Kategorie
Gemini.pl

Artykuły

17

Zdrowe grillowanie? To bardzo proste!

Słuchaj artykułu

Spotkania przy grillu są nieodłącznym elementem sezonu wiosna-lato. To wspaniała okazja do rozmów i wspólnego ucztowania. Czy wiesz, jak przygotować nie tylko pyszne, ale i zdrowe potrawy z grilla?

Zdrowe grillowanie? To bardzo proste!

Jak wybrać mięso na grilla?

Najbardziej popularnym daniem z grilla jest kiełbasa. Zwróć uwagę na jej skład i wybieraj jedynie produkty wysokiej jakości z jak najmniejszą zawartością niepotrzebnych i szkodliwych dla zdrowia związków. W kiełbasie może znajdować się MOM (mięso oddzielone mechanicznie). Są to resztki części odzwierzęcych, których raczej nie chcielibyśmy zobaczyć na swoim talerzu. Niestety, aby obniżyć cenę produkcji i maksymalnie wykorzystać materiał odzwierzęcy, wiele firm oferuje wyroby wątpliwej jakości.

Jak zatem znaleźć wartościowe produkty mięsne? Kiełbasa powinna zawierać minimum 85% prawdziwego mięsa, żeby zaliczyć ją do względnie bezpiecznych do spożycia. Ponadto do kiełbasy dodawane są związki, które wiążą wodę i tłuszcz. Nie sprzyjają one trawieniu, dlatego im mniej ich w składzie, tym lepiej.

Kolejnym elementem jest obecność konserwantów, takich jak azotyn sodu czy azotyn potasu. Po obróbce termicznej przekształcają się one w rakotwórcze związki (nitrozoaminy). Dodatkowo kiełbasa to żywność obfitująca w nasycone kwasy tłuszczowe, szczególnie niezalecane przy chorobach sercowo-naczyniowych. 

Wyżej wymienione zasady dotyczą również innych wyrobów mięsnych (gotowych produktów na grilla, wędlin czy parówek). Staraj się zawsze czytać etykiety. W przypadku wątpliwości skorzystaj z pomocy aplikacji mobilnych. Dzięki nim wystarczy zeskanować kod kreskowy, by poznać skład wybranego produktu.

Na grilla najlepiej wybierz surowe i nieprzetworzone mięso.

Zwróć uwagę na określone części mięsa i wybierać te o niskiej zawartości tłuszczu (np. filet z kurczaka, polędwica wieprzowa itp.). Dzięki samodzielnie wykonanej marynacie unikniesz szkodliwych związków chemicznych zawartych w produktach gotowych.

Czy można grillować produkty wędzone?

Niestety, produkty wędzone nie nadają się do grillowania. Po obróbce termicznej mogą wytworzyć się w nich rakotwórcze wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA). Ze względu na wysoką toksyczność WWA dla ludzi, znajdują się one na priorytetowej liście zanieczyszczeń. Najbardziej szkodliwy jest związek o nazwie benzopiren.

Jakie przyprawy i zioła wybrać na grilla?

W wielu produktach (również w mieszankach ziół i gotowych przyprawach do marynaty) znajduje się już dużo soli. Jeśli używasz takich gotowych mieszanek, nie dosalaj dodatkowo potraw.

Mieszankę przypraw na grilla możesz przygotować samodzielnie, korzystając ze świeżych lub suszonych ziół i warzyw. Doskonale sprawdzą się tutaj: majeranek, tymianek, rozmaryn, bazylia, jałowiec, kmin rzymski, gorczyca, kolendra, pieprz, chili, gałka muszkatołowa, czerwona papryka, mięta (doskonały dodatek do ryb), cynamon (wzbogaca smak grillowanych owoców).

Jak przygotować domową marynatę na grilla?

Dowolną kompozycję z powyższych ziół połącz z niewielką ilością wybranego oleju oraz dodatkiem niewielkiej szczypty soli (nie dotyczy owoców). Następnie natrzyj wybrany produkt marynatą i gotowe!

