Kategorie
Gemini.pl

Artykuły

X - Black Week
X - Nutricia Bebilon
X - Axobiotic
X - Inhalatory
10

Logorytmika. Wsparcie rozwoju mowy u dziecka

Słuchaj artykułu

Logopedia jest szeroko pojętą dziedziną zawodową, w której praca specjalisty nie opiera się tylko na wywoływaniu mowy, korygowaniu wad wymowy i poprawie dykcji pacjenta. Logopedia skupia się na mowie, ale czerpie także z innych dziedzin, które uzupełniają proces terapii. Mowa o logorytmice.

Logorytmika. Wsparcie rozwoju mowy u dziecka

Czym jest logorytmika?

Logorytmika łączy w sobie terapię logopedyczną i rytmikę. Takie zestawienie umożliwia zaktywizowanie sfery zarówno słuchowej, jak i ruchowej uczestnika zajęć. Logorytmikę stosuje się głównie, pracując z dziećmi, ale także z pacjentami z zaburzeniami słuchu.

Najważniejszym komponentem zajęć logorytmicznych jest ruch, który ma ogromny wpływ na rozwój mowy dziecka i jego ogólne funkcjonowanie. 

Podczas zajęć akompaniamentem rytmu jest słowo. Całość tworzy rytmicznie zestrojony ruch całego ciała. Za główny cel ćwiczeń logorytmicznych uważa się usprawnianie ruchowe i słuchowe dzieci, u których stwierdza się zaburzenia i wady wymowy. Dotyczą one również dzieci zdrowych, u których stymulacja słuchowo-ruchowa korzystnie wpływa na ogólny rozwój.

Stosowanie zajęć logorytmicznych, opartych na ruchu i muzyce, wymaga łączenia się zjawisk charakterystycznych dla muzyki, wśród których znajdują się: rytm, tempo, akcent, wysokość dźwięku oraz artykulacja.

Każde z tych zjawisk ma swoiste znaczenie zdrowotne dla organizmu, ale także rozwojowe, np.:

  • śpiewanie – wzmacnia aparat głosowy, dotlenia cały organizm, zwiększa pojemność płuc, rozwija klatkę piersiową, a także wyzwala naturalną potrzebę wyrażania siebie, koi system nerwowy; nauka piosenek wzmacnia pamięć, poszerza zakres wiedzy i rozwija słownictwo;
  • ruch – sprzyja rozwojowi fizycznemu i psychicznemu, rozwija aparat mięśniowo-ruchowy, polepsza ogólną kondycję, wyrabia prawidłową postawę, ćwiczy koordynację ruchową, refleks, a także estetykę ruchową;
  • reagowanie na bodźce dźwiękowe – sprzyja rozwojowi słuchu oraz wrażliwości i uwagi słuchowej, podzielności uwagi, skupienia, szybkich reakcji, pamięci, gotowości do działania oraz wyobraźni.

Śpiew, ruch i reaktywność na bodźce są obecne w zajęciach logorytmicznych. Uczestniczenie w nich sprzyja stymulacji rozwoju mowy, wyrównywaniu opóźnień mowy, a także zapobiega powstawaniu trudnych do zniwelowania zaburzeń.

Do celów logorytmiki zalicza się:

  • usprawnianie toru oddechowego,
  • kształtowanie prawidłowej fonacji,
  • usprawnianie narządów mowy,
  • kształtowanie słuchu fonematycznego (zdolność do odróżniania fonemów np. p-b, k-g itd.),
  • kształtowanie pamięci muzycznej,
  • kształtowanie poczucia rytmu i tempa,
  • kształtowanie szybkiej reakcji ruchowej na bodźce dźwiękowe (słowo, dźwięk, ciszę),
  • usprawnianie motoryki dużej,
  • rozwój intelektualny,
  • rozwój społeczny.

Zajęcia oparte na piosenkach

Zajęcia dla dzieci opierają się na wesołych piosenkach, które są łatwe do zapamiętania i wpadają w ucho. Wyraźne śpiewanie korzystnie wpływa na prawidłową wymowę głosek i dykcję, szczególnie jeśli towarzyszy mu rytmiczny ruch. W logorytmice każde ćwiczenie ruchowe ma charakter zabawy.

