Kategorie
Gemini.pl

Artykuły

X - Baby Week 1
X - Ferie zimowe
X - Ekspert kosmetyczny - Włosy
X - Inhalatory
X - Darmowa Dostawa InPost
2

Kamienie milowe w rozwoju mowy dziecka

Słuchaj artykułu

Określenie kamieni milowych stosuje się w wielu dziedzinach, a ich znaczenie jest do siebie bardzo zbliżone. W większości przypadków kamienie milowe oznaczają pewne niezwykle ważne wydarzenia, które pojawiają się w odpowiednim czasie i mają znaczny wpływ na dalszy rozwój sytuacji. Podobnie jest z rozwojem mowy dziecka. W trakcie jej kształtowania również mają miejsce zdarzenia bardzo ważne dla rozwoju mowy i ogólnego rozwoju dziecka. Jakie są charakterystyczne kamienie milowe, które każdy rodzic może sam zaobserwować? 

Kamienie milowe w rozwoju mowy dziecka

Nie tylko rozwój mowy 

Rozwój mowy człowieka idzie w parze z jednoczesnym rozwojem rozumienia, słuchania, postrzegania. Znaczne zakłócenie rozwoju jednej składowej kładzie się cieniem na dalszym procesie rozwojowym. Warto zaznaczyć jednak, że każdy maluch rozwija się we własnym tempie i jest to całkowicie normalne zjawisko. Kamienie milowe rozwoju mowy dziecka występują w przybliżonym czasie, mogą występować jednak pewne naturalne odchylenia, które nie wymagają konsultacji lekarskiej czy logopedycznej.  

Wcale niemówiące dziecko (lub nietworzące wyrażeń złożonych z dwóch wyrazów), które ukończyło 2. rok życia, powinien zbadać logopeda.  

Innymi wskazaniami do odwiedzenia tego specjalisty są wszelkie trudności w spożywaniu pokarmów lub wybiórczość jedzenia, a także uporczywe zastępowanie dźwięków innymi. Logopeda będzie w stanie określić, czy u Twojego dziecka pojawiły się jakieś nieprawidłowości, czy jest to wynikiem naturalnego rozwoju.


Witaminy dla dzieci
Zakupy z doradcą Gemini

Kamienie milowe rozwoju mowy dziecka 

Od narodzin do 3. miesiąca życia 

Słyszenie i rozumienieMowa
  • Dziecko reaguje na znajomy głos (głównie rodziców), dzięki czemu wycisza się lub uśmiecha; 
  • Na dźwięk znajomego głosu dziecko przestaje płakać, wzmaga się lub osłabia odruch ssania.
  • Pojawia się zmienny sposób płaczu (z głodu, z powodu mokrej pieluszki, ze zmęczenia); 
  • Dziecko głuży – nieświadomie wydaje dźwięki, tym samym trenując swój aparat mowy; 
  • Słysząc lubiane przez siebie dźwięki, zaczyna wesoło piszczeć i się śmiać;
  • Sygnalizuje potrzeby śmiechem, krzykiem, płaczem. 

Od 4. do 6. miesiąca życia

Słyszenie i rozumienieMowa
  • Dziecko zaczyna reagować na muzykę; 
  • Kieruje głowę w stronę źródła dźwięku i jest nim zainteresowane;
  • Lubi zabawki dźwiękowe;
  • Reaguje na zmianę tonu głosu. 
  • Pojawia się gaworzenie, czyli świadome i celowe tworzenie usłyszanych wcześniej dźwięków, ale też swoich własnych tworów; 
  • Dziecko zaczepia otoczenie, śmiejąc się, pokrzykując czy machając rączkami. 

Od 7. do 12. miesiąca życia

Słyszenie i rozumienieMowa
  • Dziecko wyraźnie reaguje na dźwięki i kieruje w ich stronę głowę; 
  • Próbuje naśladować ruchy; 
  • Potrafi wskazać coś, o co jest proszone, np. A gdzie jest tata?; 
  • Lubi zabawy paluszkowe, np. „Idzie rak”.
  • Dziecko bardzo intensywnie gaworzy, produkując ciągi sylab ba-ba, da-da, ta-ta itd., 
  • Chcąc zwrócić na siebie uwagę otoczenia, wydaje dźwięki;
  • Bawi się mimiką i gestem; 
  • Pojawiają się pierwsze słowa, takie jak tata, mama. 

