Czym zajmuje się surdologopedia?
Surdologopedia to jedna z wielu specjalizacji dostępnych dla logopedów. Choć brzmi dość tajemniczo, skupia się na terapii logopedycznej osób niesłyszących i niedosłyszących. Co warto o niej wiedzieć?
Słuch – ważny zmysł u człowieka
Słuch jest jednym z najwcześniej rozwijających się zmysłów człowieka. Już w życiu płodowym dziecko słyszy bicie serca matki czy dźwięk jej głosu. Prawidłowo działający słuch jest podstawą rozwoju mowy i komunikacji – bez niego proces ten zostaje mocno zaburzony i ograniczony. Z myślą o takich pacjentach powstała odrębna dziedzina logopedii, skupiająca się na rehabilitacji mowy i komunikacji osób z uszkodzeniami i zaburzeniami słuchu.
Surdologopedia i jej cele
Etymologia terminu surdologopedia bazuje na trzech członach: surdus (głuchy), logos (mowa, słowo) i paideia (wychowanie).
Jej nadrzędnym celem jest kształtowanie mowy osób głuchych, a także wszystkich osób z wadami słuchu zgodnie z ogólnymi zasadami logopedycznymi.
Co się za tym kryje?
- Kształtowanie i rozwijanie różnych sposobów komunikowania się przez osoby niesłyszące, tzn. wypracowanie takich umiejętności przekazywania i rozumienia tekstów słownych, sygnalizacyjnych lub pisemnych, dzięki którym osoba niesłysząca będzie w stanie swobodnie komunikować się z otoczeniem.
- Terapia logopedyczna zaburzeń głosu i mowy osób słabosłyszących, zwłaszcza w zakresie semantyki, rozumienia i płynności mowy.
- Kształtowanie mowy, czyli dbanie o jej prawidłowy rozwój zarówno pod względem fonetycznym, jak i gramatycznym oraz leksykalnym.
- Doskonalenie wyrazistości mowy i wypowiedzi osób z zaburzeniami słuchu.
- Praca nad głosem.
- Pomoc i doradztwo rodzinne.
- Stała współpraca ze specjalistami prowadzącymi pacjenta, np. z laryngologiem, foniatrą, audiologiem.
Klasyfikacja niedosłuchów
Według Międzynarodowego Biura Audiofonologii BIAP wyróżnia się:
- pacjentów niesłyszących (głuchych),
- pacjentów z resztkami słuchowymi,
- pacjentów niedosłyszących.
Stopień ubytku słuchu | Stopień ubytku w decybelach (dB) | Problemy w komunikacji |
słuch w normie | 0-20 dB | nie występują żadne utrudnienia |
lekki | 21-40 dB | elementy mowy potocznej nie są w pełni poprawnie identyfikowane, mogą pojawić się trudności w rozumieniu mowy cichej, mowy z odległości lub identyfikacji niektórych głosek |
umiarkowany | 41-70 dB | słyszenie mowy i jej rozumienie możliwe tylko w odpowiednich warunkach akustycznych; mogą pojawić się błędy artykulacyjne, składniowe i leksykalne w mowie |
znaczny | 71-90 dB | słyszenie mowy możliwe tylko przy odpowiednim natężeniu dźwięku, przy użyciu aparatów słuchowych, spontaniczny rozwój mowy zaburzony, mowa pacjenta z dużą ilością agramatyzmów i błędów; mowa odbierana na drodze wzrokowo-słuchowej (czytanie mowy z ruchu warg) |
głęboki | powyżej 90 dB | mowa otoczenia nie jest rozumiana ani słyszana, nawet z użyciem aparatów słuchowych; dźwięki mowy są zniekształcone, zaburzona prozodia mowy, zaburzenia głosu |
Jeżeli pacjent w ogóle nie reaguje na dźwięki (nie tylko mowę), ubytek słuchowy traktowany jest jako ubytek powyżej 120 dB.
Rodzaje niedosłuchu
W zależności od miejsca uszkodzenia wyróżnia się zaburzenia obwodowe, do których zalicza się niedosłuch przewodzeniowy, odbiorczy i mieszany oraz zaburzenia centralne, czyli uszkodzenie na poziomie ośrodkowego układu nerwowego.
- Niedosłuch przewodzeniowy – niedosłuch jest wynikiem zaburzeń na drodze przewodzenia dźwięków, tj. zaburzeń ucha środkowego, przewodu słuchowego lub ucha zewnętrznego (zaburzenia te mogą być nabyte w życiu płodowym, nabyte po urodzeniu lub mieć podłoże genetyczne).
