Logopedia a dziecko słabowidzące
Wzrok jest jednym z głównych kanałów percepcji. Zdarza się jednak, że z pewnych powodów nie działa on jak należy lub w ogóle nie działa, co stanowi prawdziwe wyzwanie terapeutyczne, m.in. dla logopedy.
Słabowidzenie – co to oznacza?
Na wstępie należy wyjaśnić różnicę między słabowidzeniem i niedowidzeniem, które często są mylone. Mogłoby się wydawać, że pojęcia te oznaczają to samo, jednak różnica między nimi jest diametralna.
Słabowidzenie polega na zmniejszonej ostrości widzenia (poniżej 30% normy), przy czym dotyka ono oboje oczu. U dziecka słabowidzącego na stałe występuje obniżona ostrość wzroku zarówno na lewe, jak i prawe oko. Przyczyną słabowidzenia mogą być m.in. czynnik chorobowy, stan po urazie i oczopląs. Przy słabowidzeniu terapia ma na celu utrzymanie stanu widzenia na obecnym poziomie, a więc podtrzymanie tych warunków, które są.
Z kolei niedowidzenie polega na zmniejszonej ostrości widzenia w jednym oku, podczas gdy widzenie drugiego oka mieści się w normie. Niedowidzenie może być stanem przejściowym (a więc możliwym do wyleczenia) lub stałym. Przyczyną niedowidzenia jest obniżenie ostrości widzenia bez czynnika chorobowego. W przypadku niedowidzenia zdrowe oko jest zasłaniane, a to drugie poddawane ćwiczeniom, aby mogło osiągnąć jak największą ostrość i aby było możliwe widzenie obuoczne.
Dziecko słabowidzące podczas terapii logopedycznej
Dziecko słabowidzące podczas terapii logopedycznej stanowi wyzwanie dla terapeuty. Ograniczone widzenie sprawia, że terapia logopedyczna musi być nieco inaczej prowadzona i dostosowana do małego pacjenta. Istotne jest tzw. wychowanie słuchowe, a także dobór odpowiednich metod pracy w celu wykorzystania głównych kanałów percepcji dzieci słabowidzących, a także korekcji wad wymowy, z którymi się borykają.
Badania wykazują, że słabowidzenie (i niewidzenie) nie stanowi jako takiej przeszkody w prawidłowym rozwoju mowy.
Mimo to u dzieci z niepełnosprawnością wzrokową częściej występują:
- opóźniony rozwój mowy (ORM),
- nierównomierne tempo rozwoju mowy,
- mowa bezdźwięczna,
- dyslalia,
- mogilalia,
- paralalia.
W zależności od przypadku, środowiska, w którym żyje dziecko, a także warunków stworzonych do rozwoju mowy przez zespół terapeutyczny (w tym tyflologopedę) istnieje realna szansa, że maluch poradzi sobie w późniejszym życiu. Odpowiednio dobrane metody korekcji i stymulacji będą podwaliną pod późniejsze funkcjonowanie małego pacjenta w życiu społecznym, zawodowym i osobistym.
