Jak smartfon wpływa na rozwój dziecka?
Smartfon, telewizja i internet są istotnym elementem naszego życia. Trudno już sobie wyobrazić dzień bez dostępu do nich. Wiek dzieci rozpoczynających regularne korzystanie z urządzeń elektronicznych stale się obniża. Rodzice kupują swoim pociechom telefony i komputery, wierząc, że dzięki nim dzieci odniosą sukces edukacyjny. Jednak zbyt wczesny i intensywny kontakt z elektroniką może przyczynić się do powstania zaburzeń rozwoju.
Jak dzieci poznają świat?
Dzieci uczą się i poznają świat przez działanie. Nie wystarczy im samo oglądanie nowych rzeczy na ekranie – muszą odczuwać je za pomocą wszystkich zmysłów: wzroku, dotyku, słuchu, węchu i smaku.
Spędzanie długich godzin przed ekranem telewizora, komputera lub smarfona wpływa na redukcję liczby dopływających bodźców i uniemożliwia korzystanie ze wszystkich zmysłów.
Zbyt wczesny kontakt ze sprzętami elektronicznymi i ograniczenie podejmowanych aktywności przyczyniają się do wytworzenia mniejszej ilości połączeń mózgowych i spowolnienia rozwoju [1].
Jak smartfon, tablet i telewizja wpływają na rozwój dziecka?
Mózg dziecka najintensywniej rozwija się we wczesnym okresie jego życia. Dzieci, które w tym czasie mają kontakt z telewizją, komputerem, smartfonem i tabletem, mogą prezentować różne niepokojące zachowania świadczące o zaburzeniach rozwoju poznawczego oraz opóźnieniu rozwoju mowy i umiejętności społecznych, w tym nawiązywania relacji z rówieśnikami i zabawy tematycznej [2]. Ich mózgi nie radzą sobie z przetwarzaniem ogromnej ilości bodźców wzrokowych i słuchowych docierających do nich z wszechobecnej elektroniki.
U dzieci narażonych na zbyt wczesną lub nadmierną stymulację mediami cyfrowymi można zaobserwować:
- spowolnienie rozwoju psychomotorycznego;
- brak reakcji mimicznej na widok bliskiej osoby;
- trudności z koncentracją uwagi;
- brak lub opóźnienie rozwoju mowy;
- komunikowanie się za pomocą krzyku i płaczu;
- brak reakcji na głos dorosłego;
- trudności z rozumieniem poleceń;
- brak zainteresowania książeczkami i obrazkami;
- brak gestów społecznych;
- brak respektowania reguł społecznych;
- trudności w kontaktach z grupą rówieśniczą;
- brak zabawy tematycznej;
- słabą sprawność manualną, brak wyboru dominującej ręki;
- zaburzenia snu;
- zaburzenia odżywiania [2].
Wpływ elektroniki na rozwój mowy i relacje społeczne dziecka
Włączony telewizor oraz ciągłe korzystanie z komputera i telefonu ograniczają okazje do interakcji w rodzinie, co negatywnie wpływa na kompetencje społeczne i komunikacyjne jej członków.
Żadne z urządzeń elektronicznych nie jest w stanie zastąpić wspólnych rozmów i zabaw.
Dzieci, wpatrujące się w ekran telewizora lub smartfona, tracą zainteresowanie otoczeniem i nawiązywaniem interakcji z drugim człowiekiem [3].
Mózg zbudowanych jest z dwóch półkul – prawej odpowiedzialnej za odbiór i przetwarzanie bodźców słuchowych i obrazowych oraz lewej odpowiedzialnej za funkcje językowe i rozwój mowy. Ze względu na przestymulowanie bodźcami wzrokowymi płynącymi z telewizora, komputera i smartfona dzieci otrzymują niewystarczającą ilość bodźców językowych, co osłabia funkcjonowanie lewej półkuli mózgu i przyczynia się do spowolnienia rozwoju mowy.
Pozytywny wpływ korzystania ze smartfona, tabletu i telewizji na rozwój dziecka
Sprzęty elektroniczne stanowią stały element naszego życia. Choć niosą ze sobą wiele negatywnych konsekwencji dla rozwoju, to mogą również stymulować go w pozytywny sposób.
Internet jest świetnym narzędziem do samorozwoju oraz realizacji pasji i zainteresowań.
Podczas surfowania po sieci w mózgach użytkowników rozwijają się konkretne struktury mózgowe, zwłaszcza te odpowiedzialne za przetwarzanie bodźców wzrokowych i słuchowych. Ponadto dzięki korzystaniu z telefonu, tabletu i telewizji współczesne pokolenie młodych ludzi może wykazać się świetnym refleksem oraz umiejętnością błyskawicznego wyszukiwania informacji na stronach internetowych.
Korzystanie ze sprzętów elektronicznych – jak znaleźć złoty środek?
Aby zminimalizować negatywny wpływ telefonu, tabletu i telewizji na rozwój dzieci, należy mieć świadomość, że naśladują one zachowania osób dorosłych.
Z tego względu rodzice powinni dbać o zachowanie równowagi między światem rzeczywistym a wirtualnym i ograniczyć korzystanie z urządzeń elektronicznych w obecności swoich pociech.
Warto również stosować się do zaleceń ekspertów, w tym Amerykańskiej Akademii Pediatrów, która w 2016 roku opublikowała rekomendacje dotyczące korzystania przez dzieci z urządzeń ekranowych, zgodnie z którymi:
- dzieci w wieku do 18. miesiąca życia nie powinny mieć żadnego kontaktu z urządzeniami cyfrowymi (wyjątek stanowią rozmowy wideo);
- dzieci w wieku 18-24 miesięcy nie powinny mieć kontaktu ze sprzętami wysokiej technologii. Jeśli rodzice zdecydują się udostępnić dziecku urządzenie ekranowe, to powinni wybierać wyłącznie programy/ aplikacje wysokiej jakości i korzystać z nich razem z dzieckiem;
- dzieci w wieku 2-5 lat powinny spędzać przed ekranem do godziny dziennie.
Pamiętaj, że dzieci do prawidłowego rozwoju potrzebują wielozmysłowego doświadczania otoczenia, odbywającego się w interakcji z bliską osobą. Choć nie każda aktywność w wirtualnym świecie jest szkodliwa, to telewizor, komputer czy smartfon nigdy nie zastąpią relacji z drugim człowiekiem.
Przeczytaj również:
Jak wspomagać rozwój mowy dziecka?
Źródła:
- Żylińska M., Głowa na huśtawce. Czy powinniśmy chronić dzieci przed cyfrowym światem? [w]: Ja My Oni. Poradnik psychologiczny Polityki. Co komputer zrobił nam z głową, Tom 16, Nr 9 (2014), str. 4.
- Cieszyńska-Rożek J., Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym, Centrum Metody Krakowskiej 7.03.2019, https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/wplyw-technologii-na-dzieci/ (dostęp: 28.06.2022).
- Pisani A., Ala ma smartfona [w:] Charaktery Extra. Jak oswoić przyszłość, Nr 2 (2019), str. 47-48.
Bardzo dobry artykuł. Dziękuję za niego. Nie zgodzę się jednak ze dzieci w wieku 2-5 lat mogą wpatrywać się w ekrany do godziny dziennie. Pół godziny to jest maksimum, a najlepiej żeby nie patrzyły w ekran wcale.