Rozwój reakcji słuchowych – na czym polega?
Zmysł słuchu pojawia się już w trakcie życia płodowego. Dobrze rozwinięty i funkcjonujący słuch jest warunkiem prawidłowego rozwoju mowy. Na czym polegają reakcje słuchowe?
Reakcje słuchowe to oczekiwane odruchy jednostki na bodźce akustyczne. Rozwijają się podobnie jak zmysły, a więc po narodzinach dziecka, z biegiem czasu dojrzewając i wyostrzając się. Ich rozwój i przeobrażanie umożliwia odbieranie coraz to nowszych dźwięków i melodii, nawet tych bardzo subtelnych.
Dla noworodka i niemowlęcia słuch stanowi jeden z ważniejszych kanałów odbierania i poznawania świata.
Umiejętności słuchowe dziecka pojawiają się stopniowo – warto pamiętać, że każdy maluch rozwija się we własnym tempie, a niewielkie odchyły od widełek czasowych występowania konkretnych reakcji, wcale nie muszą świadczyć o czymś niepokojącym. Co więcej, rozwój reakcji słuchowych rodzice i opiekunowie mogą sami obserwować w domowym zaciszu, podczas zabawy i interakcji z dzieckiem.
Jak wygląda rozwój reakcji słuchowych?
Reakcje słuchowe kształtują się stopniowo. Mimo że dziecko słyszy już w łonie matki, narząd słuchu nadal wymaga rozwoju. Przychodząc na świat, noworodek reaguje na dźwięki mrużeniem oczu, a w przypadku bardzo głośnych dźwięków – odruchem Moro (nagły symetryczny ruch ramion ku górze).
Między 1. a 3. miesiącem życia dziecko:
- reaguje mrużeniem oczu lub odruchem rozkładania rączek;
- na dźwięk zaprzestaje czynności ssania (zmienia swoją aktywność);
- reaguje na głośne dźwięki, np. sprzętu domowego;
- zaczyna reagować na dźwięk głosu bliskich osób (nawet jeśli nie widzi osoby);
- na dźwięk zaprzestaje swojej aktywności i skupia się na bodźcu słuchowym;
- może się wybudzać przy głośnych dźwiękach.
Między 3. a 6. miesiącem życia:
- dziecko zaczyna zwracać uwagę na zabawki dźwiękowe, grzechotki;
- uspokaja się na dźwięk znajomego głosu;
- kieruje głowę w stronę źródła dźwięku;
- słucha rozmów i wypowiedzi osób z otoczenia;
- zwraca uwagę na dźwięki zabawek poruszanych przez osobę dorosłą;
- próbuje samodzielnie wywołać dźwięk, np. grzechotką;
- przy głośnym hałasie zaczyna płakać;
- około 5-6 miesiąca życia zaczyna gaworzyć, co jest aktywnością świadomą.
Między 6. a 10. miesiącem życia:
- zaczyna reagować na swoje imię;
- zaczyna reagować na zakaz „nie wolno”;
- zaczyna realizować swoje pierwsze sylaby i je naśladować;
- kieruje główkę w stronę źródła dźwięku;
- reaguje płaczem na głośny hałas;
- wybudza się ze snu przy głośnych rozmowach;
- zwraca uwagę i reaguje na nowe dźwięki, np. zabawki dźwiękowe, szelest, dźwięki pojazdów;
- zaczyna rozumieć emocjonalne zabarwienie wypowiedzi innych osób;
- używa głosu, aby kogoś do siebie przywołać, zwrócić na siebie uwagę.
W wieku 12 miesięcy:
- rozumie zakaz „nie wolno”;
- rozumie proste polecenia (poparte gestem);
- wskazuje palcem przedmioty;
- porusza się w rytm muzyki;
- rozpoznaje odgłosy zwierząt;
- wypowiada pierwsze słowa;
- rozumie proste pytania, np. Gdzie jest babcia?.
W wieku 1,5 roku:
- poproszone pokazuje części ciała np. oko, nos;
- naśladuję mowę dorosłych;
- reaguje na swoje imię, przebywając w innym pomieszczeniu;
- wypowiada kilka prostych słów;
- reaguje na wiele dźwięków ze swojego otoczenia – zabawki dźwiękowe, muzykę;
- zaczyna tańczyć, słysząc muzykę;
- cieszy się na rymowane wierszyki i zabawy dźwiękowe.
W wieku 1,5-2 lat:
- wykonuje proste polecenia, np. Pokaż, gdzie jest miś;
- zwiększa się zasób słownictwa czynnego i biernego;
- potrafi odpowiadać na pytania;
- nazywa rzeczy, które je interesują;
- naśladuje odgłosy zwierząt;
- lubi zabawki dźwiękowe, szuka źródła dźwięku, który jest interesujący.
W wieku 2-4 lat:
- spełnia coraz trudniejsze polecenia;
- odpowiada na coraz trudniejsze pytania;
- rozumie rozmowę dochodzącą z innego pomieszczenia;
- zadaje wiele pytań;
- słucha radia i telewizji na podobnym poziomie głośności, co inni użytkownicy;
- potrafi opowiedzieć proste bajeczki;
- lubi słuchać opowiadań i bajek;
- śpiewa, zapamiętuje piosenki;
- w wieku około 3 lat tworzy już coraz bardziej skomplikowane wypowiedzi.
Oznaki zaburzeń słuchu
Nawet niewielki ubytek słuchu może znacznie przyczynić się do zaburzeń rozwojowych dziecka. W Polsce od wielu lat przeprowadzane są badania słuchu noworodków, jednak mimo to warto obserwować swoje dziecko i w razie wątpliwości interweniować.
Niepokojące jest, jeśli dziecko:
- nie reaguje na bardzo głośne dźwięki i hałas;
- nie reaguje na głos bliskich osób;
- nie reaguje na polecenia, pytania;
- nie potrafi określić skąd dochodzi dźwięk;
- nie kieruje głowy w stronę źródła dźwięku;
- nie gaworzy;
- mówi niewyraźnie, bardzo cicho lub bardzo głośno;
- dużo krzyczy;
- lubi oglądać głośno telewizję.
To tylko niektóre przykłady objawów, jakie powinny zmobilizować rodziców lub opiekunów do działania i wizyty u specjalisty. Warto pamiętać, że im szybciej wdrożone leczenie, tym większe szanse na skuteczną rehabilitację dziecka.
Przeczytaj również:
Rozwój funkcji słuchowych – jak przebiega?
Źródła:
- Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2007.
- Cieszyńska-Rożek J., Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego – słuch, Centrum Metody Krakowskiej, Kraków 2007.
- Test Rozwoju Reakcji Słuchowych i Mowy.
- Kaczorowska-Bray K., Milewski S., Wczesna interwencja logopedyczna, Harmonia, 2008.
- Materiały własne.