Kategorie
Gemini.pl

Artykuły

X - Black Week
X - Nutricia Bebilon
X - Axobiotic
X - Inhalatory
2

Rozwój reakcji słuchowych – na czym polega?

Słuchaj artykułu

Zmysł słuchu pojawia się już w trakcie życia płodowego. Dobrze rozwinięty i funkcjonujący słuch jest warunkiem prawidłowego rozwoju mowy. Na czym polegają reakcje słuchowe?

Rozwój reakcji słuchowych – na czym polega?

Reakcje słuchowe to oczekiwane odruchy jednostki na bodźce akustyczne. Rozwijają się podobnie jak zmysły, a więc po narodzinach dziecka, z biegiem czasu dojrzewając i wyostrzając się. Ich rozwój i przeobrażanie umożliwia odbieranie coraz to nowszych dźwięków i melodii, nawet tych bardzo subtelnych.  

Dla noworodka i niemowlęcia słuch stanowi jeden z ważniejszych kanałów odbierania i poznawania świata.  

Umiejętności słuchowe dziecka pojawiają się stopniowo – warto pamiętać, że każdy maluch rozwija się we własnym tempie, a niewielkie odchyły od widełek czasowych występowania konkretnych reakcji, wcale nie muszą świadczyć o czymś niepokojącym. Co więcej, rozwój reakcji słuchowych rodzice i opiekunowie mogą sami obserwować w domowym zaciszu, podczas zabawy i interakcji z dzieckiem.


Witaminy dla dzieci
Ciesz się darmową dostawą przy zakupie wybranych produktów!

Jak wygląda rozwój reakcji słuchowych? 

Reakcje słuchowe kształtują się stopniowo. Mimo że dziecko słyszy już w łonie matki, narząd słuchu nadal wymaga rozwoju. Przychodząc na świat, noworodek reaguje na dźwięki mrużeniem oczu, a w przypadku bardzo głośnych dźwięków – odruchem Moro (nagły symetryczny ruch ramion ku górze).  

Między 1. a 3. miesiącem życia dziecko: 

  • reaguje mrużeniem oczu lub odruchem rozkładania rączek; 
  • na dźwięk zaprzestaje czynności ssania (zmienia swoją aktywność); 
  • reaguje na głośne dźwięki, np. sprzętu domowego; 
  • zaczyna reagować na dźwięk głosu bliskich osób (nawet jeśli nie widzi osoby); 
  • na dźwięk zaprzestaje swojej aktywności i skupia się na bodźcu słuchowym; 
  • może się wybudzać przy głośnych dźwiękach. 

Między 3. a 6. miesiącem życia: 

  • dziecko zaczyna zwracać uwagę na zabawki dźwiękowe, grzechotki; 
  • uspokaja się na dźwięk znajomego głosu; 
  • kieruje głowę w stronę źródła dźwięku; 
  • słucha rozmów i wypowiedzi osób z otoczenia; 
  • zwraca uwagę na dźwięki zabawek poruszanych przez osobę dorosłą; 
  • próbuje samodzielnie wywołać dźwięk, np. grzechotką; 
  • przy głośnym hałasie zaczyna płakać; 
  • około 5-6 miesiąca życia zaczyna gaworzyć, co jest aktywnością świadomą. 

Między 6. a 10. miesiącem życia: 

  • zaczyna reagować na swoje imię; 
  • zaczyna reagować na zakaz „nie wolno”; 
  • zaczyna realizować swoje pierwsze sylaby i je naśladować; 
  • kieruje główkę w stronę źródła dźwięku; 
  • reaguje płaczem na głośny hałas; 
  • wybudza się ze snu przy głośnych rozmowach; 
  • zwraca uwagę i reaguje na nowe dźwięki, np. zabawki dźwiękowe, szelest, dźwięki pojazdów; 
  • zaczyna rozumieć emocjonalne zabarwienie wypowiedzi innych osób; 
  • używa głosu, aby kogoś do siebie przywołać, zwrócić na siebie uwagę. 

