Czym jest Metoda Dobrego Startu?
Każdy rodzic pragnie jak najlepszego startu w życie dla swojej pociechy. Aby tak się stało, trzeba ją do tego odpowiednio przygotować i stale wspierać, kładąc szczególny nacisk na rozwój psychiczny i motoryczny dziecka. Z myślą o różnych trudnościach, jakie przejawiają dzieci w wieku szkolnym i nie tylko została stworzona Metoda Dobrego Startu, której autorką jest psycholog kliniczny, profesor dr hab. Marta Bogdanowicz. Co warto wiedzieć o tej metodzie i dlaczego warto z niej skorzystać?
Czym jest Metoda Dobrego Startu (MDS)?
Metoda Dobrego Startu powstała w latach 60. XX wieku. Pierwowzorem MDS była metoda Le Bon Depart, która w dosłownym tłumaczeniu oznacza dobry wyjazd, start. Już sama nazwa miała zwracać uwagę, że jest ona przeznaczona dla najmłodszych, którzy niebawem rozpoczną naukę szkolną. Le Bon Depart została szybko uznana przez specjalistów i od tego czasu jest stale w użyciu we Francji i u jej sąsiadów, m.in. w Szwajcarii. Metoda ta jest głównie stosowana w przedszkolach, ośrodkach rehabilitacyjnych i placówkach specjalnych.
W Polsce MDS została opracowana przez Martę Bogdanowicz, która stworzyła własną wersję odpowiednika metody Le Bon Depart. Obecnie w Polsce Metoda Dobrego Startu jest powszechnie stosowana w przedszkolach, ośrodkach specjalistycznych, szkołach podstawowych (w klasach I-III), a także w ośrodkach dla dzieci z niepełnosprawnością.
Głównym celem Metody Dobrego Startu jest wspieranie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez zabawę i symbole graficzne aktywizujące zmysły. Daje to możliwość szybkiego rozwoju funkcji mających ogromne znaczenie dla nauki czytania i pisania, czyli funkcje ruchowe, słuchowo-językowe czy wzrokowo-przestrzenne. MDS zmusza wszystkie te funkcje do wspólnego działania.
Innym założeniem metody jest praca nad schematycznością ciała i lateralizacją (przewagą „lepszej” połowy ciała).
Istnieją trzy stałe elementy MDS:
- wzrokowy – znaki graficzne, figury geometryczne, znaki matematyczne itp.,
- ruchowy – ćwiczenia ruchowo-słuchowe, ruchowe, ruchowo-wzrokowe, wykonywane np. w trakcie słuchania piosenek,
- słuchowy – wiersze, piosenki, wyrazy.
Metoda Dobrego Startu – dla kogo?
MDS z powodzeniem jest wykorzystywana w pracy z dziećmi 2-letnimi (warunkiem jest ich prawidłowy rozwój), ale także z dziećmi starszymi, które niedługo rozpoczną naukę szkolną lub już ją rozpoczęły, a ich rozwój nie przebiega prawidłowo.
Dla dzieci rozwijających się dobrze Metoda Dobrego Startu jest świetnym przygotowaniem do nauki czytania, pisania, a także nauki cyfr i liter. Na ogół określa się, że odbiorcami MDS są dzieci w przedziale wiekowym 2-10 lat.
W wielu placówkach metodę tę wykorzystuje się jako program profilaktyczny, zapobiegający niepowodzeniom szkolnym (pomaga w postawieniu wczesnych diagnoz, a co za tym idzie szybkiej terapii). Efekty MDS są oceniane poprzez Skalę Oceny Skuteczności Metody Dobrego Startu, a także przez Skalę Ryzyka Dysleksji.
Metoda Dobrego Startu – ćwiczenia
W trakcie prowadzenia zajęć wyróżnia się kilka części:
- I – ćwiczenia wprowadzające,
- II – ćwiczenia właściwe (ruchowe, ruchowo-słuchowe, ruchowo-słuchowo-wzrokowe),
- III – ćwiczenia końcowe.
Zajęcia prowadzone przy pomocy Metody Dobrego Startu są bardzo atrakcyjne dla dzieci. Wszystko za sprawą różnorodności i zmienności ćwiczeń, podczas których dzieci są aktywne i mogą działać spontanicznie.
Efekty Metody Dobrego Startu
Praca Metodą Dobrego Startu trwa cały rok szkolny, pod koniec którego sprawdza się postępy dzieci. W wielu podsumowaniach nauczyciele i pedagodzy stwierdzają rozwój analizatorów słuchowych, wzrokowych, lepszą orientację przestrzenną, a także znaczną poprawę w zakresie motoryki.
Metoda Dobrego Startu jest z powodzeniem wykorzystywana od 60 lat i przynosi prawdziwe efekty. Dzięki MDS dzieci z trudnościami szybko wychodzą na prostą i z łatwością mogą sprostać wyzwaniom, które czekają na nie w szkole i w życiu codziennym.
- Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa, WSiP, wyd. I, 1999.
- Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej, wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk 2014.
- Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 1997.