- Niedosłuch odbiorczy – niedosłuch jest wynikiem zaburzeń w obrębie aparatu odbierającego dźwięk, tj. nerwu słuchowego (pozaślimakowy), narządu Cortiego (w ślimaku) lub zwoju spiralnego (może mieć podłoże genetyczne bądź ulec uszkodzeniu w życiu płodowym, okresie okołoporodowym lub mieć charakter nabyty po narodzinach);
- Niedosłuch mieszany – niedosłuch jest wynikiem zaburzeń zarówno na drodze odbiorczej, jak i przewodzeniowej.
W 2002 roku wprowadzono w Polsce Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków, co dało podstawy do szybkiej diagnozy, a co za tym idzie do wczesnego wdrażania rehabilitacji słuchowej, w tym także wszczepiania implantów ślimakowych (zwłaszcza u dzieci z głębokimi wadami słuchu).
Wczesne wykrywanie wad słuchu daje małym pacjentom realną szansę na lepsze życie niż miało to miejsce przed wprowadzeniem tego programu.
Surdologopedia w praktyce
Terapia logopedyczna pacjentów niesłyszących lub niedosłyszących nie jest łatwa. Wymaga w pełni indywidualnego podejścia do pacjenta, w zależności od wady słuchu i jej zakresu oraz aparatu słuchowego, w jaki wyposażony został pacjent.
Zupełnie innego podejścia wymaga pacjent z implantem ślimakowym niż pacjent stosujący „tradycyjny” aparat słuchowy.
Dzięki wspomnianemu Programowi Badań Przesiewowych badanie słuchu i postawienie pełnej diagnozy jest możliwe już w pierwszym roku życia dziecka. Nawet jeśli zdiagnozowany zostanie głęboki ubytek słuchu, dziecko czekające na wszczepienie implantu ślimakowego nie zostaje bez pomocy. Zostaje wyposażone w aparaty słuchowe, z których korzysta do czasu zaimplantowania.
W czasie, w którym maluch oczekuje na implant ślimakowy, może rozpocząć się terapia logopedyczna (surdologopedyczna), która jest elementem wczesnej interwencji logopedycznej.
Surdologopedia – metody wspomagania pacjentów
- Metoda audytywno-werbalna (AVT – Auditory-Verbal Therapy) – metoda oparta na kanale słuchowym. Jej nadrzędnym celem jest wychowanie dzieci z wadami słuchu w normalnym środowisku, tak by mogły brać czynny udział w życiu społecznym i stać się osobami niezależnymi. AVT kładzie nacisk na naukę poprzez słuchanie, z wykluczeniem gestów, czytania mowy z ruchu warg, alfabetu palcowego czy języka migowego.
- Metoda werbo-tonalna – metoda kładzie nacisk na rozwój i stymulację motoryki, zmysłu równowagi i percepcji, co w połączeniu daje szansę na rozwój mowy, prawidłowej artykulacji głosek, a także wrażliwości słuchowej.
- Metoda oralna – kształtowanie mowy bazuje na wykorzystywaniu odczuć słuchowych, wzrokowych i dotykowych. Ich łączenie następuje po to, by dziecko mogło nie tylko słuchać mowy, ale też ją „czuć i widzieć”.
- Język migowy.
- Język migany.
- Daktylografia – specyficzna forma porozumiewania się oparta na układach palców jednej lub obu dłoni. Każdej literze alfabetu i cyfrze przypisany jest odpowiedni układ dłoni (znak daktylograficzny).
- Fonogesty – umowne ruchy dłoni wykonywane na wysokości twarzy osoby mówiącej. Metoda ta ma na celu ułatwienie osobie niesłyszącej odczytanie mowy z ust. Fonogesty mają być uzupełnieniem mowy, a nie jej zamiennikiem.
Mały pacjent, u którego we wczesnym wieku został wszczepiony implant ślimakowy, ma duże szanse na normalne życie, mowę i komunikację. Choć terapia surdologopedyczna jest mozolna i długa, warto podejmować ten trud.
Przeczytaj również:
Jakie są rodzaje słuchu?
Źródła:
- Bednarska B., Różnorodność i indywidualizm we współczesnej surdologopedii [w:] Forum Logopedy nr 21 (wrzesień 2017).
- Kasperuk J., Ocalić słuch [w:] Forum Logopedy nr 16 (listopad 2016).
- Gałkowski T., Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej u dzieci głuchych w programach wczesnej interwencji [w:] Komunikacja językowa osób z uszkodzonym narządem słuchu [w:] Podstawy neurologopedii pod red. Gałkowskiego T., Szeląg E., Jastrzębowskiej G., Opole 2005.
- Materiały własne.