Zespół Downa (trisomia 21) – objawy, przyczyny i dziedziczenie
Zespół Downa (Down Syndrome, Trisomy 21) to jedna z najlepiej poznanych wad genetycznych, a dokładniej aberracji chromosomalnych. Nazwa tej jednostki została wzięta od nazwiska angielskiego lekarza Langdona Downa, który w dużej mierze przyczynił się do „odkrycia” zespołu wad i cech charakterystycznych. Co warto wiedzieć na temat zespołu Downa, co jest jego przyczyną i jak wygląda życie osób z tą wadą?
Czy zespół Downa jest chorobą?
Każdy człowiek ma 23 pary chromosomów, z czego 22 pary to tak zwane autosomy, odpowiadające za wszystkie dziedziczone przez nas cechy, oraz 1 parę chromosomów płciowych, które determinują naszą płeć. Liczba chromosomów u osób z zespołem Downa nieco różni się od ilości chromosomów u zdrowego człowieka. W przypadku zespołu Downa występuje dodatkowy chromosom w parze 21, stąd często jest też określany fachowo jako Trisomia 21.
Należy zaznaczyć, że zespół Downa nie jest chorobą. Jest zespołem wad wrodzonych, wywołanych dodatkowym chromosomem (lub jego części) w parze 21.
Trisomia 21 (zespół Downa) – przyczyny
Przyczyną występowania trisomii 21 jest błędny podział komórek rozrodczych, podczas których powstają 24 chromosomy zamiast 23. Cechy charakterystyczne przy zespole Downa są zależne od ilości dodatkowego materiału genetycznego w chromosomie. Do zaburzeń w ilości materiału genetycznego może dojść na trzy różne sposoby:
- trisomia prosta – dodatkowy chromosom 21 występuje już w komórce rozrodczej (plemniku lub komórce jajowej) lub pojawia się w trakcie pierwszego podziału komórkowego. Trisomia prosta występuje najczęściej, bo aż w 90-95% wszystkich przypadków,
- translokacja – przeniesienie fragmentu chromosomu na inny. Taka aberracja ma miejsce w 5-6% przypadków zespołu Downa. Przemieszczenia te mogą zdarzać się sporadycznie lub być dziedziczone, co w takim przypadku świadczy o tym, że jeden z rodziców jest nosicielem tzw. translokacji zrównoważonej,
- mozaicyzm – najrzadsza z postaci zespołu Downa, pojawia się w przypadku 2-3% wystąpień aberracji.
Zespół Downa jest wynikiem zaburzeń genetycznych. Jednak istnieją dodatkowe przyczyny, które również mają duży wpływ na wystąpienie zespołu Downa. Należą do nich między innymi:
- wiek matki – im później urodzone dziecko, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia zespołu Downa,
- praca w ciężkich warunkach przemysłowych – może przyczynić się do nieprawidłowego podziału chromosomów u ojca dziecka,
- palenie papierosów i inne używki.
Cechy dysmorficzne (dotyczące wyglądu) dziecka z zespołem Downa
Części ciała | Cechy charakterystyczne |
głowa | okrągła, spłaszczona w części potylicznej, mała |
twarz | płaska, okrągła |
oczy | Wąskie i skośne szpary oczne (stąd również wywodzi się nieużywana już nazwa zespołu Downa – mongolizm), obecność fałdy w kątach przyśrodkowych, cętkowane tęczówki |
uszy | asymetryczne, małe, zdarza się, że górna część małżowiny jest zawinięta |
usta | obniżone napięcie mięśniowe, usta zazwyczaj otwarte, grube wargi, często popękane |
podniebienie | tzw. gotyckie – wysoko wysklepione, wąskie |
zęby | wady zgryzowe, zęby o kształcie półksiężycowatym |
szyja | szeroka, gruba, krótka |
kończyny | brak dysproporcji z tułowiem, kończyny grube, występują błony pławne między palcami, szerokie dłonie |
skóra | szorstka, sucha, na zgięciu skóry dłoni może występować charakterystyczna linia |
włosy | gładkie i proste, z tendencją do rzednięcia z wiekiem, brak owłosienia pod pachami |
wzrost | niski, mężczyźni około 150 cm, kobiety około 140 cm |
mowa | wady wymowy lub brak mowy, głos ochrypły i niski |
masa urodzeniowa | nieco niższa niż u zdrowych dzieci (około pół kg) |
genitalia | u mężczyzn dość często występuje niedorozwój genitaliów (np. brak jąder w mosznie), zaś u kobiet może pojawić się przerost genitaliów |
krew | wysoki poziom białych krwinek |
serce | wrodzone wady serca u ponad połowy osób z zespołem Downa |
płuca | skłonność do infekcji dróg oddechowych, przeziębień i kataru |
mięśnie | wiotkość, obniżone napięcie mięśni |
język | makroglosja – przerost masy języka |
Problemy zdrowotne towarzyszące osobom z zespołem Downa
Części ciała | Problem zdrowotny |
serce | ubytek przegrody międzykomorowej i/lub ubytek przegrody międzyprzedsionkowej |
oczy | krótkowzroczność, dalekowzroczność, zez rozbieżny lub zbieżny, astygmatyzm, zapalenie brzegów spojówek, zaćma, czasem ślepota (w późniejszym wieku) |
uszy | zapalenie ucha środkowego (częste występowanie), niedosłuch przewodzeniowy lub odbiorczy |
układ kostno-stawowy | niestabilność szczytowo-potyliczna, niestabilność szczytowo-obrotnikowa kręgosłupa szyjnego |
układ kostno-stawowo-mięśniowy | nadmierna ruchliwość w stawach, skrzywienia kręgosłupa, zwichnięcie stawów biodrowych, dysplazja, złuszczenie głowy kości udowej |
Ponadto warto nadmienić, że osoby z zespołem Downa cechują się niską odpornością na zakażenia i infekcje wirusowe. Dość często dotyka je białaczka.
