Trening neuromotoryczny (E-Mpaj) – czym jest?
Rozwój mowy to niezwykle skomplikowany proces, na który składa się wiele czynników – między innymi biologiczne uwarunkowania. Ich zaburzenia występujące w pierwszym roku życia dziecka mogą spowodować niedojrzałość neuromotoryczną, która wpłynie na dalszy rozwój malucha.
Dojrzałość neuromotoryczna – czym jest?
Dojrzałość neuromotoryczna ma swoje początki już w pierwszym roku życia dziecka. Jest ważnym aspektem życia malucha, ponieważ determinuje jego dalszy rozwój (w tym prawidłowy rozwój mowy). O niedojrzałości neuromotorycznej mówimy, gdy w rozwoju dziecka nastąpi zatrzymanie lub pominięcie któregoś z etapów.
Każdy człowiek od urodzenia wyposażony jest w odruchy pierwotne, które pomagają mu przetrwać poza łonem matki. Są one automatyczne i mają charakter stereotypowy.
Do odruchów pierwotnych zalicza się między innymi:
- odruch Moro (odruch obejmowania) – wskutek głośnego dźwięku, nagłej zmiany pozycji dziecko energicznie rozprostowuje ręce i nogi, odchyla główkę i wygina plecy w łuk, po czym wyrzuca rączki na bok i wykonuje odruch obejmujący; odruch Moro powinien wygasać między 2. a 4. miesiącem życia;
- odruch ssania – powinien wygasać między 3. a 4. miesiącem życia;
- odruch szukania – powinien wygasać między 3. a 4. miesiącem życia;
- odruch pełzania;
- odruch kroczenia (podparcia) – gdy stopy dziecka trzymanego pod pachami zbliżają się do podłoża i jest na nie wywierany nacisk, następuje toniczne napięcie mięśni zginaczy i prostowników, w wyniku czego następuje podparcie tułowia;
- odruch chwytny – powinien wygasać między 2. a 3. miesiącem życia;
- odruch oczno-powiekowy – dziecko zaciska powieki pod wpływem mocnego światła;
- odruch uszno-powiekowy – dziecko zaciska powieki pod wpływem silnego bodźca dźwiękowego;
- odruch Galanta – wywołanie tego odruchu polega na podrażnieniu bocznej powierzchni ciała dziecka, które położone jest na brzuchu, co skutkuje wygięciem tułowia w stronę stymulowanej części ciała; powinien zanikać do 6. miesiąca życia; odruch może być osłabiony lub nie występować u dzieci z obniżonym napięciem mięśniowym;
- toniczny odruch błędnikowy (TOB) – odruch wywoływany jest ruchem głowy do przodu i tyłu (TOB zgięciowy i TOB wyprostny), ruch głowy do przodu powoduje pozycję zgięciową dziecka; wychylenie głowy do tyłu wywołuje wyprost rąk i nóg malucha; TOB zgięciowy powinien zanikać między 3. a 4. miesiącem życia, zaś TOB wyprostny do końca 3. roku życia;
- asymetryczny toniczny odruch szyjny (ATOS) – nazywany także odruchem szermierza; jeśli maluszek jest ułożony na plecach, a jego główkę przekręcimy na bok, to zarówno ręka, jak i nóżka po tej samej stronie ciała prostują się, ręka i noga po stronie przeciwnej ulegają zgięciu; ATOS powinien wygasać w wieku około 6 miesięcy;
- symetryczny toniczny odruch szyjny (STOS) – gdy dziecko ułożone jest na brzuszku, a jego główkę odchyli się do tyłu, następuje wyprostowanie rączek z jednoczesnym zgięciem nóżek; gdy główkę przygina się w kierunku brzucha, następuje zgięcie rąk i wyprost nóg; STOS powinien wygasać około 10. miesiąca życia.
Odruchy pierwotne z czasem zanikają – przekształcają się w odruchy posturalne, które są bardziej dojrzałymi wzorcami reakcji. Zbyt długie utrzymywanie się odruchów świadczy o braku ich integracji. Słabo wykształcone odruchy posturalne przejawiają się zaburzeniami rozwoju różnych umiejętności w wieku szkolnym. Niedojrzałość neuromotoryczna nie świadczy jednak o uszkodzeniu czy chorobach układu nerwowego. Stanowi ona odchylenie od normy, zaburzenie rozwojowe.
Niedojrzałość neuromotoryczna – objawy
Do objawów niedojrzałości neuromotorycznej specjaliści zaliczają m.in.:
- problemy z rozróżnianiem prawej i lewej strony;
- trudności w czytaniu i pisaniu;
- dysgrafię;
- nieprawidłowe trzymanie długopisu / ołówka;
- trudności w nauce miesięcy, dat historycznych, zasad ortografii czy map geograficznych;
- kłopoty z rysowaniem prostych figur;
- problemy z równowagą;
- zaburzenia przetwarzania słuchowego;
- gryzienie ołówków, kredek;
- kłopoty z koncentracją;
- trudności na lekcjach wychowania fizycznego, np. problemy ze złapaniem piłki / odbiciem jej, słaby styl pływacki;
- niechlujny sposób spożywania posiłków.
Niedojrzałość neuromotoryczną diagnozuje się w przypadku kumulacji odruchów pierwotnych lub ich braku (za pomocą metod SI, INPP itd.). Nie można natomiast zdiagnozować jej u osób z chorobami neurodegeneracyjnymi (jak np. choroba Alzheimera) czy u osób z mózgowym porażeniem dziecięcym (MPD).
Trening neuromotoryczny (E-Mpaj) – czym jest?
E-Mpaj to skrót utworzony od „między piętą a językiem”. Trening neuromotoryczny skupia się głównie na bodźcach słuchowych i ruchu, ponieważ te funkcje mają bezpośredni wpływ na rozwój mowy. E-Mpaj to szereg ćwiczeń, które są odwzorowaniem ruchu. E-Mpaj wykorzystuje w terapii ruch, rytm i rym, a także zmysły (wzrok i słuch). Rytm dyktuje ruch, zaś ruch wpływa na mowę (toruje drogę do rozwoju mowy). Trening E-Mpaj bazuje na zasadzie dwukierunkowego torowania impulsów z prawej do lewej półkuli i na odwrót. Są to ćwiczenia homolateralne i heterolateralne. Ich celem jest wyrównanie różnic w umiejętnościach półkul mózgowych. Trening aktywizuje układ nerwowy, korygując zaburzone funkcje.
Trening neuromotoryczny – dla kogo jest przeznaczony?
E-Mpaj z powodzeniem jest wykorzystywany u dzieci z zaburzeniami równowagi, koncentracji i trudnościami w nauce. Sprawdza się także u dzieci jąkających się i dyslektyków. Trening nie jest zalecany w przypadku mózgowego porażenia dziecięcego.
Przeczytaj również:
Niedokształcenie mowy o typie afazji – czym jest?
Źródła:
- Pniewska-Kosiorek Z., E-Mpaj – trening neuromotoryczny w terapii logopedycznej, [w:] Forum Logopedy 2016, 12.
- Pniewska-Kosiorek Z., Między piętą a ustami – trening neurorozwojowy w terapii logopedycznej, [w:] Forum Logopedy, wrzesień 2014.
- Masgutowa S., Regner A., Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej, Continuo, Wrocław 2009.