Kategorie
Gemini.pl

Artykuły

X - Black Week
X - Nutricia Bebilon
X - Axobiotic
X - Inhalatory
16

Ćwiczenia lewopółkulowe i ich wpływ na mowę

Słuchaj artykułu

U większości populacji ośrodki odpowiadające za mówienie zlokalizowane są w lewej półkuli mózgu. Ośrodki te nie są pozostawione same sobie, wręcz przeciwnie – znajdują się w bliskim sąsiedztwie innych, równie ważnych punktów, między innymi tych związanych z ruchem. Stymulowanie lewej półkuli mózgu do pracy przekłada się na rozwój i jakość mówienia. Jak ją stymulować? Oczywiście ćwiczeniami lewopółkulowymi! 

Ćwiczenia lewopółkulowe i ich wpływ na mowę

Rola lewej półkuli 

Każdej z półkul mózgu przypisuje się określone funkcje. Podczas gdy prawa półkula uchodzi za tą kreatywną, artystycznie uzdolnioną i posiadającą smykałkę do tworzenia, lewa półkula odpowiada za mowę i jej rozumienie, logiczne myślenie, analizowanie, dokonywanie obliczeń, pisanie, rozpoznawanie przedmiotów przy pomocy dotyku. Ma również związek z odczuwaniem pozytywnych emocji i przetwarzaniem linearnym (porządkowanie od lewej do prawej). Wzrost aktywności lewej półkuli jest wyraźny podczas takich czynności jak pisanie, czytanie, mówienie, liczenie. Dlatego tak ważne jest stosowanie ćwiczeń lewopółkulowych, łączących wyżej wymienione czynności, które sprzyjają rozwojowi nie tylko mowy, ale też funkcji intelektualnych, czytania czy pisania. 

Przeczytaj również:
Za co odpowiadają półkule mózgu?


Ciesz się darmową dostawą przy zakupie wybranych produktów!

Czym są ćwiczenia lewopółkulowe i na czym polegają? 

Termin ćwiczenia lewopółkulowe już sam w sobie wskazuje, która półkula mózgu zostanie poddana ćwiczeniom. Do ćwiczeń lewopółkulowych zalicza się np.: 

  • sekwencje, 
  • szeregi, 
  • kodowanie, 
  • układanki, 
  • relacje. 

Sekwencje 

To nic innego jak uporządkowany odpowiednio ciąg elementów, symboli, znaków (lub czegokolwiek innego). Taki ciąg musi być ułożony w narzuconej kolejności i według ustalonych reguł, np. ułożone po sobie 3 klocki niebieskie, 3 klocki czerwone, 3 klocki żółte (lub zupełnie inna liczba klocków). Kolejność może zostać w łatwy sposób zaburzona, wystarczy, że któryś element będzie odbiegał od przyjętej reguły, psując całość. Mało kto myśli o tym na co dzień, ale sekwencje towarzyszą nam praktycznie codziennie, chociażby w prostych czynnościach takich jak branie kąpieli. Zakorkowanie odpływu wanny, odkręcenie wody, wlanie płynu do kąpieli, zakręcenie kurka z wodą – to też sekwencja, czyli schemat następujących po sobie określonych czynności.  

Dlaczego ćwiczenie sekwencji z dziećmi jest tak ważne? Ponieważ to właśnie one wypełniają (wbrew pozorom) nasze codzienne życie, a ponadto wpływają na rozwój mózgu, a dokładnie jego lewej półkuli, mającej ścisły związek z mówieniem, rozumieniem i myśleniem. Sekwencje jako schemat mówienia można przełożyć na schemat ruchów języka wykonywanych podczas wymawiania konkretnej głoski. Dopiero opanowanie tych ruchów daje dziecku szansę na prawidłową realizację danego dźwięku. Stąd właśnie wielka waga ćwiczeń lewopółkulowych, w których „skład” wchodzą właśnie sekwencje. Ważne jest, aby nie kojarzyć ich tylko z mową. Ćwiczenia lewopółkulowe doskonale sprawdzają się w przypadku dzieci z różnymi zaburzeniami np. ADHD, wymagającymi zajęć z integracji sensorycznej czy terapii ręki. Ćwiczenia sekwencji można realizować na bazie zmysłów, np. sekwencje słuchowe, wzrokowe, dotykowe, ruchowe. 

