.com.pl/pliki/Dla%20Rodzicow%20wczesne%20wspomaganie%20rozwoju%20dziecka.pdf. 
  2. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Edukacja_Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_/Edukacja_Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_-r2009-t-n3_4/Edukacja_Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_-r2009-t-n3_4-s37-45/Edukacja_Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_-r2009-t-n3_4-s37-45.pdf. 
  3. Kowaluk-Romanek M., Bieganowska A., Wczesne wspomaganie dzieci o dysharmonijnym rozwoju psychomotorycznym, Zeszyty Naukowe WSSP, 16, 2013 s. 25-43. 
  4. http://pppolkusz.pl/wwr-3/co-to-jest-wwr/. 
  5. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/905/Wczesne+wspomaganie+rozwoju+dziecka+w+teorii+i+praktyce.pdf. 
Daj nam znać, co myślisz o tym artykule

Wpisz swój komentarz...
Imię

Masz pytanie, szukasz porady?
Jeśli szukasz darmowej porady w zakresie zdrowia oraz przyjmowania leków lub suplementów diety, chętnie odpowiemy na Twoje pytanie.
Zapytaj farmaceutę