Trening Słuchowy Neuroflow – co to jest?
Trening słuchowy jest częstym elementem terapii logopedycznej. Niesie ze sobą wiele korzyści dla małych pacjentów, szczególnie tych, którzy mają problemy z przetwarzaniem słuchowym. Obecnie istnieje kilka dobrze opracowanych treningów słuchowych wykorzystywanych z powodzeniem w terapii. Jednym z nich jest Trening Neuroflow.
Znaczenie przetwarzania słuchowego
Przetwarzanie słuchowe to nie tylko prawidłowa budowa i funkcjonowanie narządu słuchu. To również świadome (aktywne) słuchanie. Nierzadko zdarza się, że narząd słuchu nie budzi zastrzeżeń, a dziecko sprawia wrażenie, jakby nic nie słyszało lub nie słuchało. Aby przetwarzanie słuchowe działało należycie, obie półkule mózgu muszą przekazywać sobie informacje w sposób prawidłowy, to samo tyczy się pamięci słuchowej i uwagi. Jeśli pewne procesy mózgowe nie są prawidłowe, dziecko może przejawiać problemy natury słuchowej, tj. trudności w rozumieniu mowy w tłumie, trudności w rozróżnianiu dźwięków, niski poziom pamięci słuchowej, a także zaburzenia uwagi słuchowej. Dlatego tak ważne jest prawidłowe przetwarzanie słuchowe, które jest podstawą do normalnego funkcjonowania dziecka.
Centralne Zaburzenia Słuchu (APD – Auditory Processing Disorder)
Centralne Zaburzenia Słuchu często są mylone z wadą słuchu. U osób z APD słuch jest całkowicie prawidłowy (zarówno odbiorczy, jak i przewodzeniowy). Problem znajduje się w centralnym układzie nerwowym, co przejawia się nieprawidłowym przetwarzaniem bodźców akustycznych, a nie zaburzonym słyszeniem. Mózg pacjenta z APD nie jest w stanie odpowiednio przetworzyć i zinterpretować dźwięków, które odbiera. APD może występować także u osób dorosłych, szczególnie u tych, które przeszły udar mózgu, urazy głowy, choroby neurologiczne. Może być też wynikiem starzenia się mózgu. Tutaj niezbędnym staje się Trening Słuchowy Neuroflow.
Czym jest Trening Słuchowy Neuroflow?
Trening Słuchowy Neuroflow jest pierwszym w naszym kraju interaktywnym treningiem funkcji słuchowych. Skierowany jest do pacjentów z centralnymi zaburzeniami słuchu, a także najmłodszych pacjentów z grupy ryzyka. Celem treningu Neuroflow jest usprawnianie procesów uczenia się, a także możliwości komunikacyjnych dziecka, przez bazowanie na bodźcach słuchowych.
Trening Neuroflow jest dobrą metodą terapeutyczną dla dziecka, które:
- ma kłopoty z rozróżnieniem podobnie brzmiących słów;
- jest nadwrażliwie na niektóre dźwięki;
- gorzej słyszy w tłumie, a lepiej w rozmowie z jedną osobą;
- mimo że uważnie słucha, nie rozumie i nie potrafi zapamiętać tego, co usłyszało;
- często prosi o powtórzenie polecenia lub pytania;
- mówi monotonnie, powoli;
- sprawia wrażenie, jakby nie słyszało (podejrzenie wady słuchu);
- ma kłopoty z liczeniem, zapamiętywaniem dat, dni tygodnia, pór roku itp.;
- krótko skupia się na dźwięku i szybko męczy się podczas takich ćwiczeń;
- w dzieciństwie często przechodziło choroby uszu np. wysiękowe zapalenie uszu;
- nie jest w stanie zapamiętać dłuższych poleceń i ich wykonać;
- ma ubogi słownik czynny;
- ma problemy z odróżnianiem głosek k/g, s/z, c/dz, p/b, f/w itd.;
- błędnie zapisuje głoski, których nie rozróżnia;
- boryka się z opóźnionym rozwojem mowy lub wadą wymowy;
- ma zdiagnozowane ADHD, Zespół Aspergera, autyzm, dysleksję, SLI (przy tych zaburzeniach centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego często współwystępują).
Diagnozowanie wg Neuroflow
Zanim dziecko zostanie poddane treningowi Neuroflow, musi przejść specjalistyczną diagnozę, która będzie podstawą do uczestnictwa w terapii. W tym celu mały pacjent poddawany jest testom badającym poszczególne wyższe funkcje słuchowe (testy dostosowane są odpowiednio do wieku badanego dziecka). Co jest oceniane podczas testu?
- reakcja wzrokowa,
- reakcja słuchowa,
- rozumienie słów w szumie,
- rozumienie zdań w szumie,
- test rozdzielnouszny,
- test sekwencji częstotliwości,
- różnicowanie wysokości dźwięków,
- odróżnianie przerw i rozdzielności czasowej układu słuchowego.
Po przeprowadzeniu testów terapeuta kwalifikuje dziecko do konkretnego profilu klinicznego (w zależności, gdzie znajduje się uszkodzenie mózgu):
- Zaburzenia słyszenia na poziomie fonologicznym – pacjent z tym zaburzeniem nie odróżnia wysokości dźwięków, nie rozumie mowy w zbyt dużym hałasie;
- Zaburzenia uwagi słuchowej – pacjent z tym zaburzeniem ma problemy ze zrozumieniem mowy w dużym hałasie, przejawia też krótką pamięć słuchową, zaburzenia uwagi słuchowej lub nadreaktywność;
- Zaburzenia integracji – pacjent z tym zaburzeniem ma kłopoty z wykonaniem ćwiczeń mobilizujących do pracy obie półkule mózgu, np. rozumienie ze słuchu, taniec, czytanie, pisanie.
Jak wygląda terapia Neuroflow?
Terapia Neuroflow to nie tylko praca nad słuchem i odbieraniem dźwięków. To w dużej mierze ćwiczenia utrwalające schemat ciała, koordynację słuchowo-wzrokowo-ruchową, ćwiczenia orientacji w przestrzeni, ćwiczenia równowagi. Trening słuchowy przeprowadzany jest na platformie internetowej. Poddanie się terapii daje szansę na wydłużenie pamięci słuchowej, lepszą uwagę dźwiękową, naukę pisania i czytania, odróżnianie dźwięków mowy, lepszą podzielność uwagi, aktywny rozwój mowy i prawidłową artykulację.
Aktywny Trening Słuchowy Neuroflow jest ciekawym i skutecznym narzędziem do pracy z dziećmi z wadami przetwarzania słuchowego. Jeśli martwisz się, że Twoja pociecha może cierpieć na APD, skonsultuj się ze specjalistą.
Przeczytaj również:
Trening neuromotoryczny (E-Mpaj) – czym jest?
Źródła:
- Skibska J., Dziecko z wadą słuchu oraz Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego (CAPD), wyd. Libron, Kraków 2014.
- Kwaśniok E., Ławecka M., Stymulacja funkcji słuchowych w zaburzeniach centralnych procesów przetwarzania, Forum Logopedyczne nr 24, Katowice 2016.
- www.neuroflow.pl
Prozę o rozmowe
W jakiej kwestii potrzebuje Pani pomocy?