27.10.2021 
 4 min. czytania
    Kamienie milowe w rozwoju mowy dziecka
  Określenie kamieni milowych stosuje się w wielu dziedzinach, a ich znaczenie jest do siebie bardzo zbliżone. W większości przypadków kamienie milowe oznaczają pewne niezwykle ważne wydarzenia, które pojawiają się w odpowiednim czasie i mają znaczny wpływ na dalszy rozwój sytuacji. Podobnie jest z rozwojem mowy dziecka. W trakcie jej kształtowania również mają miejsce zdarzenia bardzo ważne dla rozwoju mowy i ogólnego rozwoju dziecka. Jakie są charakterystyczne kamienie milowe, które każdy rodzic może sam zaobserwować? 
  
      Nie tylko rozwój mowy 
Rozwój mowy człowieka idzie w parze z jednoczesnym rozwojem rozumienia, słuchania, postrzegania. Znaczne zakłócenie rozwoju jednej składowej kładzie się cieniem na dalszym procesie rozwojowym. Warto zaznaczyć jednak, że każdy maluch rozwija się we własnym tempie i jest to całkowicie normalne zjawisko. Kamienie milowe rozwoju mowy dziecka występują w przybliżonym czasie, mogą występować jednak pewne naturalne odchylenia, które nie wymagają konsultacji lekarskiej czy logopedycznej.  
Wcale niemówiące dziecko (lub nietworzące wyrażeń złożonych z dwóch wyrazów), które ukończyło 2. rok życia, powinien zbadać logopeda.  
Innymi wskazaniami do odwiedzenia tego specjalisty są wszelkie trudności w spożywaniu pokarmów lub wybiórczość jedzenia, a także uporczywe zastępowanie dźwięków innymi. Logopeda będzie w stanie określić, czy u Twojego dziecka pojawiły się jakieś nieprawidłowości, czy jest to wynikiem naturalnego rozwoju. 
 
   Kamienie milowe rozwoju mowy dziecka 
Od narodzin do 3. miesiąca życia 
| Słyszenie i rozumienie | Mowa | 
- Dziecko reaguje na znajomy głos (głównie rodziców), dzięki czemu wycisza się lub uśmiecha; 
 - Na dźwięk znajomego głosu dziecko przestaje płakać, wzmaga się lub osłabia odruch ssania.
 
  | - Pojawia się zmienny sposób płaczu (z głodu, z powodu mokrej pieluszki, ze zmęczenia); 
 - Dziecko głuży – nieświadomie wydaje dźwięki, tym samym trenując swój aparat mowy; 
 - Słysząc lubiane przez siebie dźwięki, zaczyna wesoło piszczeć i się śmiać;
 - Sygnalizuje potrzeby śmiechem, krzykiem, płaczem. 
 
  | 
Od 4. do 6. miesiąca życia
| Słyszenie i rozumienie | Mowa | 
- Dziecko zaczyna reagować na muzykę; 
 - Kieruje głowę w stronę źródła dźwięku i jest nim zainteresowane;
 - Lubi zabawki dźwiękowe;
 - Reaguje na zmianę tonu głosu. 
 
  | - Pojawia się gaworzenie, czyli świadome i celowe tworzenie usłyszanych wcześniej dźwięków, ale też swoich własnych tworów; 
 - Dziecko zaczepia otoczenie, śmiejąc się, pokrzykując czy machając rączkami. 
 
  | 
Od 7. do 12. miesiąca życia
| Słyszenie i rozumienie | Mowa | 
- Dziecko wyraźnie reaguje na dźwięki i kieruje w ich stronę głowę; 
 - Próbuje naśladować ruchy; 
 - Potrafi wskazać coś, o co jest proszone, np. A gdzie jest tata?; 
 - Lubi zabawy paluszkowe, np. „Idzie rak”.
 
  | - Dziecko bardzo intensywnie gaworzy, produkując ciągi sylab ba-ba, da-da, ta-ta itd., 
 - Chcąc zwrócić na siebie uwagę otoczenia, wydaje dźwięki;
 - Bawi się mimiką i gestem; 
 - Pojawiają się pierwsze słowa, takie jak tata, mama. 
 