Od 12. do 24. miesiąca życia

Słyszenie i rozumienieMowa
  • Dziecko wskazuje przedmioty i niektóre części ciała;
  • Potrafi wykonać proste polecenia, np. daj, pokaż; 
  • Lubi słuchać prostych wierszyków, wyliczanek i piosenek.
  • Dziecko stosuje wyrazy dźwiękonaśladowcze, np. hau – pies; 
  • Często powtarza jak echo to, co usłyszało (tzw. echolalia);
  • Powoli łączy ze sobą wyrazy np. baba idź, baba daj;
  • Wypowiadane słowa są uproszczone (opuszcza ich początek lub koniec); 
  • W mowie dziecka obecne są wszystkie samogłoski oraz niektóre spółgłoski: p, b, m, n, ł, d, j;
  • Słownik czynny i bierny stale się wzbogaca. 

Od 2. do 3. roku życia

Słyszenie i rozumienieMowa
  • Dziecko pokazuje części ciała;
  • Wykonuje trudniejsze polecenia;
  • Rozróżnia niektóre przeciwieństwa.
  • Dziecko zna swoje imię i je podaje; 
  • Zna przedmioty ze swojego otoczenia; 
  • Pojawiają się nowe głoski: k, g, l; 
  • Zadaje dużo pytań;
  • Stosuje zaprzeczenia i zaczyna stosować liczbę mnogą;
  • Zastępuje trudne głoski łatwiejszymi, np. wymawia s zamiast sz. 

Od 3. do 4. roku życia

Słyszenie i rozumienieMowa
  • Dziecko oróżnia wymowę prawidłową od nieprawidłowej, np. cebula – czebula; 
  • Reaguje na głosy innych osób, a także te płynące z telewizji czy radia. 
  • Dziecko zadaje dużo pytań: Co to? Kto to? Gdzie?; 
  • Mówi płynnie, choć czasem zdarzają mu się zacięcia lub deformacje wypowiadanych głosek;
  • Jego wypowiedzi są coraz bardziej skomplikowane; 
  • Osoby postronne bez trudu rozumieją mowę dziecka.

Od 4. do 5. roku życia 

Słyszenie i rozumienieMowa
  • Dziecko rozumie wypowiedzi obcych osób; 
  • Uważnie słucha czytanek i potrafi odpowiedzieć na zadawane do tekstu pytania . 
  • Dziecko zadaje nawet 45 pytań dziennie; 
  • Potrafi wymyślić krótką historyjkę i ją opowiedzieć;
  • Pojawiają się głoski szeregu szumiącego: sz, rz, cz, dż; 
  • Wzbogaca się zasób przymiotników.

Od 5. do 6. roku życia 

Słyszenie i rozumienieMowa
  • Dziecko zna i rozumie określenia nad, pod, obok, za itp.;
  • Rozumie rozbudowane polecenia, np. Weź misia i połóż go na krześle w dużym pokoju;
  • Uważnie słucha dłuższych opowiadań i je rozumie;
  • Rozpoznaje figury geometryczne i symbole.
  • Mowa dziecka jest ukształtowana, wyraźna, dziecko wymawia prawidłowo wszystkie głoski z języka ojczystego;
  • Rozmawia na konkretny temat;
  • Zna stosunki przestrzenne; 
  • Odpowiada na bardziej złożone pytania i polecenia.  

Rozwój mowy dziecka trwa kilka lat i zanim się prawidłowo ukształtuje, musi minąć trochę czasu. Warto zatem znać charakterystyczne kamienie milowe związane z rozwojem mowy dzieci, aby wiedzieć, na co zwrócić uwagę i kiedy ewentualnie skorzystać z pomocy terapeuty. 

Przeczytaj również:
Kiedy warto pójść z dzieckiem do logopedy?


Źródła
Zwiń
Rozwiń

Źródła:

  1. D. Emiluta-Rozya, Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1994. 
  2. M. Korendo, J. Cieszyńska, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka – od noworodka do szóstego roku życia, Kraków 2007. 
Masz pytanie, szukasz porady?
Jeśli szukasz darmowej porady w zakresie zdrowia oraz przyjmowania leków lub suplementów diety, chętnie odpowiemy na Twoje pytanie.
Zapytaj farmaceutę