Co powinno znaleźć się na etykietach kosmetyków?
Etykiety kosmetyków obowiązkowo powinny zawierać takie informacje jak: nazwa i adres firmy, ilość preparatu w opakowaniu, data trwałości i nr partii, symbol PAO, składniki oraz ostrzeżenia. Do nieobowiązkowych informacji należy m.in. oznakowanie materiału czy znak „dbaj o czystość”.
Historia kosmetyków sięga kilku tysięcy lat wstecz. Już w starożytnym Rzymie, Egipcie czy Grecji kobiety miały wiele sposobów na podkreślenie swojej urody. Stosowały zarówno zupełnie nieszkodliwe substancje codziennego użytku (mąka, oliwa, miód, mleko), jak i takie, od których jeży się włos na głowie, czyli barwniki na bazie metali ciężkich (ołowiu, rtęci, kadmu) czy toksyczne alkaloidy.
Współczesne kosmetyki są dokładnie przebadane, a wszelkie doniesienia o szkodliwości zawartych w nich składników – natychmiast weryfikowane, co skutkuje wdrożeniem odpowiednich działań. Każdy szanujący się producent bierze odpowiedzialność za jakość wytwarzanych produktów i, w otoczeniu ogromnej konkurencji, dba o najwyższe standardy produkcji.
Co powinno znaleźć się na etykiecie kosmetyku?
Do informacji, które producent obowiązkowo musi zamieścić na etykiecie kosmetyku, należą:
- Nazwa i adres firmy (osoby) odpowiedzialnej za produkt lub informacje pozwalające na ich identyfikację. Dodatkowo produkty wytwarzane poza Unią Europejską muszą mieć podany kraj pochodzenia.
- Ilość preparatu w opakowaniu – podana najczęściej w mililitrach lub gramach. Nie dotyczy to próbek i produktów jednorazowego użytku ani kosmetyków zawierających mniej niż 5g/5ml produktu.
- Data minimalnej trwałości i numer partii – informacja obowiązkowa dla kosmetyków, których termin przydatności jest krótszy niż 30 miesięcy. Wyrażona zwrotem „najlepiej zużyć przed końcem” lub symbolem klepsydry. Zgodnie z obecnymi przepisami nie jest wymagana dla:
- produktów jednorazowego użytku (np. farby do włosów),
- produktów, których się nie otwiera (np. aerozole),
- produktów niewrażliwych na działanie środowiska zewnętrznego.
- Symbol Period After Opening, PAO – dla produktów wielokrotnego użytku to symbol „otwartego słoiczka”, który świadczy o czasie po otwarciu, jaki gwarantuje odpowiednią czystość mikrobiologiczną i trwałość składników kosmetyku. Warto zapisać sobie datę pierwszego użycia, ponieważ termin ważności z opakowania obowiązuje tylko do momentu otwarcia kosmetyku.
- Składniki – według nazw międzynarodowych (International Nomenclature of Chemical Ingredients, INCI); podawane w kolejności największej zawartości. Składniki w stężeniu równym i poniżej 1% całego produktu mogą być podane w dowolnej kolejności. Barwniki są wymieniane według ich kolejności (Colour Index, CI). Wyszczególnione muszą też być tzw. potencjalne alergeny, czyli 26 składników kompozycji zapachowych, które mogą powodować uczulenia.
- Szczególne ostrzeżenia – np. „produkt łatwopalny”, „nie stosować w okolicach oczu”, „nie stosować u dzieci poniżej 3 lat”.
W przypadku produktu o niewielkich rozmiarach (np. szminka, kredka do oczu) powinna być do niego dołączona osobna ulotka z obowiązkowymi informacjami, które nie zmieściły się na opakowaniu bezpośrednim.
Inne informacje (nieobowiązkowe):
- „nietestowane na zwierzętach” – obecne przepisy UE całkowicie zabraniają testowania produktów kosmetycznych na zwierzętach, dlatego producenci powoli odchodzą od umieszczania tej informacji,
- oznakowanie materiału – jego rodzaju i możliwości recyklingu,
- znak „dbaj o czystość”,
- znak kosmetyku naturalnego i/lub organicznego (przyznawane odpłatnie przez różne organizacje).
Aktualne wymagania w odniesieniu do kosmetyków obecnych na rynku polskim są regulowane przez dwa dokumenty:
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych,
- Ustawa z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych (Dz. U. poz. 2227).
Data weryfikacji: 6.07.2022 r.
Źródła:
- kosmopedia.org (portal prowadzony przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego),
- kosmetyczni.pl – Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego,
- gif.gov.pl.