Kategorie
Gemini.pl

Artykuły

X - Black Week
X - Nutricia Bebilon
X - Axobiotic
X - Inhalatory
2

Kamienie milowe w rozwoju mowy dziecka

Słuchaj artykułu

Określenie kamieni milowych stosuje się w wielu dziedzinach, a ich znaczenie jest do siebie bardzo zbliżone. W większości przypadków kamienie milowe oznaczają pewne niezwykle ważne wydarzenia, które pojawiają się w odpowiednim czasie i mają znaczny wpływ na dalszy rozwój sytuacji. Podobnie jest z rozwojem mowy dziecka. W trakcie jej kształtowania również mają miejsce zdarzenia bardzo ważne dla rozwoju mowy i ogólnego rozwoju dziecka. Jakie są charakterystyczne kamienie milowe, które każdy rodzic może sam zaobserwować? 

Kamienie milowe w rozwoju mowy dziecka

Nie tylko rozwój mowy 

Rozwój mowy człowieka idzie w parze z jednoczesnym rozwojem rozumienia, słuchania, postrzegania. Znaczne zakłócenie rozwoju jednej składowej kładzie się cieniem na dalszym procesie rozwojowym. Warto zaznaczyć jednak, że każdy maluch rozwija się we własnym tempie i jest to całkowicie normalne zjawisko. Kamienie milowe rozwoju mowy dziecka występują w przybliżonym czasie, mogą występować jednak pewne naturalne odchylenia, które nie wymagają konsultacji lekarskiej czy logopedycznej.  

Wcale niemówiące dziecko (lub nietworzące wyrażeń złożonych z dwóch wyrazów), które ukończyło 2. rok życia, powinien zbadać logopeda.  

Innymi wskazaniami do odwiedzenia tego specjalisty są wszelkie trudności w spożywaniu pokarmów lub wybiórczość jedzenia, a także uporczywe zastępowanie dźwięków innymi. Logopeda będzie w stanie określić, czy u Twojego dziecka pojawiły się jakieś nieprawidłowości, czy jest to wynikiem naturalnego rozwoju.


Witaminy dla dzieci
Ciesz się darmową dostawą przy zakupie wybranych produktów!

Kamienie milowe rozwoju mowy dziecka 

Od narodzin do 3. miesiąca życia 

Słyszenie i rozumienieMowa
  • Dziecko reaguje na znajomy głos (głównie rodziców), dzięki czemu wycisza się lub uśmiecha; 
  • Na dźwięk znajomego głosu dziecko przestaje płakać, wzmaga się lub osłabia odruch ssania.
  • Pojawia się zmienny sposób płaczu (z głodu, z powodu mokrej pieluszki, ze zmęczenia); 
  • Dziecko głuży – nieświadomie wydaje dźwięki, tym samym trenując swój aparat mowy; 
  • Słysząc lubiane przez siebie dźwięki, zaczyna wesoło piszczeć i się śmiać;
  • Sygnalizuje potrzeby śmiechem, krzykiem, płaczem. 

Od 4. do 6. miesiąca życia

Słyszenie i rozumienieMowa
  • Dziecko zaczyna reagować na muzykę; 
  • Kieruje głowę w stronę źródła dźwięku i jest nim zainteresowane;
  • Lubi zabawki dźwiękowe;
  • Reaguje na zmianę tonu głosu. 
  • Pojawia się gaworzenie, czyli świadome i celowe tworzenie usłyszanych wcześniej dźwięków, ale też swoich własnych tworów; 
  • Dziecko zaczepia otoczenie, śmiejąc się, pokrzykując czy machając rączkami. 

Od 7. do 12. miesiąca życia

Słyszenie i rozumienieMowa
  • Dziecko wyraźnie reaguje na dźwięki i kieruje w ich stronę głowę; 
  • Próbuje naśladować ruchy; 
  • Potrafi wskazać coś, o co jest proszone, np. A gdzie jest tata?; 
  • Lubi zabawy paluszkowe, np. „Idzie rak”.
  • Dziecko bardzo intensywnie gaworzy, produkując ciągi sylab ba-ba, da-da, ta-ta itd., 
  • Chcąc zwrócić na siebie uwagę otoczenia, wydaje dźwięki;
  • Bawi się mimiką i gestem; 
  • Pojawiają się pierwsze słowa, takie jak tata, mama. 

