Skala Brazeltona – kiedy i w jakim celu się ją stosuje?
Skala Oceny Zachowania Noworodka (NBAS) została opracowana przez pediatrę i psychiatrę dziecięcego T. Berry Brazeltona w latach 60-tych XX wieku, a opublikowano ją w 1973 r. Amerykański uczony po raz pierwszy zastosował pozytywny model rozwoju dziecka i rodzicielstwa zamiast preferowanego dotychczas modelu deficytowego.
Skala Brazeltona – co bada?
Skala Brazeltona służy do neurobehawioralnej oceny noworodka, z naciskiem na jego mocne strony oraz wkład w relację rodzice-dziecko. Badana jest umiejętność wysyłania sygnałów przez maluszka, opiekunowie zaś uczą się te sygnały rozpoznawać i interpretować. Dzięki skali Brazeltona opiekunowie mogą zrozumieć istotę rozwoju dziecka, uwrażliwić się na jego umiejętności i potrzeby, a także mocniej zaangażować się w opiekę nad maluchem.
Skala Brazeltona – założenia
Skala oparta jest na kilku założeniach:
- Wszystkie dzieci są zdolne, a ciąża to dziewięć miesięcy doświadczeń, które wpływają na umiejętność kontrolowania swoich zachowań tak, by reagować na nowe otoczenie.
- Dzieci poprzez swoje zachowanie kontaktują się ze światem. Są nie tylko odbiorcami komunikatów, ale także ich nadawcami. Próbują kontrolować środowisko, w którym się znajdują, np. płaczą, by skupić na sobie uwagę rodziców i ich przywołać.
- Niemowlęta to jednostki społeczne posiadające indywidualne cechy. Są kształtowane przez najbliższych, ale same również wpływają na swoje otoczenie.
Skala Brazeltona – kiedy można dokonać oceny dziecka?
Analiza przy użyciu skali Brazeltona może być przeprowadzona u każdego donoszonego noworodka od urodzenia do ukończenia 8 tygodnia życia. Dopuszcza się także badanie wcześniaków o ustabilizowanej sytuacji medycznej od 36 tygodnia oraz dzieci z opóźnieniami rozwojowymi.
Skala Brazeltona – co jest oceniane?
W Skali Brazeltona wyróżniamy:
- 28 prób behawioralnych ocenianych w 9-punktowej skali,
- 18 pozycji dotyczących odruchów ocenianych w 4-punktowej skali, sprawdzających stan neurologiczny niemowlęcia,
- 7 pozycji dodatkowych opisujących jakościowe aspekty zachowania noworodka z grupy podwyższonego ryzyka zaburzeń rozwojowych, ocenianych w 9-punktowej skali.
Do badania używa się czerwonej piłki, grzechotki, latarki, dzwonka oraz twarzy i głosu osoby badającej. Obserwuje się reakcje niemowlęcia na pozytywne i negatywne bodźce.
Sama ocena trwa 20-30 minut i jest poprzedzona rozmową z rodzicami. Z założenia jest badaniem przesiewowym, a nie diagnostycznym. Powinna być przeprowadzona w cichym, zaciemnionym i przyjemnym pomieszczeniu w połowie czasu między karmieniami. Dziecko badane jest w trakcie snu, czuwania i płaczu. Niektóre jego reakcje są wywoływane, a inne tylko obserwowane. Osoba przeprowadzająca analizę niemowlęcia powinna być odpowiednio przeszkolona i umieć pracować z maluchem. Zadaniem osoby egzaminującej jest stworzenie takich warunków, w których niemowlę będzie mogło w najlepszy sposób zaprezentować swoje mocne strony.
Noworodek ma cztery elementarne zadania rozwojowe, którym musi sprostać i które są oceniane przy użyciu skali:
- Kontrola oddychania, regulacji temperatury i reszty układu autonomicznego (niezależnego od naszej woli). Dopiero po opanowaniu przez dziecko tego najistotniejszego obszaru, może ono skupić się na kolejnym.
- Kontrola układu motorycznego – panowanie nad przypadkowymi ruchami i aktywnością. Oceniana jest jakość napięcia mięśniowego, poziom aktywności i odruchy.
- Kontrola stanu, czyli możliwość przetworzenia informacji i zareagowania na nie w adekwatny sposób. Badanie pokazuje, w jaki sposób dziecko odpowiada na światło, dźwięk i dotyk w czasie snu. Jeśli potrafi zignorować powtarzający się, irytujący bodziec, ma energię na regenerację i rozwój. Gdy nie umie poradzić sobie z tym obszarem, potrzebne jest wsparcie rodziców poprzez np. zachowywanie się cicho lub wyeliminowanie ostrego, rażącego światła.
- Interakcje społeczne – maluch jest na nie gotowy, gdy opanuje poprzednie aspekty rozwoju. Skala pokazuje chęć i możliwość dziecka w uczestniczeniu w otaczającym je świecie poprzez komunikowanie swoich potrzeb w różny sposób.
Na podstawie obserwacji tworzy się profil funkcjonowania noworodka. Jeśli przeprowadza się kilka analiz w odstępach czasu, można przyglądać się rosnącym zdolnościom dziecka.
Rodzice aktywnie uczestniczą w badaniu, przypatrują się reakcjom dziecka, poznają jego mocne i słabe strony, mogą zaobserwować obszary rozwoju wymagające z ich strony wsparcia, uczą się komunikacji z dzieckiem.
Skala Brazeltona jest więc miarodajnym, a przy tym bezbolesnym i nieinwazyjnym narzędziem pomagającym zrozumieć zachowanie noworodka i zwiększyć kompetencje rodziców. Dzięki niej opiekunowie lepiej poznają swoje dziecko i czują się pewniej, opiekując się nim z uwzględnieniem jego szczególnych wymagań czy preferencji.
Źródła:
- Jadczak Szumiło T., Szumiło E., Konferencja „Dziecko z Zespołem Zaburzenia Więzi”,
- Dr. Hawthorne J., Skala Oceny Zachowania Noworodka według Brazeltona a relacje między rodzicami i niemowlęciem,
- www.nbas.pl.