Internetowe Konto Pacjenta (IKP). Co warto o nim wiedzieć?
Internetowe Konto Pacjenta to przydatna aplikacja, której możesz używać na komputerze lub smartfonie. Umożliwia ona dostęp do ważnych danych dotyczących Twojego zdrowia. Co warto o niej wiedzieć?

Internetowe Konto Pacjenta – jak założyć?
Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to bezpłatna aplikacja przygotowana przez Ministerstwo Zdrowia. Dzięki niej możesz uzyskać dostęp do historii leczenia, a także danych dotyczących wystawionych recept czy skierowań. Internetowego Konta Pacjenta nie musisz zakładać, ponieważ ma je założone automatycznie każdy obywatel Polski. Wystarczy się zalogować, aby zacząć korzystać z tej usługi.
IKP – logowanie
Do Internetowego Konta Pacjenta można się zalogować na 4 sposoby:
- IKP – logowanie przez profil zaufany: Po lewej stronie znajdziesz pole do logowania za pomocą nazwy użytkownika lub adresu e-mail oraz hasła i kodu wysłanego na telefon. Jeżeli profil zaufany zakładany był poprzez bankowość elektroniczną, to na IKP logujesz się poprzez stronę swojego banku. Na ekranie zobaczysz logotypy banków. Wybierz swój i zaloguj się jak na konto bankowe.
- IKP – logowanie przez bank, który daje taką możliwość: Po wejściu na stronę logowania kliknij na widoczną na dole strony nazwę swojego banku/konta i zaloguj się jak na konto. Przy logowaniu musisz potwierdzić, że Twoje dane (imię, nazwisko, adres, PESEL, numer telefonu itp.) są poprawne – robisz to tak samo, jak potwierdzasz transakcje, czyli podajesz kod z karty kodów lub z SMS-a.
- IKP – logowanie przez e-dowód (elektroniczny dowód osobisty): Wybierz opcję „Zaloguj się”, a następnie „e-dowód”. System poprosi Cię o uruchomienie aplikacji lub podłączenie dowodu do czytnika. Aby potwierdzić tożsamość, wpisz numer CAN znajdujący się na dowodzie, a następnie kod PIN1. Po poprawnym uwierzytelnieniu uzyskasz dostęp do swojego konta.
- IKP – logowanie przez aplikację mObywatel: Wejdź na stronę pacjent.gov.pl i kliknij „Zaloguj się”, a następnie wybierz opcję „mObywatel”. Na ekranie pojawi się kod QR. Otwórz aplikację mObywatel na telefonie, wybierz funkcję logowania i zeskanuj kod QR widoczny na komputerze lub urządzeniu, z którego korzystasz. Aplikacja poprosi Cię o potwierdzenie tożsamości za pomocą PIN-u, odcisku palca albo rozpoznawania twarzy – w zależności od ustawień telefonu. Po zatwierdzeniu zostaniesz automatycznie przekierowany do swojego IKP.
Internetowe Konto Pacjenta – co w nim znajdziesz?
W Internetowym Koncie Pacjenta znajdziesz informacje na temat:
- wystawionych e-recept, a także status ich realizacji (zrealizowana w całości, zrealizowana częściowo),
- dawkowania leków wypisanych na receptach,
- wizyt lekarskich,
- wszystkich świadczeń i kosztu, jakie poniósł NFZ,
- wystawionych skierowań na badania lub do sanatorium,
- zwolnień lekarskich,
- szczepień przeciwko COVID-19,
- składek na ubezpieczenie,
- wyrobów medycznych, refundowanych przez NFZ.
Internetowe Konto Pacjenta umożliwia także:
- składanie zamówień na leki stosowane przewlekle (e-recepta),
- zmianę lekarza, pielęgniarki lub położnej,
- upoważnienie osoby bliskiej do dostępu do informacji na temat stanu Twojego zdrowia,
- wysłanie wniosku o wyrobienie EKUZ (Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego),
- uzyskanie skierowania na bezpłatne badania profilaktyczne.
Internetowe Konto Pacjenta – jak działa aplikacja?
Poza internetową wersją aplikacji IKP możesz skorzystać także z wersji przeznaczonej na telefon komórkowy. By uzyskać dostęp do informacji, pobierz aplikację moje IKP. To darmowe narzędzie pozwala sprawdzić wiele informacji na temat zdrowia, a także umożliwia wygodne wykupowanie recept w aptece na podstawie udostępnionych w aplikacji kodów QR.
Pełną listę czynności, które możesz wykonać za pomocą aplikacji znajdziesz poniżej:
- odbieranie e-recept i e-skierowań,
- sprawdzenie historii recept oraz skierowań, a także danych o realizacji tych dokumentów,
- sprawdzenie poprawnego dawkowania leku,
- pobieranie kodów QR do recept, dzięki czemu w aptece nie ma konieczności dyktowania numeru pesel oraz kodów PIN do recept. Zastępujemy tę czynność wygodnym skanowaniem kodów,
- umówienie się na szczepienie przeciwko COVID-19,
- sprawdzenie danych placówki medycznej, w której mamy umówioną wizytę,
- sprawdzenie wyniku testu na obecność koronawirusa,
- wykonanie testu dotyczącego wiedzy o zdrowym odżywianiu,
- podglądanie kont i danych osób, które nas do tego upoważniły – na przykład konta dziecka czy małżonka,
- udostępnianie danych swoim bliskim, lekarzowi, farmaceucie czy placówkom medycznym,
- ustawienie przypomnienia o lekach, które zażywamy na stałe,
- korzystanie z krokomierza.
