Kategorie
Gemini.pl

Artykuły

X - Kalendarz adwentowy
X - Herbapol Syrop sosnowy
X - Nutricia Bebilon + Mustela
X - Humavit Colostrum
X - Aurovitas ApoD3
X - Pomysł na prezent 3
X - Baby Week 9
X - Inhalatory
X - Unia Unituss
5

WWR. Na czym polega wczesne wspomaganie rozwoju dziecka?

Słuchaj artykułu

Wczesne wspomaganie rozwoju to jedno z oddziaływań wykorzystywanych współcześnie w procesie pomocy dzieciom, które zmagają się z zaburzeniami uniemożliwiającymi prawidłowy rozwój. WWR daje szanse na skorygowanie, a czasem nawet wyeliminowanie dysfunkcji rozwojowych przed podjęciem przez dziecko obowiązku szkolnego. W związku z tym ważne jest wczesne wdrożenie WWR i systematyczna praca z dzieckiem w celu osiągnięcia trwałych efektów. 

WWR. Na czym polega wczesne wspomaganie rozwoju dziecka?

Wczesne wspomaganie rozwoju – co to jest? 

Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) to działania zespołu specjalistów mające na celu wsparcie rozwoju psychoruchowego i społecznego dziecka, u którego pojawiły się deficyty i dysharmonie rozwojowe.  

Pomoc w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju powinna być kompleksowa, wielokierunkowa, długofalowa i zastosowana jak najwcześniej, aby przyniosła oczekiwane rezultaty.

Dodatkowo skuteczność WWR jest większa w przypadku zaangażowania rodziny dziecka. Może ona skorzystać z psychoedukacji i poradnictwa w zakresie pomocy dziecku z objawami zaburzeń funkcjonowania.  

Wczesnym wspomaganiem rozwoju obejmuje się dzieci od chwili wykrycia zaburzeń aż do podjęcia przez dziecko nauki szkolnej (WWR w przedszkolu). Zajęcia mogą być prowadzone indywidualnie lub w niewielkich grupach (nie większych niż 3-osobowe). 

W skład zespołu specjalistów pracujących z dziećmi w ramach WWR wchodzą:  

  • pedagog,  
  • psycholog,  
  • logopeda, 
  • lekarz dziecięcy. 

Głównymi zadaniami specjalistów WWR są:  

  • wspieranie rodziców dzieci objętych programem WWR, pomoc w zaakceptowaniu trudnej dla nich sytuacji, udzielanie informacji o dziecku i jego trudnościach, przygotowanie materiałów z ćwiczeniami, które rodzic może wykonywać z dzieckiem w domu; 
  • diagnoza funkcjonalna dziecka w zakresie funkcji poznawczych i społecznych oraz poznanie jego mocnych i słabych stron, przeprowadzona na podstawie badań diagnostycznych, obserwacji i wywiadu z opiekunem dziecka; 
  • opracowanie indywidualnego programu pomocy dziecku; program ten powinien być dopasowany do możliwości dziecka i uwzględniać wiele różnych oddziaływań terapeutycznych. 

Celem wczesnego wspomagania rozwoju (WWR) jest odkrycie na jak najwcześniejszym etapie wszelkich dysfunkcji w rozwoju dziecka, a następnie ich zlikwidowanie lub skorygowanie.  

Program pomocy, oprócz ćwiczeń, których zadaniem jest wyeliminowanie zaburzeń, powinien także uwzględniać działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie pojawieniu się deficytów w przyszłości (tzw. promocja zdrowia). 

Za stosowaniem WWR jak najwcześniej przemawiają: 

  • duża plastyczność mózgu dziecka – większa podatność na oddziaływania pomocowe, podatność na zmiany (pozytywne); 
  • możliwość hamowania, a czasem nawet całkowitego zatrzymania kolejnych niekorzystnych zmian u dzieci z zaburzeniami o postępującym przebiegu; 
  • fakt, że małe dzieci chętniej współpracują, czynią szybsze postępy; 
  • nasilanie się części zaburzeń wraz z wiekiem, co znacząco utrudnia terapię WWR i obniża jej skuteczność; 
  • łatwiejsza i szybsza generalizacja wypracowanych umiejętności i nawyków u dzieci. 

Pomoc z zakresu WWR dostępna jest w: 

  • placówkach edukacyjnych (szkoły, przedszkola), w tym szkoły specjalne; 
  • ośrodkach: specjalnych, szkolno-wychowawczych, rewalidacyjno-wychowawczych; 
  • poradniach psychologiczno-pedagogicznych. 

Na czym polega wczesne wspomaganie rozwoju?

Zajęcia WWR są prowadzone przez zespół specjalistów, a to, jak i w jakim zakresie przebiegają, jest uzależnione od indywidualnych potrzeb dziecka.  

Innej interwencji może wymagać dziecko z niepełnosprawnością intelektualną, a innej ze spektrum autyzmu.

Przygotowując program pomocy, specjaliści sugerują się normami rozwojowymi i określają, jakie umiejętności powinno posiadać dziecko, aby uznać, że jego rozwój przebiega w sposób normatywny dla wieku.

