Zaburzone odruchy ustno-twarzowe u dzieci – czym grożą?
Odruchy ustno-twarzowe są nie tylko bazą do rozwoju nowonarodzonego dziecka, ale też środkiem jego przetrwania. Odruchy zlokalizowane są w okolicy głowy, twarzy i ust maluszka. Co się stanie, jeśli ulegną zaburzeniu?
Odruchy ustno-twarzowe
Większość odruchów ustno-twarzowych ma ścisły związek z pobieraniem pokarmu, poszukiwaniem go, ale też okazywaniem stanu nasycenia. Wyróżnia się odruchy:
- ssania,
- przełykania,
- nasycenia,
- kąsania,
- gryzienia,
- żucia,
- wymiotny,
- trąbkowy (zwany też ryjkowym),
- dłoniowo-bródkowy (zwany odruchem Babkina),
- szukania ustami,
- ustalania głowy wraz z dwoma wariantami – błędnikowym i wzrokowym (nie będzie omawiany).
Ogólna charakterystyka odruchów ustno-twarzowych była omawiana w poprzednich artykułach. W dzisiejszym zostaną omówione zaburzenia odruchów i wynikające z nich konsekwencje. Każdy odruch ustno-twarzowy przy prawidłowym rozwoju dziecka ulega w odpowiednim czasie integracji, związanej z kontrolą mózgu na wyższym poziomie. Niezintegrowany odruch świadczy o niedojrzałości funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego, co przyczynia się do nieprawidłowego funkcjonowania dziecka, także w późniejszym życiu.
Przeczytaj również:
Odruchy ustno-twarzowe – dlaczego są ważne w rozwoju dziecka?
Jak odruchy ustno-twarzowe wpływają na rozwój mowy?
Zaburzony odruch ssania
Odruch ssania jest ściśle związany z zaspokajaniem głodu, a co za tym idzie – chęcią przetrwania i życia. Odruch ten obecny jest od momentu narodzin (pojawia się znacznie wcześniej – ok.14 tygodnia życia płodowego) do około 1,5 roku życia, a jego integracja powinna nastąpić w okresie 1,5 – 2 roku życia. Brak integracji, a więc zaburzenie odruchu wywołuje:
- brak poczucia sytości, ale też informacji ze strony organizmu, że jest się głodnym,
- blokadę innych odruchów mających związek ze spożywaniem pokarmu, ale też z jego fazami – połykaniem, gryzieniem czy przeżuwaniem,
- poczucie braku i niespełnienia – za mało miłości, szczęścia, zdrowia itp.,
- poczucie braku radości,
- poczucie bycia niekochanym, niechcianym, co utrudnia nawiązywanie przyjaźni, związków.
Co może świadczyć o zaburzonym odruchu?
- przygryzanie języka,
- brak akcji ssania,
- trudności w połykaniu,
- wypychanie pokarmu językiem,
- stymulacja języka – dotykanie go,
- zahamowane połykanie – trzymanie pokarmu z buzi, zbieranie go.
Zaburzony odruch przełykania
Odruch przełykania ma związek z odruchem ssania, poczuciem głodu i chęci jego zaspokojenia. Przełykanie reguluje poziom nasycenia. Odruch przełykania obecny jest jeszcze przed narodzinami i towarzyszy człowiekowi do końca życia. Jego integracja powinna nastąpić około 4 miesiąca życia. Jeśli dojdzie do zaburzeń odruchu przełykania to:
- może zaburzyć to rozwój innych ważnych odruchów związanych ze spożywaniem pokarmu i zaspokojenia głodu,
- proces połykania może być nieregularny – zbyt wolny lub zbyt szybki,
- może wystąpić nadwrażliwość na niektóre pokarmy,
- może wywoływać strach przed jedzeniem, ale też przed poczuciem braku sytości,
- wywołuje niepokój i dyskomfort dziecka,
- zaburza poczucie sytości.
Co może świadczyć o zaburzonym (patologicznym) odruchu?
- brak przełykania i brak ssania,
- często występujący odruch wymiotny,
- wypychanie pokarmu językiem,
- ssanie palca,
- zaburzenia oddychania,
- refluks,
- poczucie głodu i braku nasycenia.