Od 12. do 24. miesiąca życia

Słyszenie i rozumienieMowa
  • Dziecko wskazuje przedmioty i niektóre części ciała;
  • Potrafi wykonać proste polecenia, np. daj, pokaż; 
  • Lubi słuchać prostych wierszyków, wyliczanek i piosenek.
  • Dziecko stosuje wyrazy dźwiękonaśladowcze, np. hau – pies; 
  • Często powtarza jak echo to, co usłyszało (tzw. echolalia);
  • Powoli łączy ze sobą wyrazy np. baba idź, baba daj;
  • Wypowiadane słowa są uproszczone (opuszcza ich początek lub koniec); 
  • W mowie dziecka obecne są wszystkie samogłoski oraz niektóre spółgłoski: p, b, m, n, ł, d, j;
  • Słownik czynny i bierny stale się wzbogaca. 

Od 2. do 3. roku życia

Słyszenie i rozumienieMowa
  • Dziecko pokazuje części ciała;
  • Wykonuje trudniejsze polecenia;
  • Rozróżnia niektóre przeciwieństwa.
  • Dziecko zna swoje imię i je podaje; 
  • Zna przedmioty ze swojego otoczenia; 
  • Pojawiają się nowe głoski: k, g, l; 
  • Zadaje dużo pytań;
  • Stosuje zaprzeczenia i zaczyna stosować liczbę mnogą;
  • Zastępuje trudne głoski łatwiejszymi, np. wymawia s zamiast sz. 

Od 3. do 4. roku życia

Słyszenie i rozumienieMowa
  • Dziecko oróżnia wymowę prawidłową od nieprawidłowej, np. cebula – czebula; 
  • Reaguje na głosy innych osób, a także te płynące z telewizji czy radia. 
  • Dziecko zadaje dużo pytań: Co to? Kto to? Gdzie?; 
  • Mówi płynnie, choć czasem zdarzają mu się zacięcia lub deformacje wypowiadanych głosek;
  • Jego wypowiedzi są coraz bardziej skomplikowane; 
  • Osoby postronne bez trudu rozumieją mowę dziecka.

Od 4. do 5. roku życia 

Słyszenie i rozumienieMowa
  • Dziecko rozumie wypowiedzi obcych osób; 
  • Uważnie słucha czytanek i potrafi odpowiedzieć na zadawane do tekstu pytania . 
  • Dziecko zadaje nawet 45 pytań dziennie; 
  • Potrafi wymyślić krótką historyjkę i ją opowiedzieć;
  • Pojawiają się głoski szeregu szumiącego: sz, rz, cz, dż; 
  • Wzbogaca się zasób przymiotników.

Od 5. do 6. roku życia 

Słyszenie i rozumienieMowa
  • Dziecko zna i rozumie określenia nad, pod, obok, za itp.;
  • Rozumie rozbudowane polecenia, np. Weź misia i połóż go na krześle w dużym pokoju;
  • Uważnie słucha dłuższych opowiadań i je rozumie;
  • Rozpoznaje figury geometryczne i symbole.
  • Mowa dziecka jest ukształtowana, wyraźna, dziecko wymawia prawidłowo wszystkie głoski z języka ojczystego;
  • Rozmawia na konkretny temat;
  • Zna stosunki przestrzenne; 
  • Odpowiada na bardziej złożone pytania i polecenia.  

Rozwój mowy dziecka trwa kilka lat i zanim się prawidłowo ukształtuje, musi minąć trochę czasu. Warto zatem znać charakterystyczne kamienie milowe związane z rozwojem mowy dzieci, aby wiedzieć, na co zwrócić uwagę i kiedy ewentualnie skorzystać z pomocy terapeuty. 

Przeczytaj również:
Kiedy warto pójść z dzieckiem do logopedy?


Źródła
Zwiń
Rozwiń

Źródła:

  1. D. Emiluta-Rozya, Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1994. 
  2. M. Korendo, J. Cieszyńska, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka – od noworodka do szóstego roku życia, Kraków 2007. 
Masz pytanie, szukasz porady?
Jeśli szukasz darmowej porady w zakresie zdrowia oraz przyjmowania leków lub suplementów diety, chętnie odpowiemy na Twoje pytanie.
Zapytaj farmaceutę