Szeregi 

Szeregi to ćwiczenie polegające na układaniu elementów w odpowiedniej kolejności (np. od najmniejszego do największego lub na odwrót). Układanie szeregów, podobnie jak sekwencje, są ćwiczeniami logicznego myślenia. W tym ćwiczeniu kryterium podziału (tak jak w sekwencjach) są: naśladowanie, kontynuowanie lub uzupełnianie. Szeregi można śmiało ćwiczyć na przedmiotach, np. układając matrioszki czy klocki. 

Kodowanie 

Kodowanie to wspaniała zabawa dla dzieci, zawierająca w sobie dużą dozę niewiadomej. Dzięki podanym współrzędnym albo określonym ruchom, które należy wykonać, dziecko odkrywa drogę do ukrytego skarbu lub innej formy nagrody. Zakodować można dosłownie wszystko – przedmioty, kolory, zwierzęta itp.  

Układanki lewopółkulowe 

Układanki lewopółkulowe to prosta pomoc rozwijająca zdolności dziecka. Polega na odwzorowaniu podanego obrazka składającego się z różnych elementów, a więc układania „tak samo”, odwzorowywania. Aby ćwiczyć z dzieckiem, nie trzeba wydawać góry pieniędzy na specjalistyczne pomoce. Można je zrobić samodzielnie. 

Relacje 

Relacje to ćwiczenia logicznego myślenia, ale też spostrzegawczości. Polegają one na dostrzeganiu różnic między obrazkami, np. w kolorze, wielkości czy innych detalach. Dobrym ćwiczeniem relacji są między innymi cienie, a więc odnajdywanie cienia konkretnego przedmiotu, zwierzęcia lub człowieka. 

Ćwiczeń lewopółkulowych jest wiele, a dzięki swej różnorodności można je wykorzystać do pracy z każdym dzieckiem, niezależnie od wieku. Pamiętajmy, ćwiczenia lewopółkulowe uczą nabywania reguł, stosowania ich, a także odnajdywania wzajemnych stosunków między elementami. Ćwiczenia lewopółkulowe to fantastyczny trening dla rozwijającego się umysłu, ale także i świetna zabawa!  

Źródła: 
materiały własne. 

  1. 27 stycznia 2023, 22:17
    ❤️

    Bardzo pomocny

    1. 30 stycznia 2023, 11:34
      Poradnik Gemini
      Poradnik Gemini

      Dziękujemy 🙂

  2. 20 czerwca 2023, 07:11
    EK

    Skrabnica wiedzy

    1. 20 czerwca 2023, 07:24
      Weronika Zielińska
      Poradnik Gemini

      Dziękujemy za miły komentarz 🙂

  3. 22 sierpnia 2023, 22:38
    Ania

    Bardzo przejrzysty poradnik z rodzajami ćwiczeń, dziękuję za ten poradnik .

    1. 23 sierpnia 2023, 08:56
      Poradnik Gemini
      Poradnik Gemini

      Dziękujemy za komentarz 🙂

  4. 21 marca 2024, 20:22
    Urszula

    Bardzo ciekawy artykuł. Poszerzył moją wiedzę na pewne aspekty rozwoju mowy,myślenia. Dziękuję

Masz pytanie, szukasz porady?
Jeśli szukasz darmowej porady w zakresie zdrowia oraz przyjmowania leków lub suplementów diety, chętnie odpowiemy na Twoje pytanie.
Zapytaj farmaceutę