Poznawanie i doświadczanie świata przez dziecko słabowidzące jest ograniczone, dlatego też ma ono mniejszą możliwość na gromadzenie własnych przeżyć i doświadczeń. Stąd nacisk na polisensoryczne (wielozmysłowe) poznawanie otoczenia poprzez pozostałe zmysły – słuch, węch, dotyk, smak, a także ruch. W przypadku dzieci słabowidzących nie można zapominać o zmyśle wzroku, który działa, choć w ograniczonym stopniu. Dlatego też stworzono strategie pomocy dla dzieci z niską ostrością wzroku i wrażliwością kontrastową. Należą do nich:
- dopasowanie wielkości przedmiotów i obrazków, a także ich odległości i ustawienia (np. centralnego) od dziecka w taki sposób, aby mogło je dostrzec bez dużego wysilania się;
- poznawanie dotykowe – zapewnienie dziecku możliwości dotknięcia, potrzymania przedmiotu, a także jego obejrzenia (obserwacja dziecka pod kątem odległości, z jakiej dostrzega obiekt);
- korzystanie z obrazków lub fotografii kontrastowych (np. czarne tło i biały obiekt);
- wykorzystanie dodatkowego oświetlenia podczas zajęć;
- stosowanie stymulacji wielozmysłowej podczas ćwiczeń;
- nabieranie pewności, że dziecko zna przedstawiane mu obiekty i je rozpoznaje;
- zapewnienie dziecku komfortu podczas zajęć, m.in. zasłanianie okien, jeśli występuje nadwrażliwość na światło (dyskomfort może powodować choćby wypolerowana podłoga, błyszczące przedmioty); jeśli nie można np. zasłonić okien, można ustawić dziecko tyłem do źródła światła;
- dokładne zapoznanie się z przypadkiem dziecka słabowidzącego i dostosowanie specjalnie dla niego warunków panujących w sali terapeutycznej;
- kontakt ze specjalistą, który diagnozował dziecko;
- obserwacja dziecka i jego reakcji;
- zapewnienie dziecku czasu na adaptację w pomieszczeniu lub podczas przejścia z dobrze oświetlonego pomieszczenia do mniej oświetlonego;
- używanie wyraźnej mimiki, aby dziecko mogło łatwiej dostrzec twarz terapeuty/rodzica;
- dostosowanie tempa pokazywania przedmiotów i obiektów do dziecka.
Słabowidzenie może mieć różne oblicza. Niektóre dzieci cierpią na nadwrażliwość na światło, inne z kolei np. na nieprawidłowości w zakresie pola widzenia (są to pacjenci z diagnozą chorób nerwu wzrokowego lub siatkówki). W takich przypadkach ubytki pola widzenia dzielą się na:
- ubytki centralne – zaburzenie występuje w centralnym polu widzenia, zaburzona jest ostrość wzroku;
- ubytki obwodowe – zaburzają one orientację wzrokową w przestrzeni, ubytki dotyczą obwodowych obszarów pola widzenia;
- ubytki rozsiane – zaburzają percepcję postrzegania zarówno przestrzeni, jak i obiektów.
Praca nad wadami wymowy u dzieci słabowidzących
Z powodu ograniczonej możliwości obserwacji ruchów narządów artykulacyjnych, które towarzyszą rozmówcom podczas dialogu, dzieci słabowidzące często borykają się z różnymi wadami wymowy. Praca tyflologopedy z takim dzieckiem, podobnie jak w przypadku dzieci widzących, zaczyna się od diagnozy i określenia problemu, a także zaplanowania terapii.
Następnie logopeda wprowadza ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne, słuchowe, fonacyjne, ćwiczenia usprawniające narządy mowy, które stanowią przygotowanie do wywołania dźwięków. W przypadku dzieci z niepełnosprawnością wzrokową logopeda bazuje na metodzie słuchowej. Dzięki niej dziecko uczy się rozpoznawania prawidłowego dźwięku, także podczas jego artykulacji. Inną pomocną metodą jest tłumaczenie i wyjaśnianie dziecku, jak powinno układać narządy mowy – język, wargi itd., aby wypowiedzieć prawidłowo dźwięk. Polecanymi metodami pracy z dzieckiem słabowidzącym są metoda czuciowa (tzw. metoda kontroli dotyku), metoda uczulania miejsc (np. za pomocą szpatułki), a także metoda substytucyjna, która polega na wywołaniu dźwięku z innego. Nierzadko stosowane są metody mechaniczne, w których to logopeda sam układa narządy artykulacyjne dziecka, np. wargi.
Praca logopedy z dzieckiem słabowidzącym jest nie lada wyzwaniem. Nie jest jednak niemożliwa. Dzięki wielu możliwościom terapeutycznym dzieci słabowidzące mają szansę na prawidłowy rozwój mowy.
Przeczytaj również:
Profilaktyka logopedyczna – jak zapobiegać zaburzeniom mowy u dzieci?
Źródła:
- Sójka K., blog logopedyczny Logoekspert.
- Walkiewicz-Krutak M., Logopeda a dziecko słabowidzące [w:] Forum Logopedy, marzec/kwiecień 2021 (42).
- Winiecka K., Jak skutecznie pomóc dziecku słabowidzącemu i niewidomemu w rozwoju mowy? [w:] Forum Logopedy, marzec/kwiecień 2021 (42).