Zespół oka biurowego. Jak dbać o wzrok, pracując przed komputerem?
Zaczerwienione i piekące oczy to codzienność wielu osób pracujących przed komputerem. Aby uniknąć uciążliwych dolegliwości, pamiętaj o kilku zasadach. Sprawdź, jak sobie pomóc!
Przyczyny zespołu oka biurowego
Szacuje się, że zespół (syndrom) oka biurowego może dotyczyć nawet 80% ludzi pracujących przed komputerem. Skarży się na niego co druga kobieta i co trzeci mężczyzna użytkujący monitor przez minimum połowę dobowego wymiaru czasu pracy.
Patrzenie w monitor i czytanie w międzyczasie np. wydrukowanego tekstu powoduje napięcie mięśni gałki ocznej.
Wpatrywanie się w monitor telefonu czy komputera sprawia, że częstotliwość mrugania zmniejsza się nawet 5-krotnie!
To wpływa z kolei na niedostateczne nawilżenie oka zwane zespołem suchego oka.
Poza czasem pracy przed komputerem za syndrom oka biurowego odpowiadają także:
- klimatyzacja w pomieszczeniu,
- centralne ogrzewanie,
- niska wilgotność powietrza,
- zanieczyszczenie powietrza (np. kurz, dym papierosowy),
- nieprawidłowe oświetlenie stanowiska pracy,
- nieprawidłowe ustawienie monitora,
- noszenie soczewek kontaktowych,
- zabiegi medycyny estetycznej w obrębie oka,
- kosmetyki do makijażu,
- nieprawidłowości w budowie aparatu wzroku,
- przebyte zabiegi chirurgiczne i urazy oka,
- palenie papierosów,
- stosowanie niektórych leków (np. retinoidów, leków przeciwhistaminowych, diuretyków, tabletek antykoncepcyjnych),
- używanie klimatyzacji w samochodzie.
Zespół oka biurowego – jakie są jego objawy?
Pierwszymi i najczęstszymi objawami zespołu oka biurowego są:
- łzawienie,
- zaczerwienienie,
- pieczenie,
- zmęczenie,
- suchość,
- obrzęk,
- uczucie piasku pod powiekami.
Może pojawić się także nieostre lub podwójne widzenie. Te objawy często prowadzą do bólów głowy i światłowstrętu.
Zespół oka biurowego – jak sobie z nim poradzić?
Samej pracy przed komputerem nie można wyeliminować. Istnieje jednak kilka zasad, dzięki którym poprawisz swój komfort i zadbasz o wzrok.
Często mrugaj i stosuj krople nawilżające (tzw.sztuczne łzy). Niektóre z nich są wzbogacone o ekstrakty roślinne czy substancje łagodzące. Są również takie, które nie zawierają konserwantów i nadają się dla osób używających soczewek kontaktowych. Preparaty nawilżające są dostępne w standardowych butelkach lub jednorazowych dawkach, czyli minimsach. Pamiętaj, by stosować je profilaktycznie, zanim pojawi się ból, zmęczenie czy pieczenie.
Jeśli masz wadę wzroku, na czas pracy zamień soczewki kontaktowe na okulary z powłoką antyrefleksyjną.
Rób sobie krótkie przerwy w pracy. Co ok. 15-20 minut odrywaj wzrok od monitora lub tekstu i patrz w dal przez co najmniej 20 sekund. Zgodnie z przepisami pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom naprzemienne łączenie pracy związanej z obsługą monitora z taką, która nie obciąża narządu wzroku. Pracownik ma również prawo do co najmniej 5-minutowej przerwy wliczanej do czasu pracy po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
Unikaj klimatyzacji. Jeżeli nie jest to możliwe, stosuj nawilżacze powietrza. Staraj się także często wietrzyć pomieszczenia i korzystać z oświetlenia w ciepłych barwach.
Ważna jest również odpowiednia organizacja stanowiska pracy. Ustaw ekran na wprost twarzy w odległości 50-100 cm. Górna krawędź monitora powinna być na równi lub nieco poniżej poziomu oczu tak, by patrzeć na ekran pod kątem 30-35°.
Ogromna liczba osób na całym świecie pracuje przed monitorami wiele godzin dziennie. Dlatego tak ważne jest dbanie o prawidłową kondycję oczu – nawilżając je, zachowując zasady ergonomii na stanowisku pracy, robiąc krótkie przerwy i regularnie badając wzrok u specjalisty.
- www.instytutoka.pl,
- Kowalska M., Zejda J.E., Bugajska J., Braczkowska B., Brożek G., Malińska M., Dolegliwości ze strony narządu wzroku w pracowników biurowych zatrudnionych na komputerowych stanowiskach pracy, Medycyna Pracy 2011; 62(1): 1-8,
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.