  | 
Od 12. do 24. miesiąca życia
| Słyszenie i rozumienie | Mowa | 
- Dziecko wskazuje przedmioty i niektóre części ciała;
 - Potrafi wykonać proste polecenia, np. daj, pokaż; 
 - Lubi słuchać prostych wierszyków, wyliczanek i piosenek.
 
  | - Dziecko stosuje wyrazy dźwiękonaśladowcze, np. hau – pies; 
 - Często powtarza jak echo to, co usłyszało (tzw. echolalia);
 - Powoli łączy ze sobą wyrazy np. baba idź, baba daj;
 - Wypowiadane słowa są uproszczone (opuszcza ich początek lub koniec); 
 - W mowie dziecka obecne są wszystkie samogłoski oraz niektóre spółgłoski: p, b, m, n, ł, d, j;
 - Słownik czynny i bierny stale się wzbogaca. 
 
  | 
Od 2. do 3. roku życia
| Słyszenie i rozumienie | Mowa | 
- Dziecko pokazuje części ciała;
 - Wykonuje trudniejsze polecenia;
 - Rozróżnia niektóre przeciwieństwa.
 
  | - Dziecko zna swoje imię i je podaje; 
 - Zna przedmioty ze swojego otoczenia; 
 - Pojawiają się nowe głoski: k, g, l; 
 - Zadaje dużo pytań;
 - Stosuje zaprzeczenia i zaczyna stosować liczbę mnogą;
 - Zastępuje trudne głoski łatwiejszymi, np. wymawia s zamiast sz. 
 
  | 
Od 3. do 4. roku życia
| Słyszenie i rozumienie | Mowa | 
- Dziecko oróżnia wymowę prawidłową od nieprawidłowej, np. cebula – czebula; 
 - Reaguje na głosy innych osób, a także te płynące z telewizji czy radia. 
 
  | - Dziecko zadaje dużo pytań: Co to? Kto to? Gdzie?; 
 - Mówi płynnie, choć czasem zdarzają mu się zacięcia lub deformacje wypowiadanych głosek;
 - Jego wypowiedzi są coraz bardziej skomplikowane; 
 - Osoby postronne bez trudu rozumieją mowę dziecka.
 
  | 
Od 4. do 5. roku życia 
| Słyszenie i rozumienie | Mowa | 
- Dziecko rozumie wypowiedzi obcych osób; 
 - Uważnie słucha czytanek i potrafi odpowiedzieć na zadawane do tekstu pytania . 
 
  | - Dziecko zadaje nawet 45 pytań dziennie; 
 - Potrafi wymyślić krótką historyjkę i ją opowiedzieć;
 - Pojawiają się głoski szeregu szumiącego: sz, rz, cz, dż; 
 - Wzbogaca się zasób przymiotników.
 
  | 
Od 5. do 6. roku życia 
| Słyszenie i rozumienie | Mowa | 
- Dziecko zna i rozumie określenia nad, pod, obok, za itp.;
 - Rozumie rozbudowane polecenia, np. Weź misia i połóż go na krześle w dużym pokoju;
 - Uważnie słucha dłuższych opowiadań i je rozumie;
 - Rozpoznaje figury geometryczne i symbole.
 
  | - Mowa dziecka jest ukształtowana, wyraźna, dziecko wymawia prawidłowo wszystkie głoski z języka ojczystego;
 - Rozmawia na konkretny temat;
 - Zna stosunki przestrzenne; 
 - Odpowiada na bardziej złożone pytania i polecenia.  
 
  | 
Rozwój mowy dziecka trwa kilka lat i zanim się prawidłowo ukształtuje, musi minąć trochę czasu. Warto zatem znać charakterystyczne kamienie milowe związane z rozwojem mowy dzieci, aby wiedzieć, na co zwrócić uwagę i kiedy ewentualnie skorzystać z pomocy terapeuty. 
Przeczytaj również:
Kiedy warto pójść z dzieckiem do logopedy?
  
    Źródła:
- D. Emiluta-Rozya, Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1994. 
 - M. Korendo, J. Cieszyńska, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka – od noworodka do szóstego roku życia, Kraków 2007.