Do oddziaływań tych mogą należeć: 

  • wspomaganie aktywności społecznej: 
    • wdrażanie do prawidłowego funkcjonowania w grupie, 
    • kształtowanie zachowań społecznych, 
    • angażowanie i zachęcanie do czynnego uczestnictwa w życiu grupy, 
    • zachęcanie do inicjowania i uczestniczenia we wspólnych zabawach z rówieśnikami, 
    • kształtowanie umiejętności dostosowywania się do obowiązujących zasad społecznych, 
    • zwiększanie kompetencji społecznych i umiejętności adaptacyjnych, 
    • kształtowanie wizualizacji zasad i oczekiwań społecznych, 
    • zwiększenie regulacji i samoświadomości emocjonalnej, 
    • praca nad regulacją zachowań; 
  • wspomaganie aktywności językowej: 
    • wzbogacenie słownictwa czynnego i biernego, 
    • ćwiczenia koncentracji, 
    • ćwiczenia uwagi słuchowej i wzrokowej, 
    • rozwijanie rozumienia języka, 
    • poszerzenie funkcji używania komunikatów słownych, 
    • nauka budowania dłuższych wypowiedzi, 
    • nauka rozumienia pytań, 
    • kształtowanie umiejętności dialogu, 
    • stymulacja rozwoju zabaw tematycznych, językowych i zabaw z regułami; 
  • wspomaganie aktywności poznawczej: 
    • wspomaganie kształtowania zdolności zapamiętywania, 
    • kształtowanie zdolności myślenia abstrakcyjnego, 
    • wspomaganie przetwarzania wzrokowo-przestrzennego, 
    • wspomaganie przetwarzania bodźców sensorycznych, 
    • wspieranie umiejętności koncentracji uwagi, 
    • pomoc w rozwijaniu mocnych stron i zainteresowań, 
    • stymulacja poznania wielozmysłowego. 

Ponadto w przypadku dzieci, u których stwierdza się zaburzenia psychoruchowe (duża i mała motoryka) lub zaburzenia będące wynikiem nieprawidłowości w rozwoju sensorycznym (zdolności związane ze zmysłem wzroku, słuchu, dotyku), oddziaływania WWR skupiają się na wyrównaniu deficytów w tych obszarach.  

Przed opracowaniem indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju powinno się: 

  • poznać zapotrzebowania rozwojowe dziecka; 
  • określić gotowość dziecka do wzięcia udziału w poszczególnych etapach interwencji i dostosować ćwiczenia do zdolności dziecka; 
  • skrupulatnie zaplanować rodzaj, częstotliwość, kolejność i ilość aktywności, tak by nie przeciążyć dziecka; 
  • zbudować pozytywną relację z dzieckiem, motywować dziecko do współpracy; 
  • edukować rodziców i zaangażować ich w proces pomocowy. 

Metody, które mogą być stosowane w oddziaływaniach WWR:

  • metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherbone; 
  • kontakt i komunikacja Christophera Knilla oraz programy aktywności Marianny i Christophera Knillów; 
  • metoda odzwierciedlania zachowań dzieci i zabaw z wykorzystaniem materiałów nieustrukturyzowanych,  ​ 
  • metoda stymulacji NDT-Bobath (ang. Neuro-Developmental-Treatment – terapia neurorozwojowa) lub Vaclava Vojty; 
  • metoda integracji sensorycznej; 
  • metoda dobrego startu;  ​ 
  • metoda Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, ​ 
  • metody wspomagające porozumiewanie się: piktogramy, fonogesty, język logograficzny Charlesa Blissa, ​ 
  • behawioralne metody edukacji itp.

Co daje orzeczenie o wczesnym wspomaganiu rozwoju? 

Opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka daje dzieciom z niepełnosprawnością i trudnościami rozwojowymi szansę na wyrównanie deficytów i poprawę funkcjonowania do momentu podjęcia przez te dzieci obowiązku szkolnego. 

Aby dziecko mogło być poddane oddziaływaniom WWR, musi wcześniej otrzymać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.  

Opinia ta jest wydawana przez specjalistów w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju otrzymuje się na podstawie następującej dokumentacji: 

  • zaświadczenie od lekarza o rodzaju niepełnosprawności, 
  • opinia psychologa i wychowawcy przedszkolnego, 
  • orzeczenie o niepełnosprawności (jeśli takie istnieje), 
  • inna dokumentacja, w tym opinie specjalistów, takich jak logopeda czy fizjoterapeuta (jeśli rodzic posiada taką dokumentację). 

Które dzieci mogą skorzystać z WWR?

Z wczesnego wspomagania rozwoju mogą skorzystać dzieci ze stwierdzoną niepełnosprawnością intelektualną (w każdym stopniu), niepełnosprawnością ruchową oraz dzieci, u których stwierdzono więcej niż jedną niepełnosprawność. Z WWR mogą także skorzystać dzieci ze spektrum autyzmu i zmagające się z zaburzeniami wzroku czy słuchu. 

Przeczytaj również:
Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży


Witaminy dla dzieci
Ciesz się darmową dostawą przy zakupie wybranych produktów!

Źródła
Zwiń
Rozwiń
  • https://www.naszaklinika.com.pl/pliki/Dla%20Rodzicow%20wczesne%20wspomaganie%20rozwoju%20dziecka.pdf. 
  • https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Edukacja_Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_/Edukacja_Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_-r2009-t-n3_4/Edukacja_Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_-r2009-t-n3_4-s37-45/Edukacja_Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_-r2009-t-n3_4-s37-45.pdf. 
  • Kowaluk-Romanek M., Bieganowska A., Wczesne wspomaganie dzieci o dysharmonijnym rozwoju psychomotorycznym, Zeszyty Naukowe WSSP, 16, 2013 s. 25-43. 
  • http://pppolkusz.pl/wwr-3/co-to-jest-wwr/. 
  • http://www.bc.ore.edu.pl/Content/905/Wczesne+wspomaganie+rozwoju+dziecka+w+teorii+i+praktyce.pdf. 
Masz pytanie, szukasz porady?
Jeśli szukasz darmowej porady w zakresie zdrowia oraz przyjmowania leków lub suplementów diety, chętnie odpowiemy na Twoje pytanie.
Zapytaj farmaceutę