W wieku 12 miesięcy: 

  • rozumie zakaz „nie wolno”; 
  • rozumie proste polecenia (poparte gestem); 
  • wskazuje palcem przedmioty; 
  • porusza się w rytm muzyki; 
  • rozpoznaje odgłosy zwierząt; 
  • wypowiada pierwsze słowa; 
  • rozumie proste pytania, np. Gdzie jest babcia?. 

W wieku 1,5 roku: 

  • poproszone pokazuje części ciała np. oko, nos; 
  • naśladuję mowę dorosłych; 
  • reaguje na swoje imię, przebywając w innym pomieszczeniu; 
  • wypowiada kilka prostych słów; 
  • reaguje na wiele dźwięków ze swojego otoczenia – zabawki dźwiękowe, muzykę; 
  • zaczyna tańczyć, słysząc muzykę; 
  • cieszy się na rymowane wierszyki i zabawy dźwiękowe. 

W wieku 1,5-2 lat: 

  • wykonuje proste polecenia, np. Pokaż, gdzie jest miś; 
  • zwiększa się zasób słownictwa czynnego i biernego; 
  • potrafi odpowiadać na pytania; 
  • nazywa rzeczy, które je interesują; 
  • naśladuje odgłosy zwierząt; 
  • lubi zabawki dźwiękowe, szuka źródła dźwięku, który jest interesujący. 

W wieku 2-4 lat: 

  • spełnia coraz trudniejsze polecenia;  
  • odpowiada na coraz trudniejsze pytania; 
  • rozumie rozmowę dochodzącą z innego pomieszczenia; 
  • zadaje wiele pytań; 
  • słucha radia i telewizji na podobnym poziomie głośności, co inni użytkownicy; 
  • potrafi opowiedzieć proste bajeczki; 
  • lubi słuchać opowiadań i bajek; 
  • śpiewa, zapamiętuje piosenki; 
  • w wieku około 3 lat tworzy już coraz bardziej skomplikowane wypowiedzi. 

Oznaki zaburzeń słuchu 

Nawet niewielki ubytek słuchu może znacznie przyczynić się do zaburzeń rozwojowych dziecka. W Polsce od wielu lat przeprowadzane są badania słuchu noworodków, jednak mimo to warto obserwować swoje dziecko i w razie wątpliwości interweniować.  

Niepokojące jest, jeśli dziecko: 

  • nie reaguje na bardzo głośne dźwięki i hałas; 
  • nie reaguje na głos bliskich osób; 
  • nie reaguje na polecenia, pytania; 
  • nie potrafi określić skąd dochodzi dźwięk; 
  • nie kieruje głowy w stronę źródła dźwięku; 
  • nie gaworzy; 
  • mówi niewyraźnie, bardzo cicho lub bardzo głośno; 
  • dużo krzyczy; 
  • lubi oglądać głośno telewizję.

To tylko niektóre przykłady objawów, jakie powinny zmobilizować rodziców lub opiekunów do działania i wizyty u specjalisty. Warto pamiętać, że im szybciej wdrożone leczenie, tym większe szanse na skuteczną rehabilitację dziecka.

Przeczytaj również:
Rozwój funkcji słuchowych – jak przebiega?


Źródła
Zwiń
Rozwiń

Źródła: 

  1. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2007. 
  2. Cieszyńska-Rożek J., Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego – słuch, Centrum Metody Krakowskiej, Kraków 2007. 
  3. Test Rozwoju Reakcji Słuchowych i Mowy. 
  4. Kaczorowska-Bray K., Milewski S., Wczesna interwencja logopedyczna, Harmonia, 2008. 
  5. Materiały własne.
Masz pytanie, szukasz porady?
Jeśli szukasz darmowej porady w zakresie zdrowia oraz przyjmowania leków lub suplementów diety, chętnie odpowiemy na Twoje pytanie.
Zapytaj farmaceutę