Techniki wspomagające terapię ustno-twarzową
Terapia ustno-twarzowa oparta jest na manualnym oddziaływaniu na konkretne partie mięśni, czego celem jest normalizacja napięcia mięśniowego i regulacja obecnych dysfunkcji w obrębie twarzy. Terapia obejmuje pracę nad całym ciałem, a także wspomagana jest dodatkowymi technikami manualnymi.
Techniki, które wspomagają działanie i przebieg terapii ustno-twarzowej jest wiele.
Odpowiednio dobrane i indywidualnie dopasowane do konkretnego pacjenta, przyczyniają się do regulacji zaburzonych funkcji lub pojawienia się funkcji nieobecnych w jamie ustnej, mięśniach, narządach mowy.
Ponadto mają one wpływ na lepszą kontrolę własnych odruchów w obrębie twarzy. Prowadzenie terapii ustno-twarzowej daje pacjentowi realną szansą na poprawienie swojego funkcjonowania, lepszą komunikację z otoczeniem, a także niesie ze sobą większą motywację i samozaparcie w walce o lepsze jutro. Z badań wynika, że pacjenci przejawiają lepszą koncentrację, lepsze przetwarzanie informacji otrzymywanych z otoczenia, a także bardziej świadomie przeżywają to, czego doświadczają.
Do głównych technik wspomagających terapię ustno-twarzową zalicza się:
- masaż stóp;
- masaż rąk;
- wpływ zmysłów, takich jak węch, smak, słuch;
- ćwiczenia wzmacniające percepcję słuchową, wzrokową;
- wzmacnianie pracy nerwów czaszkowych;
- usprawnianie manualne mięśni i kości twarzoczaszki;
- stymulację neuromotorycznych obszarów twarzy;
- ćwiczenia stawów skroniowo-żuchwowych;
- aktywizację jamy ustnej;
- ćwiczenia oddychania.
Masaż stóp jako wsparcie obszaru ustno-twarzowego
Terapia stóp, czyli powszechnie dziś znana refleksologia zaliczana jest do medycyny alternatywnej. Opiera się na założeniu, że układom i narządom wewnętrznym naszego ciała odpowiada bardzo podoba topografia na stopach (ale też dłoniach i małżowinach uszu). Każdy taki obszar określany jest jako strefa refleksyjna. Masując lub dotykając określoną strefę na stopie, pobudza się jednocześnie odpowiadające jej narządy i części ciała. Refleksologia reguluje funkcjonowanie całego ciała poprzez poprawę krążenia, stymulację układu nerwowego czy zmniejszenie i regulację napięcia. Masaż stóp jest formą masażu uciskowego, polegającego na precyzyjnym i dokładnym uciskaniu określonych punktów na stopach, które odpowiadają konkretnym częściom ciała. Uciskanie punktów ma na celu wywołanie określonych reakcji fizjologicznych, takich jak zmniejszenie napięcia i odprężenie, co wpływa na lepsze krążenie i dystrybucję płynów ustrojowych, w efekcie czego narządy stają się bardziej wydolne.
Na stopach znajduje się wiele zakończeń nerwowych, również tych powiązanych z obszarem ustno-twarzowym. Najwięcej zakończeń nerwowych znajduje się na paluchu. Wzmacnianie receptorów ucisku obecnych właśnie na paluchu i pięcie ma duże znaczenie, ponieważ te same receptory znajdują się w obrębie kompleksu ustno-twarzowego.
Masaż rąk jako wsparcie terapii ustno-twarzowej
Badania wykazują, że rozwój aparatu artykulacyjnego i rozwój ruchowy dłoni są ze sobą ściśle powiązane. Już w pierwszych tygodniach życia dziecka zauważyć można związek między dłońmi a narządami mowy. Mowa tutaj o odruchu Babkina – jeśli leżącemu na plecach dziecku naciśniemy obie dłonie, w odpowiedzi otworzy usta i zegnie głowę w kierunku klatki piersiowej. Ćwiczenia i masaż rąk mają na celu nie tylko wyrównanie czucia głębokiego i powierzchniowego, ale także lepszą koordynację ruchową wraz z kształtowaniem wzorców ruchowych. Stymulacja dłoni sprzyja rozwojowi sieci neuronalnych i mielinizację dróg nerwowych.
Wpływ zmysłów sensomotorycznych na kompleks ustno-twarzowy
Jedną z metod stosowanych jako wsparcie terapii ustno-twarzowej jest integracja sensoryczna (SI). Zajmuje się ona procesem przetwarzania wrażeń zmysłowych w mózgu. Dostarczenie ich odpowiedniej ilości stymuluje zmysły i aktywizuje ośrodkowy układ nerwowy do działania, zwłaszcza jego niższe poziomy, tj. pień mózgu i móżdżek. Umożliwia też rozwój i funkcjonowanie różnych zachowań, np. emocjonalno-społecznych czy językowych, które są pod kontrolą korowych obszarów mózgu. Integracja sensoryczna opiera się na zmysłach, takich jak węch, smak, dotyk, wzrok czy słuch. I tak na przykład rozwijanie orientacji przestrzennej czy schematu ciała poprzez stymulację dotykową ma związek z rozwojem ekspresji mowy, jak i jej percepcji. Integracja sensoryczna opiera się na trzech systemach: proprioceptywnym (czucie głębokie), dotykowym (czucie powierzchniowe) i przedsionkowym (zmysł równowagi).