Wyróżnia się:

  • zabawy ruchowe ze śpiewem: zabawy ilustrujące treść piosenki, rytmiczne, inscenizowane, taneczne;
  • zabawy ruchowe przy akompaniamencie instrumentu;
  • zabawy z zakresu techniki ruchu: ćwiczenia wyrabiające poczucie świadomego ruchu (np. naprężanie i rozluźnianie), ćwiczenia różnych grup mięśni, ćwiczenia orientacyjne w przestrzeni;
  • zabawy uwrażliwiające na różne elementy muzyki;
  • ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne (hamująco-pobudzające), polegające na szybkim reagowaniu na bodźce muzyczne, optyczne i słowne;
  • opowieści ruchowe;
  • tańce.

Ćwiczenia rytmiczne mają na celu kształtowanie poczucia rytmu u dziecka. Ważne jest, aby wykonywać je prawidłowo, ponieważ tylko poprawnie wykonane ćwiczenia niosą ze sobą dobrze rozwijającą się koordynację słuchowo-ruchową.

Gra na instrumentach i nie tylko

Wykorzystanie instrumentów muzycznych sprawia, że dzieci chętnie uczestniczą w ćwiczeniach logorytmicznych. Wspólne granie przynosi dzieciom dużą satysfakcję i radość z możliwości używania instrumentów, takich jak np. bębenki. Wygrywanie krótkiej melodii w odpowiednim momencie pomaga dziecku rozwijać koncentrację i uwagę słuchową, rytm, pamięć, a także inwencję twórczą.

Wykorzystywanie instrumentów podczas zajęć logorytmicznych fantastycznie wpływa na rozwój ruchu, rytmu i słuchu.

Ogromną frajdę przynosi dzieciom możliwość komponowania własnych melodii. Pomaga ono zaspokoić potrzeby twórcze dziecka, a także wykorzystać dziecięcą wyobraźnię, która jest nieograniczona. Komponowanie melodii przez dziecko opiera się na improwizacji ruchowej i głosowej z jednoczesnym graniem na instrumencie.

Co powinno się znaleźć na zajęciach logorytmicznych?

Każde pojedyncze zajęcia z zakresu logorytmiki powinny obejmować:

  • ćwiczenia oddechowe,
  • ćwiczenia głosowe,
  • ćwiczenia motoryki małej (sprawność dłoni i palców),
  • ćwiczenia motoryki dużej (sprawność rąk i nóg poprzez bieganie, skakanie, gry ruchowe, rzucanie itd.),
  • ćwiczenia słuchowe,
  • śpiewanie,
  • ruchy do muzyki,
  • odtwarzanie muzyki,
  • samodzielne tworzenie muzyki,
  • grę na instrumentach muzycznych.

Zajęcia logorytmiczne to ciekawa propozycja ćwiczeń dla każdego dziecka, niezależnie od stopnia rozwoju i wieku. Mają one niezwykle korzystny wpływ na ogólny rozwój dziecka, dlatego warto skorzystać z nich, jeśli są dostępne w przedszkolu lub szkole.


Witaminy dla dzieci
Ciesz się darmową dostawą przy zakupie wybranych produktów!

Źródła
Zwiń
Rozwiń
  • Walencik-Topiłko A., Głos jako narzędzie: materiały do ćwiczeń emisji głosu dla osób pracujących głosem i nad głosem, 2009.
  • Łuńska J., Rytm, ruch, mowa czyli zabawy logorytmiczne na cztery pory roku, wyd. Metris.
  • Barańska M., Rymuj, głoskuj, w rytmie klaszcz! Ćwiczenia uwagi, pamięci słuchowej, koordynacji ruchowo-słuchowej i słuchu fonemowego, wyd. Harmonia.
Masz pytanie, szukasz porady?
Jeśli szukasz darmowej porady w zakresie zdrowia oraz przyjmowania leków lub suplementów diety, chętnie odpowiemy na Twoje pytanie.
Zapytaj farmaceutę