Pamiętaj, by nie dodawać musztardy do marynaty. W trakcie podgrzewania ocet zawarty w musztardzie wpływa na wytwarzanie szkodliwych związków alkoholowych.

Mięso najlepiej zamarynuj dzień przed grillowaniem, dzięki czemu uzyskasz wyrazisty smak. Ryby i owoce możesz skropić sokiem z cytryny, aby podkreślić ich aromat.

Jakie warzywa na grilla?

Grill to nie tylko kiełbasa i karkówka. Nieodłącznym elementem zdrowej uczty powinny być również warzywa. Skorzystaj z niedrogich produktów sezonowych, by przyrządzić szaszłyki warzywne, opiekanego bakłażana lub cukinię czy faszerowaną paprykę.

Na talerzu pełnym ciepłych dań powinno również znaleźć się miejsce na surowe warzywa. Mieszanka sałat, pomidory, rzodkiewki czy też ogórki małosolne – to tylko kilka z wielu możliwości. Doskonale uzupełnią one zapotrzebowanie organizmu na niezbędne witaminy, sole mineralne i przeciwutleniacze.

Pieczywo a grillowanie

W towarzystwie mięsa i warzyw często pojawia się również pieczywo. Pamiętaj, że istotna jest tutaj jakość produktu. Zamiast białego chleba czy bułek wybierz pieczywo razowe, które jest bogate w błonnik i zawiera mniej cukrów prostych. Pozwoli to uzyskać sytość znacznie wcześniej, zapobiegając napadom głodu. Ponadto razowy chleb ma znacznie wyższą wartość odżywczą niż jego biały odpowiednik. Pieczywo możesz również delikatnie zrumienić na grillu (bez przypalania) i zjeść w formie grzanek. 

Właściwa obróbka termiczna

Podczas grillowania stosuj specjalne tacki lub brytfanny wykonane ze stali szlachetnej lub żeliwne.

Tacki aluminiowe mogą być niebezpieczne dla zdrowia. Istnieje duże prawdopodobieństwo przedostania się do żywności związków aluminium.

Według ekspertów z Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w klasycznych warunkach przenikanie aluminium do żywności jest znikome. Zmienia się to w przypadku pożywienia przeznaczonego na grilla, które zawiera kwasy i sole. Co więcej, tacki aluminiowe powodują, że tłuszcz ścieka do ognia. Prowadzi to, jak w przypadku grillowania potraw wędzonych, do powstania WWA. Według badań zastosowanie tacy ze stali szlachetnej lub żeliwnej może ograniczyć ilość WWA nawet o 90%.

Ogranicz również grillowanie nad samą powierzchnią węgla. Unikaj rozpałek chemicznych, kartonów czy gazet, ze względu na znajdujące się w nich toksyczne związki. Dobrym rozwiązaniem są rozpałki ekologiczne w formie sypanej, płynnej lub kostek.


Na poprawę trawienia
Ciesz się darmową dostawą przy zakupie wybranych produktów!

Przeczytaj również:
Czy grillowanie podnosi kaloryczność potraw?


Źródła
Zwiń
Rozwiń
  • Lee J.G. i in., Effects of grilling procedures on levels of polycyclic aromatic hydrocarbons in grilled meats, Food Chemistry, 15, 199, s. 632-638, 2016.
  • Rusin M. i in., Zagrożenia zdrowotne związane ze środowiskowym narażeniem na wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA), Medycyna Środowiskowa, 17(3), s. 7-13, 2014.
  • Waszkiewicz-Robak B. i in., Wpływ procesu wędzenia wyrobów wieprzowych otrzymanych z mięsa o różnej jakości początkowej na zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, Żywność Nauka Technologia Jakość, 21(2), 2014.
  • www.efsa.europa.eu/en/press/news/080715-0
  • https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/grillowanie—–zalecane-techniki-i-sprzet
Daj nam znać, co myślisz o tym artykule

Wpisz swój komentarz...
Imię

Masz pytanie, szukasz porady?
Jeśli szukasz darmowej porady w zakresie zdrowia oraz przyjmowania leków lub suplementów diety, chętnie odpowiemy na Twoje pytanie.
Zapytaj farmaceutę