Niepełnosprawność umysłowa osób z zespołem Downa
Każda osoba z zespołem Downa rozwija się wolniej niż jej zdrowi rówieśnicy. Nie oznacza to jednak, że stopień niepełnosprawności umysłowej u każdej osoby z zespołem Downa będzie taki sam. Może on się wahać od niepełnosprawności w stopniu lekkim do niepełnosprawności w stopniu znacznym. Zdarzają się przypadki, że poziom inteligencji jest tylko nieznacznie obniżony.
Zespół Downa a rozwój mowy
Osoby z zespołem Downa cechuje:
- niski poziom rozumienia mowy,
- nieprawidłowa budowa zdań,
- mówienie na wdechu (czyli w trakcie nabierania powietrza),
- przyspieszone lub spowolnione tempo mówienia,
- mowa bełkotliwa, mało wyraźna i słabo zrozumiała dla otoczenia,
- zaburzenia fonetyczne, takie jak przestawianie lub zastępowanie głosek innymi, opuszczanie głosek, używanie szczątkowych wyrazów, upraszczanie mowy,
- trudności w wymowie głosek dwuwargowych b, m, p, f, w, ze względu na obniżone napięcie mięśniowe w obrębie warg,
- częste występowanie seplenienia,
- opóźniony rozwój mowy.
Poniższa tabela przedstawia okresy kształtowania się mowy u dzieci z zespołem Downa.
Wiek | Interakcje | Słownictwo | Gramatyka | Mowa |
0-12 miesięcy | płacz, kontakt wzrokowy, uśmiechanie, słuchanie, patrzenie, wokalizacja, koncentrowanie uwagi, gesty, wykonywanie czynności na zmianę | rozumienie kilku słów |
| głużenie, gaworzenie |
12-24 miesiące | coraz więcej gestów i niektórych słów | początki wypowiadania słów, następnie pojawianie się coraz większej ich ilości | zestawianie dwóch słów razem | początkowe spółgłoski i samogłoski |
24-36 miesięcy | inicjowanie konwersacji | pierwsze 300 słów, coraz szybciej uczy się słów, rozumienie tworzenia mowy | zestawienie dwóch i trzech słów ze sobą, elementy wczesnej gramatyki | wymowa samogłosek i spółgłosek oraz coraz większej ilości słów |
36-60 miesięcy | poprawianie się podczas mówienia | coraz szybsze uczenie się słów | składnia zdania na wyższym poziomie | kontynuacja wymawiania samogłosek i spółgłosek ze zwiększoną starannością |
5-7 lat | uczenie się krótkich opowiadań, prowadzenie dłuższych rozmów, zadawanie pytań “Co to?”, “Do czego to służy?”, opowiadanie historyjek | szybkie przyswajanie słownictwa, zna ok. 2000 słów w wieku 5 lat | poprawna składnia, trudności z przyimkami | mowa staje się coraz bardziej zrozumiała |
7-16 lat | pogawędki, dalszy rozwój języka, dłuższe wyjaśnienie i rozmowy, opowiadanie dowcipów, relacjonowanie doświadczeń | znajomość ok. 3000 słów w wieku 7 lat i ok. 50 tys. słów w wieku 16 lat | stopniowy rozwój gramatyki obejmujący rozumienie strony biernej, stosowanie trudniejszych wyrażeń w mowie | mowa coraz bardziej zrozumiała, tempo mowy ulega poprawie |
autor tabeli: B. Kaczmarek, 2008.
Mimo problemów zdrowotnych oraz trudności w rozwoju mowy, osoby z zespołem Downa coraz lepiej funkcjonują w społeczeństwie i stają się coraz bardziej samodzielne.
Źródła:
- B. Kaczmarek, Wspomaganie rozwoju dziecka z zespołem Downa – teoria i praktyka, wyd. IMPULS, Kraków 2008.
- K. Knyps-Korycka, Stymulowanie rozwoju mowy dziecka z zespołem Downa [w:] Neurologopedia w teorii i praktyce. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii dziecka, redakcja naukowa J. Skibska, D. Larysz, 2012
Super artykuł, umilił mi pracę 🙂