Ćwiczenia lewopółkulowe i ich wpływ na mowę
U większości populacji ośrodki odpowiadające za mówienie zlokalizowane są w lewej półkuli mózgu. Ośrodki te nie są pozostawione same sobie, wręcz przeciwnie – znajdują się w bliskim sąsiedztwie innych, równie ważnych punktów, między innymi tych związanych z ruchem. Stymulowanie lewej półkuli mózgu do pracy przekłada się na rozwój i jakość mówienia. Jak ją stymulować? Oczywiście ćwiczeniami lewopółkulowymi!
Rola lewej półkuli
Każdej z półkul mózgu przypisuje się określone funkcje. Podczas gdy prawa półkula uchodzi za tą kreatywną, artystycznie uzdolnioną i posiadającą smykałkę do tworzenia, lewa półkula odpowiada za mowę i jej rozumienie, logiczne myślenie, analizowanie, dokonywanie obliczeń, pisanie, rozpoznawanie przedmiotów przy pomocy dotyku. Ma również związek z odczuwaniem pozytywnych emocji i przetwarzaniem linearnym (porządkowanie od lewej do prawej). Wzrost aktywności lewej półkuli jest wyraźny podczas takich czynności jak pisanie, czytanie, mówienie, liczenie. Dlatego tak ważne jest stosowanie ćwiczeń lewopółkulowych, łączących wyżej wymienione czynności, które sprzyjają rozwojowi nie tylko mowy, ale też funkcji intelektualnych, czytania czy pisania.
Przeczytaj również:
Za co odpowiadają półkule mózgu?
Czym są ćwiczenia lewopółkulowe i na czym polegają?
Termin ćwiczenia lewopółkulowe już sam w sobie wskazuje, która półkula mózgu zostanie poddana ćwiczeniom. Do ćwiczeń lewopółkulowych zalicza się np.:
- sekwencje,
- szeregi,
- kodowanie,
- układanki,
- relacje.
Sekwencje
To nic innego jak uporządkowany odpowiednio ciąg elementów, symboli, znaków (lub czegokolwiek innego). Taki ciąg musi być ułożony w narzuconej kolejności i według ustalonych reguł, np. ułożone po sobie 3 klocki niebieskie, 3 klocki czerwone, 3 klocki żółte (lub zupełnie inna liczba klocków). Kolejność może zostać w łatwy sposób zaburzona, wystarczy, że któryś element będzie odbiegał od przyjętej reguły, psując całość. Mało kto myśli o tym na co dzień, ale sekwencje towarzyszą nam praktycznie codziennie, chociażby w prostych czynnościach takich jak branie kąpieli. Zakorkowanie odpływu wanny, odkręcenie wody, wlanie płynu do kąpieli, zakręcenie kurka z wodą – to też sekwencja, czyli schemat następujących po sobie określonych czynności.
Dlaczego ćwiczenie sekwencji z dziećmi jest tak ważne? Ponieważ to właśnie one wypełniają (wbrew pozorom) nasze codzienne życie, a ponadto wpływają na rozwój mózgu, a dokładnie jego lewej półkuli, mającej ścisły związek z mówieniem, rozumieniem i myśleniem. Sekwencje jako schemat mówienia można przełożyć na schemat ruchów języka wykonywanych podczas wymawiania konkretnej głoski. Dopiero opanowanie tych ruchów daje dziecku szansę na prawidłową realizację danego dźwięku. Stąd właśnie wielka waga ćwiczeń lewopółkulowych, w których „skład” wchodzą właśnie sekwencje. Ważne jest, aby nie kojarzyć ich tylko z mową. Ćwiczenia lewopółkulowe doskonale sprawdzają się w przypadku dzieci z różnymi zaburzeniami np. ADHD, wymagającymi zajęć z integracji sensorycznej czy terapii ręki. Ćwiczenia sekwencji można realizować na bazie zmysłów, np. sekwencje słuchowe, wzrokowe, dotykowe, ruchowe.
Szeregi
Szeregi to ćwiczenie polegające na układaniu elementów w odpowiedniej kolejności (np. od najmniejszego do największego lub na odwrót). Układanie szeregów, podobnie jak sekwencje, są ćwiczeniami logicznego myślenia. W tym ćwiczeniu kryterium podziału (tak jak w sekwencjach) są: naśladowanie, kontynuowanie lub uzupełnianie. Szeregi można śmiało ćwiczyć na przedmiotach, np. układając matrioszki czy klocki.
Kodowanie
Kodowanie to wspaniała zabawa dla dzieci, zawierająca w sobie dużą dozę niewiadomej. Dzięki podanym współrzędnym albo określonym ruchom, które należy wykonać, dziecko odkrywa drogę do ukrytego skarbu lub innej formy nagrody. Zakodować można dosłownie wszystko – przedmioty, kolory, zwierzęta itp.
Układanki lewopółkulowe
Układanki lewopółkulowe to prosta pomoc rozwijająca zdolności dziecka. Polega na odwzorowaniu podanego obrazka składającego się z różnych elementów, a więc układania „tak samo”, odwzorowywania. Aby ćwiczyć z dzieckiem, nie trzeba wydawać góry pieniędzy na specjalistyczne pomoce. Można je zrobić samodzielnie.
Relacje
Relacje to ćwiczenia logicznego myślenia, ale też spostrzegawczości. Polegają one na dostrzeganiu różnic między obrazkami, np. w kolorze, wielkości czy innych detalach. Dobrym ćwiczeniem relacji są między innymi cienie, a więc odnajdywanie cienia konkretnego przedmiotu, zwierzęcia lub człowieka.
Ćwiczeń lewopółkulowych jest wiele, a dzięki swej różnorodności można je wykorzystać do pracy z każdym dzieckiem, niezależnie od wieku. Pamiętajmy, ćwiczenia lewopółkulowe uczą nabywania reguł, stosowania ich, a także odnajdywania wzajemnych stosunków między elementami. Ćwiczenia lewopółkulowe to fantastyczny trening dla rozwijającego się umysłu, ale także i świetna zabawa!
Źródła:
materiały własne.
Bardzo pomocny
Dziękujemy 🙂
Skrabnica wiedzy
Dziękujemy za miły komentarz 🙂
Bardzo przejrzysty poradnik z rodzajami ćwiczeń, dziękuję za ten poradnik .
Dziękujemy za komentarz 🙂
Bardzo ciekawy artykuł. Poszerzył moją wiedzę na pewne aspekty rozwoju mowy,myślenia. Dziękuję