Mózgowe porażenie dziecięce. Jakie są przyczyny?
Mózgowe porażenie dziecięce (potocznie nazywane MPD) nie jest jednostką chorobową i nie można na nie zachorować. Jest to zespół wielu zaburzeń, powstałych w wynik uszkodzenia mózgu, które u każdej osoby przejawiają się na różne sposoby. Więcej informacji na temat mózgowego porażenia dziecięcego znajdziecie w poniższym artykule.
Mózgowe porażenie dziecięce – przyczyny
Uszkodzenia mózgu niosą ze sobą wiele przykrych skutków, które są zależne od miejsca i rozległości uszkodzenia. Nie ma dwóch takich samych przypadków MPD.
Główne przyczyny mózgowego porażenia dziecięcego to:
- niedotlenienie dziecka podczas porodu,
- uszkodzenia neuronu ruchowego,
- procesy zapalne,
- wylewy śródczaszkowe,
- hiperbilirubinemia (byt duże stężenie bilirubiny we krwi),
- wcześniactwo,
- czynniki wpływające na dziecko w życiu płodowym, np. choroby matki, urazy brzucha, wypadki, leki i substancje toksyczne, używki, zaburzenia metaboliczne,
- czynniki oddziałujące po urodzeniu dziecka, np. zapalenie opon mózgowych, urazy mózgu, silna żółtaczka noworodkowa.
Spośród wyżej wymienionych najczęstszą przyczyną mózgowego porażenia dziecięcego są krwawienia śródczaszkowe, niedokrwienie i niedotlenienie mózgu.
Na przestrzeni lat i dokładnych obserwacji stworzono klasyfikację mózgowego porażenia dziecięcego, w których uwzględniono m.in. miejsce występujących niedowładów i rodzaj napięcia mięśniowego.
Mózgowe porażenie dziecięce – klasyfikacja według Ingrama
Postacie mózgowego porażenia dziecięcego | Charakterystyka |
Porażenie kurczowe połowicze |
|
Obustronne porażenie kurczowe |
|
Obustronne porażenie połowicze |
|
Postać móżdżkowa (ataktyczna) |
|
Postać pozapiramidowa |
|
Jakie są pierwsze objawy mózgowego porażenia dziecięcego?
Noworodki narażone na ryzyko ciążowo-porodowe są ściśle obserwowane przez lekarzy, ponieważ już w pierwszych dniach życia mogą ujawnić się nieprawidłowości rozwojowe.
Należą do nich:
- reakcje kurczowe grup mięśniowych,
- drżenie kończyn,
- asymetria ciała i ułożenia kończyn,
- kręcz szyi – przymusowe ustawianie głowy w przechyleniu do boku, z jednoczesnym skrętem jej w przeciwnym kierunku,
- krzyżowanie nóg, przywiedzeniowe ustawienie bioder i zgięciowe kolan,
- przetrwałe odruchy fizjologiczne,
- przykurcze.
Inne objawy, jakie lekarz może zaobserwować przy stawianiu diagnozy MPD, to:
- brak reakcji lub nadmierna reakcja na bodźce,
- zaburzenia czucia,
- nieskoordynowane ruchy gałek ocznych,
- trudności w połykaniu,
- odgięciowe ułożenie noworodka.
Nie sposób opisać jednoznacznie, jak funkcjonują dzieci i dorosłe osoby z MPD. Dzieje się tak, ponieważ każdy przypadek jest inny i przedstawia charakterystyczne dla siebie cechy, w zależności od uszkodzeń.
Osoby dotknięte mózgowym porażeniem przejawiają zaburzenia ruchowe w różnym stopniu, którym towarzyszą dodatkowe dysfunkcje. To od stopnia uszkodzenia centralnego układu nerwowego zależy zakres ruchomości pacjenta.
Zaburzenia mowy u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
Według badań 50% przypadków pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym towarzyszą zaburzenia mowy. Ma to ścisły związek z uszkodzonymi strukturami mózgowymi, odpowiadającymi za ruchomość narządów artykulacyjnych. Zaburzenia te dotyczą zarówno napięcia mięśni twarzy, jak i nieprawidłowej pracy podniebienia miękkiego, krtani, języka czy gardła. W zależności od rodzaju nieprawidłowości są one mniej lub bardziej widoczne i przyczyniają się do powstania problemów, które następują wraz z rozwojem dziecka. Mogą ujawnić się pod postacią zaburzeń połykania, żucia, ssania czy gryzienia.
Mowa dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym w dużej mierze zależy także od stopnia niepełnosprawności umysłowej. Nawet jeśli narządy mowne nie uległy uszkodzeniom (np. w postaci paraliżu języka lub warg), to na rozwój mowy będzie miał ogromny wpływ uszkodzony np. narząd słuchu.
U mówiących dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym zauważa się:
- mały zasób słownictwa,
- zaburzenia rozumienia,
- nieprawidłową motorykę narządów artykulacyjnych,
- zaburzenia ekspresji słownej,
- zaburzony sens wypowiedzi.
Co uwzględnia terapia logopedyczna dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym?
U dzieci z MPD, posługujących się mową, przede wszystkim usprawnia się:
- oddech,
- pracę narządów artykulacyjnych,
- fonację,
- połykanie, ssanie, żucie,
- synchronizację oddechowo-fonacyjno-artykulacyjną,
- obniżenie napięcia mięśniowego.
Zaś u dzieci, u których mowa się nie wykształciła, zadaniem logopedy jest między innymi wprowadzenie komunikacji zastępczej (alternatywnej), opartej np. na symbolach PCS (Picture Communication Symbols) czy symbolach trójwymiarowych (w przypadku dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną).
Mózgowe porażenie dziecięce jest ogromnym wyzwaniem zarówno dla rodziców, jak i całego zespołu terapeutycznego. Warto jednak pamiętać, że wspólnymi siłami i wysiłkiem można wiele zdziałać.
- Kubanek K., Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i praktyce logopedycznej, Neurologopedia w teorii i praktyce, Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii dziecka.
- Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.
- Podstawy neurologopedii, pod red. T. Gałkowskiego, E. Szeląg i G. Jastrzębowskiej, Opole 2005.
- Styczek I., Logopedia, PWN, 1983.
- Michałowicz M., Mózgowe porażenie dziecięce, Problemy mowy, Warszawa 1997.
Witam czy jest tu jakąś mama która ma taki sam problem z chodzeniem dziecka na palchac. Syn obecnie ma rok i 7 miesięcy i cały czas od kad zaczol chodzić chodzi na palcach
Tak, poradnia psychologiczno pedagogiczna
Pani Patrycjo, moja córka przy dzieciecym porażeniu mózgowym, również gdy miała blisko 2 latka zaczęła chodzić tylko na palcach. U nas rehabilitacja trwała 13lat, aby córka stawiała pełne stopy. Dużo cierpliwości życzę