Alkoholowy Zespół Płodowy (FAS)
FAS, czyli Alkoholowy Zespół Płodowy, to jednostka chorobowa, która cechuje się różnymi nieprawidłowościami rozwojowymi. Dotyczy osób, które będąc jeszcze w życiu płodowym, zostały poddane szkodliwemu działaniu alkoholu spożywanego przez matkę. Dziecko z FAS odczuwa wiele trudności w dorosłym życiu.
Kiedy możemy mówić o FAS?
Diagnozę przeprowadza lekarz. Jej postawienie nie należy do najłatwiejszych. O FAS możemy mówić wówczas, gdy stwierdzone zostaną wszystkie cztery kryteria, do których należą:
- udokumentowane spożywanie alkoholu przez matkę w trakcie ciąży,
- deficyty rozwojowe w życiu płodowym oraz po narodzinach,
- uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego, co jest widoczne w zaburzeniach intelektualnych, społecznych oraz fizycznych,
- widoczne anomalie i deformacje w obrębie twarzy, kończyn i mięśni dziecka.
Jeśli któreś z powyższych kryteriów nie występuje u danej osoby, mamy wówczas do czynienia z odmianą Alkoholowego Zespołu Płodowego.
Alkoholowy Zespół Płodowy – odmiany
W literaturze można znaleźć kilka odmian FAS, do których należą:
- FAE (Fetal Alcohol Effect) – Alkoholowy Efekt Płodowy,
- pFAS (Partial Fetal Alcohol Syndrome) – Częściowy Zespół Alkoholowy Płodu,
- ARND (Alcohol Related Neurodevelopmental Disorder) – Poalkoholowe Zaburzenia Układu Nerwowego,
- FARC (Fetal Alcohol Related Conditions) – Uszkodzenia Płodu Spowodowane Alkoholem,
- ARBD (Alcohol Related Birth Defects) – Wady Wrodzone Spowodowane Alkoholem.
Odmiany Alkoholowego Zespołu Płodowego, mimo tego samego podłoża, różnią się między sobą.
Wszystkie wyżej wymienione rodzaje wraz z FAS zaliczane są do Spektrum Poalkoholowych Zaburzeń Rozwojowych (Fetal Alcohol Spectrum Disorder) w skrócie określanym jako FASD.
Alkoholowy Efekt Płodowy (FAE)
Termin Alkoholowy Efekt Płodowy stosuje się w przypadku, gdy matka w trakcie ciąży spożywała alkohol, a u dziecka zaobserwowano niektóre kryteria dotyczące Alkoholowego Zespołu Płodowego (FAS).
Mimo że FAE jest odmianą FAS, nie należy traktować go jako lżejszej przypadłości. Wręcz przeciwnie. Deficyty rozwojowe, zarówno fizyczne, jak i umysłowe, mogą mieć różne nasilenie, w zależności od tego, jakie ilości alkoholu matka spożywała w czasie ciąży. Ponadto ogromną rolę odgrywają tutaj następujące czynniki:
- metabolizm kobiety ciężarnej,
- predyspozycje genetyczne,
- wiek,
- środowisko, z jakiego wywodzi się kobieta.
Warto zaznaczyć, że zarówno FAS, jak i jego odmiany mogą wystąpić w każdej rodzinie, nawet tej o wysokim statusie społecznym.
Należy pamiętać, że nawet spożycie niewielkiej ilości alkoholu we wczesnym etapie ciąży może spowodować, że dziecko przyjdzie na świat z deficytami.
Każde dziecko z FAS i FAE cechuje się różnymi zaburzeniami, nigdy identycznymi.
Przeczytaj również:
Czy w ciąży można pić alkohol?
Problemy występujące u dzieci i dorosłych ze spektrum FASD
Osoby ze spektrum FASD najczęściej przejawiają zaburzenia w rozwoju fizycznym, zaburzenia społeczno-emocjonalne oraz poznawcze.
Zaburzenia w rozwoju fizycznym (niektóre z nich są widoczne na pierwszy rzut oka):
- niższy wzrost i waga,
- wzmożone lub obniżone napięcie mięśniowe,
- małogłowie,
- nieprawidłowy rozwój kostno-stawowy,
- problemy z koordynacją ruchową,
- zaburzenia równowagi,
- przetrwałe odruchy pierwotne,
- zaburzenia integracji sensorycznej (w postaci nadwrażliwości lub niedostatecznej wrażliwości na dźwięki, światło, dotyk i inne wrażenia zmysłowe).
Zaburzenia społeczno-emocjonalne:
- nadmierna ufność i naiwność,
- brak przewidywania skutków swoich czynów,
- brak myślenia przyczynowo-skutkowego,
- bezrefleksyjność i brak wyciągania wniosków,
- trudności w nawiązywaniu znajomości i ich utrzymaniu,
- trudności w odróżnianiu dobra od zła,
- problemy z dobieraniem odpowiednich znajomych,
- uległość,
- skłonności do robienia złych rzeczy np. udział w kradzieżach, bójkach (bez świadomości, że to zachowanie jest niepoprawne),
- brak umiejętności rozpoznawania emocji.
Zaburzenia poznawcze:
- wady wymowy,
- deficyty uwagi,
- zaburzenia pamięci,
- nadpobudliwość,
- trudności w nauce i opanowaniu bieżącego materiału,
- trudności w analizie, ocenie sytuacji i jej powagi,
- brak umiejętności wyciągania wniosków i nauki na własnych błędach,
- zaburzenia myślenia abstrakcyjnego.
Osoby z FASD są mało samodzielne, trudno im ukończyć edukację, często są uwikłane w trudne znajomości, które kończą się wieloma problemami (również z prawem).
Inne symptomy, które mogą iść w parze z wyżej opisywanymi:
- trudne relacje społeczne i rodzinne,
- lęk,
- frustracja,
- zaburzenia psychiczne (np. depresja),
- niska samoocena,
- brak umiejętności radzenia sobie w pozornie łatwych sytuacjach,
- stosowanie używek.
Osoby z FAS oraz mieszczące się w jego spektrum, borykają się z wieloma problemami na różnych etapach życia. Pamiętajmy jednak, że osoby te mają wiele pozytywnych cech i mocnych stron, z których warto zdawać sobie sprawę. Osoby z FAS:
- dobrze pracują samodzielnie,
- są uczuciowe i kochające, przywiązują się do bliskich im osób,
- dążą do wyznaczonego celu,
- nierzadko są w normie intelektualnej,
- są spontaniczne,
- cechują się empatią.
Określenie częstotliwości ich występowania jest trudne ze względu na to, że u noworodków objawy nie są widoczne od razu, co utrudnia tworzenie statystyk. Ważne jest jak najszybsze zdiagnozowanie FAS i podjęcie terapii, co wpłynie na dalszy rozwój i funkcjonowanie w przyszłości osób dotkniętych tym schorzeniem.
Przeczytaj również:
Alkohol a karmienie piersią
Źródła:
- K. Liszcz, Jestem nauczycielem dziecka z FAS, Toruń 2011,
- K. Liszcz, Dziecko z FAS w szkole i w domu, wyd. Rubikon, Kraków 2011,
- M. Klecka, M. Janas-Kozik, Dziecko z FASD. Rozpoznawania różnicowe i podstawy terapii, wyd. Parpamedia, Warszawa 2009.