Zaburzenia opozycyjno-buntownicze. Jak rozpoznać je u dziecka?
Dziecko nieposłuszne, wrogo nastawione do innych, celowo łamiące zasady często automatycznie otrzymuje łatkę „trudnego”. Nie zapominajmy jednak, że może ono nie kontrolować swojego zachowania, np. w wyniku zaburzeń opozycyjno-buntowniczych. Co to takiego? Jak rozpoznać objawy?
Co to są zaburzenia opozycyjno-buntownicze?
Zaburzenia opozycyjno-buntownicze (ODD – Oppositional Defiant Disorder) są zaliczane do grupy zaburzeń związanych z zachowaniem w wieku dziecięco-młodzieżowym.
Dzieci z ODD są nieposłuszne, negatywnie nastawione do świata i innych ludzi, ale rzadko kiedy zachowują się w sposób bardzo agresywny i niebezpieczny dla otoczenia. Zaburzenia opozycyjno-buntownicze diagnozowane są zwykle u młodszych dzieci.
Jakie są przyczyny zaburzeń opozycyjno-buntowniczych?
Atmosfera panująca w rodzinie i negatywny stosunek rodzica do dziecka wpływają niekorzystnie na jego funkcjonowanie. Zachowanie dziecka nieodłącznie związane jest z relacjami panującymi w rodzinie, więc wszelkie nieprawidłowości mogą sprzyjać rozwojowi zaburzeń opozycyjno-buntowniczych.
Wpływ mają na to m.in.:
- trudności rodzica w okazywaniu uczuć i dawaniu dziecku potrzebnej bliskości i oparcia,
- nadmierna kontrola i surowa dyscyplina (w tym częste stosowanie kar fizycznych),
- brak otwartej komunikacji, niechęć do rozmowy o uczuciach i przeżyciach,
- nadopiekuńczość,
- doświadczenie traumy (np. przemoc, uzależnienie rodzica),
- czynniki genetyczne,
- współwystępowanie innych zaburzeń, np. ADHD, zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Zaburzenia opozycyjno-buntownicze – objawy
Każde dziecko doświadcza ODD na swój sposób.
Istnieją jednak pewne podobieństwa:
- widoczna w postawie i zachowaniu buntowniczość (niewykonywanie poleceń, „pyskowanie”), upartość;
- powtarzające się wybuchy złości nieadekwatne dla etapu rozwojowego dziecka;
- popadanie w konflikty z dorosłymi i rówieśnikami, prowokowanie kłótni z błahych powodów;
- frustracja, niecierpliwość;
- nieposzanowanie norm i tradycji;
- silna potrzeba zemsty, nieadekwatna do rzeczywistej szkody dziecka;
- trudności w dostrzeżeniu własnej winy, tendencja do obwiniania innych;
- celowe sprawianie przykrości innym;
- zachowania o charakterze agresywnym (częściej agresja słowna);
- manipulowanie i kłamanie dla osiągnięcia własnych celów;
- nadwrażliwość na krytykę;
- brak umiejętności współpracy z innymi, nastawienie na rywalizację;
- problemy z koncentracją, impulsywność;
- nieumiejętność powstrzymania się przed zrobieniem lub powiedzeniem czegoś;
- niskie poczucie własnej wartości;
- nieustępujące poczucie irytacji;
- pesymistyczne spojrzenie na świat, innych ludzi, relacje.
Zaburzenia opozycyjno-buntownicze – diagnoza
Zaburzenia opozycyjno-buntownicze mogą być zdiagnozowane wyłącznie przez wykwalifikowanego specjalistę (psychiatrę dziecięcego, psychologa) na podstawie obserwacji i wnikliwego wywiadu. Rozpoznanie ODD następuje, jeśli u dziecka w ciągu min. 6 miesięcy często występują co najmniej 4 z wymienionych powyżej objawów.
Najważniejsze jest wnikliwe obserwowanie zachowania dziecka i jak najszybsze zgłoszenie się po pomoc do specjalisty. Nie tylko rodzice, ale również nauczyciele mogą zauważyć niepokojące, wczesne objawy ODD.
Dziecko z zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi w szkole:
- nie wykonuje poleceń nauczyciela,
- nie potrafi współpracować z innymi dziećmi,
- okazuje wrogość nauczycielowi i rówieśnikom (agresja słowna, ignorowanie, wyśmiewanie),
- wagaruje i otrzymuje złe oceny,
- nie odrabia lekcji,
- popada w nałogi.
Zaburzenia opozycyjno-buntownicze – jak reagować?
Specjalistyczna pomoc powinna obejmować:
- psychoterapię,
- udział w zajęciach TUS (Trening Umiejętności Społecznych),
- farmakoterapię (gdy ODD współwystępuje z innymi zaburzeniami, np. ADHD),
- ścisłą współpracę specjalistów (psycholog, psychiatra, pedagog w szkole),
- terapię rodzinną, Terapię Interakcji Rodzic-Dziecko.
Jako rodzic zadbaj o prawidłową i otwartą komunikację z dzieckiem, wspólnie rozwiązujcie problemy i rozmawiajcie o emocjach.
Przeczytaj również:
Dojrzewanie. Jak pomóc dziecku przetrwać ten trudny okres?
- Kendall P., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2012.
- https://mindhealth.pl/co-leczymy/zaburzenia-opozycyjno-buntownicze
- https://www.aacap.org/
- Klasyfikacja medyczna DSM-V
- Cygan B., Zaburzenia zachowania u dzieci i ich osobowościowe konsekwencje, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2021.
- https://www.resourcetreatmentcenter.com/behavioral/odd/symptoms-effects/