Zaburzony odruch nasycenia
Odruch nasycenia informuje o zaspokojonym głodzie. Dziecko przestaje wówczas jeść, jest zadowolone i spokojne. Odruch nasycenia obecny jest już w życiu płodowym, a po narodzinach jest zależny od poczucia stresu, dostarczanego pokarmu i długości karmienia. Poczucie nasycenia przynosi bezpieczeństwo i poczucie dostatku, dlatego też ma duży wpływ na nasze dorosłe życie. Odruch nasycenia prawidłowo integruje się w wieku 1,5 – 2 lat. Jeśli to nie nastąpi, może dojść do zaburzeń takich jak:
- zaburzony rozwój innych odruchów,
- brak poczucia nasycenia, ale też brak poczucia głodu,
- poczucie niespełnienia.
Gdy odruch nasycenia jest zaburzony, występuje:
- stałe poczucie łaknienia, ale też odruch wymiotny,
- odmawianie przyjmowania pokarmów,
- zaburzone przełykanie, ssanie, oddychanie,
- refluks żołądkowo-przełykowy.
Zaburzony odruch kąsania i gryzienia
Odruchy kąsania i gryzienia są aktywne podczas spożywania pokarmu, ale też pojawiają się jako reakcja na poczucie głodu. Oba odruchy pojawiają się w momencie wyrzynania się pierwszych zębów i towarzyszą nam aż do śmierci. Ich integracja powinna nastąpić między 7. a 9. rokiem życia. W sytuacji gdy odruchy kąsania i gryzienia ulegają zaburzeniu, może pojawić się:
- lęk przed uczuciem głodu,
- zaburzony rozwój innych odruchów ustno-twarzowych,
- zaburzone połykanie (zbyt wolne lub zbyt szybkie),
- nadwrażliwość na pokarm,
- brak wyraźnej granicy pomiędzy uczuciem głodu a bycia najedzonym.
Jeśli zaobserwujemy:
- brak odruchów kąsania i gryzienia,
- zbyt aktywne odruchy kąsania i gryzienia,
- bezustanne łaknienie lub stałe odmawianie spożywania pokarmów,
- zaburzoną koordynację ssania, gryzienia, kąsania,
- kłopoty z oddychaniem,
może to świadczyć o zaburzonych odruchach kąsania i gryzienia.
Zaburzony odruch żucia
Żucie zaczyna towarzyszyć dziecku, gdy pojawiają się pierwsze zęby mleczne. Odruch ten jest zależny od prawidłowych odruchów ssania, kąsania, gryzienia. Odruch żucia integruje się między 7. a 9. rokiem życia dziecka. Jest on bardzo ważnym odruchem, ponieważ ma ścisły związek z jedzeniem, ale też rozróżnieniem pokarmów (m.in. siły nacisku do rozdrobnienia kęsa). Zaburzony odruch żucia wpływa na:
- inne odruchy ustno-twarzowe i ich rozwój,
- ilość pobieranego pokarmu (często nieadekwatną) do spożycia i połknięcia,
- formę i konsystencję przygotowywanych posiłków,
- rozwój zębów i szczęk,
- prawidłowy rozwój mowy.
Jakie objawy mogą świadczyć o zaburzonym odruchu żucia?
- brak ssania, kąsania, zaciskania zębów, żucia, gryzienia,
- nadaktywne powyższe odruchy,
- niechęć do gryzienia, spożywanie pokarmów niewymagających żucia,
- stymulacja odruchu żucia, duża potrzeba jedzenia.
Zaburzony odruch wymiotny
Odruch wymiotny jest odruchem obronnym, uaktywniającym się na zbyt dużą ilość pokarmu. Odruch ten pojawia się już w pierwszym tygodniu życia i towarzyszy człowiekowi do końca życia, będąc reakcją na przejedzenie lub niekorzystne działanie spożytych produktów na układ pokarmowy. Jego integracja następuje między 1 a 1,5 rokiem życia. Występujące zaburzenia odruchu wymiotnego niosą ze sobą różne skutki, m.in.:
- zahamowanie rozwoju innych odruchów,
- nadwrażliwość na niektóre pokarmy,
- wzmożenie uczucie strachu.
