Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży – rodzaje, objawy, przyczyny i leczenie
Kiedy mamy do czynienia z młodym człowiekiem zachowującym się w sposób uznany przez większość społeczeństwa za „niestosowny”, zwykle przyczyn nieprawidłowego zachowania upatrujemy w nim samym, traktując zachowanie jako przejaw złośliwego charakteru, arogancji czy przesadnego buntu. Często zdarza się jednak tak, że zachowanie to spowodowane jest znacznie poważniejszymi czynnikami i może świadczyć o poważnych problemach emocjonalnych wymagających specjalistycznej pomocy.
Co kryje się pod pojęciem zaburzeń zachowania?
Zaburzenia zachowania (Conduct disorder – CD) to pewien wzorzec postępowania dziecka, który nie jest społecznie akceptowany ze względu na jego niedostosowanie do panujących w danej grupie społecznej zasad moralnych. Dziecko zmagające się z CD może wykazywać tendencję do zachowań buntowniczych i agresywnych oraz sięgać po różnego rodzaju używki. Zachowania te nie są motywowane chęcią „ zrobienia na złość” rodzicom i nauczycielom lub próbą popisania się przed rówieśnikami, lecz wynikają z problemów emocjonalnych dziecka i braku umiejętności poradzenia sobie z rzeczywistością.
Zaburzenia zachowania mogą zostać rozpoznane w sytuacji, gdy wzorzec zachowania dziecka utrzymuje się co najmniej 6 miesięcy i odznacza się wysokim stopniem braku poszanowania dla podstawowych praw innych ludzi lub pogwałceniem ważnych reguł i zasad życia społecznego.
Za główną przyczynę rozwoju zaburzeń zachowania u dzieci i młodzieży uznaje się czynniki środowiskowe, takie jak np.:
- częste i intensywne konflikty pomiędzy rodzicami (w tym rozwód);
- niestabilna sytuacja życiowa (częste zmiany opiekunów, miejsca zamieszkania, kłopoty finansowe);
- brak zainteresowania i czułości ze strony opiekunów;
- występowanie w rodzinie uzależnienia.
Objawy zaburzeń zachowania u dzieci i młodzieży
Istnieje szereg objawów świadczących o występowaniu u danej osoby zaburzeń zachowania. Należą do nich:
- słabo rozwinięta (jak na dany wiek) zdolność do kontroli własnych emocji, skutkująca częstymi wybuchami złości i wysoką drażliwością;
- częste kłótnie z osobami dorosłymi, w szczególności rodzicami czy nauczycielami;
- niestosowanie się do wymagań i poleceń dorosłych – niczym nieuzasadniony bunt, arogancja;
- obwinianie i oskarżanie innych o własne błędy i nieprawidłowe zachowanie – obrażanie się, nadwrażliwość na krytykę i nieprzyznawanie się do winy nawet w obliczu niepodważalnych dowodów;
- zachowania mające na celu sprowokowanie reakcji;
- chwiejność emocjonalna;
- nieumiejętność budowania zdrowych relacji z innymi, np. skłonność do mściwości i złośliwości, kłamanie, zrywanie obietnic, manipulowanie innymi w celu uzyskania korzyści lub uniknięcia obowiązków;
- częste inicjowanie bójek z rówieśnikami, rozwiązywanie konfliktów siłą;
- pozostawanie poza domem w godzinach nocnych pomimo sprzeciwu rodziców (rozpoczynające się przed 13. rokiem życia);
- przejawianie okrucieństwa fizycznego wobec zwierząt/innych osób;
- celowe niszczenie mienia innych osób;
- rozmyślne wzniecanie ognia w celu stworzenia ryzyka lub/i spowodowania poważnych szkód;
- kradzieże i włamania;
- częste opuszczanie zajęć w szkole (rozpoczynające się przed 13. rokiem życia);
- ucieczki z domu (niebędące próbą uniknięcia przemocy domowej i/lub seksualnej);
- zmuszanie innych ludzi do czynności seksualnych;
- znęcanie się psychiczne nad innymi, np. poprzez zastraszenie i dręczenie.
Rodzaje zaburzeń zachowania
W literaturze możemy spotkać się z podziałem zaburzeń zachowania (CD) na podtypy. Do podtypów tych zaliczamy:
Zaburzenia zachowania ograniczone do środowiska rodzinnego
Mamy z nimi do czynienia w sytuacji, gdy aspołeczne zachowanie dziecka ograniczone jest jedynie do domu rodzinnego i relacji z osobami z rodziny. Zaburzone zachowanie dziecka jest wówczas zwykle skutkiem nieprawidłowości w rodzinie, np. konfliktu rodzicielskiego, wprowadzenia nowego członka rodziny, np. ojczyma lub macochy, braku umiejętności wychowawczych rodziców lub posiadania przez nich problemów psychicznych.
Zaburzenia zachowania z nieprawidłowym procesem socjalizacji
Dziecko nie posiada prawidłowych relacji z grupą rówieśniczą, co przejawia się izolowaniem się, brakiem bliskich związków, odtrąceniem i niepopularnością.
Zaburzenia zachowania z prawidłowym procesem socjalizacji
Dziecko z zaburzeniami zachowania posiada dobre relacje z rówieśnikami, ale są to zwykle inne osoby posiadające cechy antyspołeczne – tzw. „złe towarzystwo”. Wspólnie mogą oni dokonywać różnych czynów zabronionych.
Zaburzenia opozycyjno-buntownicze
Zwykle pierwsze objawy pojawiają się przed 6. rokiem życia. Dla tego podtypu charakterystyczny jest brak zachowań naruszających prawo i podstawowe prawa innych ludzi.
Leczenie zaburzeń zachowania
Istnieje wiele metod mających na celu pomoc osobom zmagającym się z zaburzeniami zachowania. Są one dostosowane do indywidualnych potrzeb jednostki i uwzględniają m.in. stopień nasilenia objawów CD obserwowanych u danej jednostki, jej sytuację rodzinną i dotychczasowy poziom przystosowania do życia w społeczeństwie.
Do form pomocy, z których mogą korzystać dzieci i młodzież z zaburzeniami zachowania zaliczamy np.:
- pomoc psychoterapeutyczną, w tym terapię indywidualną i grupową oraz terapię rodzinną;
- leczenie farmakologiczne – głównie, gdy zaburzeniom zachowania towarzyszą inne zaburzenia psychiczne, takie jak np. depresja, zaburzenia lękowe czy ADHD;
- psychoedukację;
- nauczanie indywidualne lub kształcenie specjalne;
- pobyt w specjalistycznej placówce zajmującej się opieką nad dziećmi i młodzieżą z CD.
Przeczytaj również:
Depresja u dzieci i młodzieży – jak ją leczyć?
Źródła:
- Kołakowski A., Zaburzenia zachowania u dzieci. Wydawnictwo GWP, 2013.
- http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/61-remedium/565-zaburzenia-zachowania-u-dzieci-i-mlodziezy.html
- Kuty-Pachecka M., Stefańska K., Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży. Wychowanie w rodzinie, 11, s. 291-304, 2015.
- Kendall P.C., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców. Wydawnictwo GWP, 2018.