Po zainstalowaniu aplikacji zaloguj się i nadaj kod PIN, którego będzie używać przy kolejnych logowaniach do IKP.
Czy można zapisać się na cytologię przez IKP?
Od 1 lipca 2025 r. zgodnie z decyzją Ministerstwa Zdrowia, program profilaktyczny NFZ został rozszerzony o badania genetyczne HPV HR i cytologię na podłożu płynnym w przypadku dodatniego wyniku HPV HR.
W ramach NFZ można wykonać bezpłatnie cytologię płynną, a z programu mogą skorzystać kobiety w wieku 25–64 lat, które w ciągu ostatnich 3 lat nie miały wykonywanego przesiewowego badania cytologicznego.
Cytologia na podłożu płynnym, czyli LBC (Liquid Based Cytology), znana także jako cytologia cienkowarstwowa lub cytologia jednowarstwowa, to badanie, które pozwala wykryć nieprawidłowe zmiany w obrębie szyjki macicy. Jest znacznie dokładniejsza od klasycznej cytologii, dzięki czemu umożliwia bardziej precyzyjną diagnostykę.
Obecnie możesz zapisać się na cytologię płynną przez Internetowe Konto Pacjenta.
Jak zapisać się przez IKP na cytologię?
- Zaloguj się na IKP. Wybierz „Plan leczenia” i „Rejestracja”.
- Kliknij „Umów badanie profilaktyczne” (dla cytologii i mammografii).
- Wybierz świadczenie, na które chcesz się umówić.
- Wskaż miejsce i przedział czasowy.
- Wybierz i zatwierdź dogodny termin.
Jak zapisać się przez aplikację mojeIKP?
- Uruchom aplikację i wejdź do zakładki „e-zdrowie”, a następnie do „Plan leczenia”.
- Wybierz „Rejestracja na wizyty”, a następnie „Umów wizytę lub badania”.
- Podaj świadczenie, na które chcesz się umówić.
- Wskaż miejsce i przedział czasowy.
- Wybierz i zatwierdź dogodny termin.
Co robić, gdy brakuje dostępnych terminów?
- Zapisz się do poczekalni. Trafiają tam wszystkie zgłoszenia pacjentów oczekujących na wolny termin.
- Poczekalnia automatycznie sprawdza, czy pojawiły się wolne terminy na interesującą Cię wizytę.
- Jeżeli pojawił się spełniający Twoje preferencje wolny termin, a Ty jesteś pierwsza na liście oczekujących, otrzymasz powiadomienie SMS-em lub e-mailem (pamiętaj, by podać dane kontaktowe na swoim IKP).
- Jeżeli potwierdzisz termin, klikając link w powiadomieniu, zostaniesz zapisana na wizytę lub badanie.
- Poczekalnia przydziela wolne terminy w oparciu m.in. o dane ze skierowania i datę zgłoszenia.
Jak zmienić lub odwołać umówiony termin?
- Wejdź w „Plan leczenia” – „Zaplanowane wizyty”.
- Wybierz interesujące Cię świadczenie i kliknij „Zmień termin” lub „Odwołaj”.
Możesz też odwołać wizytę przez SMS lub mail z przypomnieniem o terminie wizyty.
Jak dodać dziecko do IKP?
Internetowe Konto Pacjenta jest przeznaczone nie tylko dla dorosłych. Autorzy aplikacji przewidzieli również możliwość zarządzania danymi zdrowia dziecka. Dziecko musi jednak posiadać numer PESEL. By uzyskać ten numer, zgłoś narodziny dziecka do urzędu stanu cywilnego. W IKP rodzica w zakładce „Dzieci” powinny znajdować się dane wszystkich dzieci. Omawiane dane dostępne są na koncie tego rodzica, który zgłosił dziecko do ZUS w celu ubezpieczenia.
Internetowym Kontem Pacjenta w przypadku dzieci zarządzają rodzice. Dziecko nie może założyć IKP na własną rękę ani zalogować się do konta. Po ukończeniu 16. roku życia dziecko traktowane jest jako osoba małoletnia, która ma dostęp do podstawowych informacji na temat swojego zdrowia. Funkcjonalność portalu w tej grupie wiekowej (16-18 r.ż.) jest ograniczona, ale istnieje możliwość zalogowania się do aplikacji. Po przekroczeniu 18. r.ż. następuje nadanie pełnych uprawnień w aplikacji, a rodzic traci dostęp do danych o zdrowiu swojego dziecka.
Pamiętaj o tym, że do zalogowania się na konto konieczne jest posiadanie profilu zaufanego, e-dowodu lub konta bankowego.
Przeczytaj również:
E-recepta. Co warto wiedzieć?
- https://pacjent.gov.pl/sites/default/files/2021-06/IKP%20instukcja_10.06%20am_4.pdf.
- https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta.
- https://pacjent.gov.pl/krok-6-zainstaluj-aplikacje-mojeikp.
- https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/internetowe-konto-pacjenta-dla-dzieci-i-mlodziezy.
- https://pacjent.gov.pl/krok-2-jak-sie-logowac
- https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/masz-prawo-do-cytologii