W sytuacjach gdy odruch wymiotny działa nieprawidłowo, mogą pojawić się następujące symptomy:
- stale występujący odruch wymiotny,
- brak występowania ssania i przełykania,
- trudności w połykaniu i oddychaniu,
- zaburzone odruchy ssania, kąsania, gryzienia,
- refluks,
- wywoływanie odruchu wymiotnego.
Zaburzony odruch trąbkowy (ryjkowy)
Odruch trąbkowy związany jest z poszukiwaniem przez dziecko piersi, ssania jej i wciągania pokarmu. Jego obecność przydaje się w późniejszym życiu, chociażby przy piciu przez słomkę. Odruch ten pojawia się już w pierwszym tygodniu po przyjściu na świat i utrzymuje się do końca życia. Integracja odruchu ma miejsce około 3-3,5 roku życia. W przypadku zaburzeń związanych z odruchem ryjkowym mogą pojawić się:
- problemy z pobieraniem pokarmu,
- słaba pracę mięśnia okrężnego ust,
- nieprawidłowy rozwój mowy,
- zaburzone umiejętności np. dmuchania,
- wpływ na inne odruchy.
Co może świadczyć o zaburzonym odruchu trąbkowym?
- całkowity brak reakcji trąbkowej lub nieprawidłowa reakcja,
- zbyt słaby odruch,
- trudności w oddychaniu,
- refluks,
- zaburzenia mowy,
- słaby rozwój mięśnia okrężnego ust,
- patologiczne odruchy podczas ssania.
Zaburzony odruch Babkina (dłoniowo-bródkowy)
Odruch Babkina jest bazą nie tylko do rozwoju odruchów szyjnych, ale też koordynacji ręce-usta, a później ręce-język. Odruch Babkina pojawia się w 2. miesiącu życia płodowego, a rozwija się jeszcze po narodzinach. Jego integracja następuje w 4. miesiącu życia. Brak integracji powoduje:
- zaburzone odruchy ssania, kąsania, przełykania, gryzienia, a także poszukiwania pokarmu,
- zaburza poczucie sytości, radości, szczęścia.
Gdy odruch Babkina jest patologiczny:
- następuje osłabienie koordynacji odruchów ręce-usta,
- może pojawiać się nieprawidłowy obrót głowy w momencie wywoływania tego odruchu,
- występują zaburzenia sytości,
- występuje przygryzanie np. paznokci, ołówków, ubrań.
Zaburzony odruch szukania ustami
Odruch szukania obecny jest już w życiu płodowym, a po narodzinach umożliwia dziecku szukanie piersi matki. Jest bardzo aktywny do 6 miesiąca życia dziecka, a jego pełna integracja powinna mieć miejsce między 12. a 15. miesiącem życia. Dlaczego ten odruch jest taki ważny? Ponieważ sprzyja on zaspokajaniu potrzeb maluszka, a co za tym idzie – pozwala znaleźć ukojenie i wyciszenie po znalezieniu źródła pokarmu. Nieprawidłowy odruch szukania znacznie ogranicza rozwój zdolności poznawczych dziecka, odróżniania stron lewej i prawej, a także kierunków góra-dół, przód-tył, blokując tym samym procesy sensoryczne. Kiedy można poznać, że odruch ten jest nieprawidłowy? Gdy występują:
- niepożądana reakcja na bodziec,
- zbyt duże napięcie mięśniowe, szczególnie w obrębie głowy i szyi,
- trudności w jedzeniu i pobieraniu pokarmu,
- stymulacja ust,
- w późniejszym życiu gryzienie ołówków, długopisów, ubrań, obgryzanie paznokci,
- poczucie niedostatku.
Odruchy ustno-twarzowe umożliwiają dziecku przetrwanie poprzez szukanie i zdobywanie pokarmu, a także wydalenie zbyt dużej jego ilości. Warto wiedzieć, jakie odruchy występują i na czym polegają, aby móc spokojnie i świadomie obserwować rozwój swojej pociechy.