Wzmacnianie percepcji słuchowej i wzrokowej
Prawidłowe działanie zmysłu słuchu umożliwia różnicowanie, identyfikację, zapamiętywanie, analizę i syntezę dźwięków. Sprawny narząd słuchu jest bardzo ważny dla ogólnego rozwoju dziecka, ale też rozwoju mowy, głosu czy opanowania panujących zasad językowych. Nieprawidłowości obecne w percepcji słuchowej ograniczają rozwój sprawności językowych, mowy, a także mają realny wpływ na rozwój społeczny i emocjonalny. Aby zaktywizować percepcję słuchową specjaliści mogą np. wykonać masaż małżowiny usznej.
Dzięki percepcji wzrokowej człowiek może odbierać wrażenia wzrokowe, a także zapamiętywać (dzięki pamięci wzrokowej) np. litery, co sprzyja nauce czytania i pisania. Wzmacnianie percepcji wzrokowej najczęściej polega na śledzeniu wzrokiem kontrastowych ilustracji czy zabawek, przedmiotów w różnej płaszczyźnie, skupianiu wzroku, śledzenie przedmiotu, a także masaż oczu.
Nerwy czaszkowe w terapii ustno-twarzowej
12 par nerwów czaszkowych bierze aktywny udział w prawidłowym funkcjonowaniu człowieka. Odpowiadają one za ruchowe i czuciowe unerwienie mięśni ustno-twarzowych i nie tylko. Każdy z nerwów można poddać stymulacji np. poprzez stymulację węchu, wzroku, smaku, a także poprzez odpowiedni masaż.
Kości i mięśnie twarzoczaszki
Wystąpienie dysfunkcji w obszarze pojedynczej kości twarzoczaszki ma wpływ na pracę reszty kości i mięśni. Dlatego też bardzo ważne jest oddziaływanie manualne na mięśnie i kości twarzy. Ich celem jest:
- usprawnienie mięśni w obrębie twarzoczaszki,
- rozluźnienie i wyrównanie asymetrii,
- dekompresja napięcia,
- regulacja napięcia mięśniowego,
- rozciąganie mięśni,
- stabilizacja,
- odwrażliwianie.
Obszary neuromotoryczne twarzy i ich stymulacja
Obszary neuromotoryczne twarzy to miejsca, których stymulacja wywołuje określoną aktywność mięśniową, co ma wpływ na prawidłową artykulację, połykanie, gryzienie, ssanie czy żucie. Wyróżnia się obszary neuromotoryczne:
- górny obszar nosa,
- zewnętrzne kąty oczu,
- obszar wargi górnej,
- obszar skrzydełek nosa,
- kąciki warg,
- broda,
- dno jamy ustnej (pod brodą).
Stawy skroniowo-żuchwowe
Staw skroniowo-żuchwowy jest stawem parzystym, który zawsze porusza się jednocześnie po obu stronach. W jego skład wchodzą torebka stawowa, krążek stawowy, główka stawowa, a także powierzchnia kości skroniowej, ponadto więzadła. Do technik manualnych, mających na celu korektę stawów skroniowo-żuchwowych należą ćwiczenia bazowe, obejmujące:
- rozluźnianie stawów skroniowo-żuchwowych,
- rozciąganie i rozluźnianie mięśni mostkowo-obojczykowo-sutkowych,
- ćwiczenia żuchwy,
- dekompresja stawów skroniowo-żuchwowych,
- regulacja napięcia pomiędzy kośćmi klinowo-żuchwowo-skroniowymi,
- rozluźnianie mięśnia skroniowego,
- przemieszczanie żuchwy,
- aktywizowanie zespołów mięśni.
Aktywizacja jamy ustnej w terapii ustno-twarzowej
Dysfagia (zaburzenia połykania) często towarzyszy osobom z zaburzonym napięciem mięśniowym, dlatego tak ważne jest zastosowanie metod aktywizujących, których celem jest prawidłowe połykanie. Należą do nich ćwiczenia wspomagające połykanie, m.in.:
- ćwiczenia kontroli żuchwy,
- aktywizacja pracy języka,
- wzmacnianie mięśni warg,
- wibracja wielopunktowa,
- szereg ćwiczeń połykania związanych z pozycją głowy (ćwiczenia aktywizujące konkretne partie mięśni).
Techniki manualne, których celem jest wspomaganie terapii ustno-twarzowej stanowią bogate źródło inspiracji dla terapeutów, którzy nierzadko po nie sięgają. Dzięki nim terapia ustno-twarzowa staje się bardziej efektywna.
Przeczytaj również:
Masaż Shiatsu – na czym polega akupunktura bezigłowa?
Źródła:
- Regner A., Poradnik terapii ustno-twarzowej, wyd. Ergo-Sum 2015.
- Regner A., Wybrane techniki manualne wspomagające terapię ustno-twarzową, wyd. Continuo, Wrocław 2019.