Pozytywny obraz własnego ciała – jak jest kształtowany?
Obraz własnego ciała zaczyna kształtować się już w pierwszych tygodniach życia dziecka. Ma on znaczący wpływ na funkcjonowanie psychiczne i społeczne jednostki. Negatywny wizerunek własnego ciała często wiąże się z rozwojem zaburzeń odżywiania, zaniżoną samooceną czy dysmorfofobią. Kształtowanie pozytywnego obrazu własnego ciała niesie ze sobą wiele korzyści, w szczególności jest to bardzo istotny element profilaktyki zaburzeń somatycznych i psychicznych.
Co kryje się pod pojęciem obraz własnego ciała?
Obraz własnego ciała (wizerunek ciała) jest to sposób, w jaki dana osoba myśli o swoim ciele (wyobrażenie na temat wymiarów, atrakcyjności, odczuć związanych z ciałem), kształtowany pod wpływem czynników interpersonalnych (np. cechy osobowości, niska samoocena, wysoki poziom lęku), środowiskowych (wpływ rodziny, rówieśników, obowiązującego kanonu urody – rozpowszechnionego przez media) i temporalnych (czasowych).
W literaturze wyróżnia się dwa konstrukty charakteryzujące obraz ciała:
- Body percept – wewnętrzny obraz własnego ciała stworzony na podstawie obserwowanych przez jednostkę cech fizycznych ciała, jego kształtu, formy. Może być adekwatny (to, co widzimy odpowiada rzeczywistości) lub nieadekwatny (np. w przypadku osób cierpiących na anoreksję lub dysmorfofobię).
- Body concept – stosunek danej osoby do jej ciała, emocje i przekonania odnośnie swojego ciała (satysfakcja lub brak satysfakcji).
Kształtowanie się obrazu własnego ciała
Obraz ciała ulega przekształceniom przez całe życie. Pozytywny wizerunek ciała jest kształtowany w pierwszych latach życia dziecka przez samych rodziców, w późniejszym okresie duży wpływ na kształtowanie się wizerunku ciała jednostki mają media i grupa rówieśnicza.
Podstawą prawidłowego wizerunku ciała są pozytywne uczucia, które kształtują się u dziecka, kiedy rodzice odpowiadają na jego potrzeby, są źródłem afirmatywnego przekazu i zapewniają mu pełną akceptację.
Ważną rolę na tym etapie życia odgrywa czuły dotyk rodzica i zapewnienie dziecku odpowiedniej stymulacji poprzez kołysanie, masowanie i głaskanie ciała dziecka.
Kiedy dziecko zaczyna rozumieć mowę, duże znaczenie zaczynają odgrywać przekazy werbalne płynące z otoczenia na temat wyglądu dziecka, a także ich brak oraz stosunek do wyglądu fizycznego i ciała, który jest obecny w rodzinie (np. przywiązywanie dużej wagi do atrakcyjności fizycznej kobiet, utrzymywania szczupłej sylwetki).
Obraz własnego ciała odgrywa szczególnie ważną rolę w okresie dojrzewania. Na tym etapie w ciele dziecka dochodzi do największych przemian. Znacząco zwiększa się poziom zainteresowania własnym wyglądem zewnętrznym, nastolatek zwraca również uwagę na wygląd swoich rówieśników. Interesuje go zarówno budowa jego ciała, jak i to, w jaki sposób ono funkcjonuje. Ten etap sprzyja też rozwojowi zaburzeń odżywiania, ze względu na duże skoncentrowanie na aspekcie fizyczności ciała, atrakcyjności, chęci podobania się oraz zdobycia akceptacji i aprobaty rówieśników.
Na kształtowanie się zaburzeń odżywiania mają wpływ także doświadczenia z lat młodszych, w tym – stosunek rodziców do żywienia i odżywiania się – czy pozwalali oni dziecku podejmować decyzję o tym, co zje lub kiedy to nastąpi. Czy „wymuszali” jedzenie nawet, gdy dziecko komunikowało, że nie jest głodne lub stale próbowali nowych diet i nagminnie powracali do tematu wagi i chudnięcia.
W jaki sposób rodzice mogą pomóc dzieciom kształtować pozytywny obraz ciała?
Najważniejszym zadaniem rodzica jest akceptacja niedoskonałości u siebie i dziecka. Przekazanie dziecku komunikatu, że nie trzeba być doskonałym, żeby być kochanym jest kluczowe dla rozwoju zdrowego i pozytywnego stosunku do własnego ciała.
W budowaniu pozytywnego obrazu własnego ciała u dzieci znaczącą rolę odgrywają także:
- zapewnienie dziecku odpowiedniego poziomu stymulacji sensorycznej, dzięki regularnemu i czułemu kontaktowi fizycznemu – w ten sposób dziecko uczy się, że ciało może być źródłem ukojenia, może zapewniać poczucie bezpieczeństwa;
- zachęta dziecka do zastanowienia się, co lubi w swoim ciele oraz podkreślenie, że wizerunek ciała przekazywany przez media nie jest jedynym rodzajem piękna i często jest on nierzeczywisty;
- rozmowa z dzieckiem o jego ciele, o tym jakie zmiany wraz z wiekiem i dojrzewaniem mogą w nim zajść;
- nauka uważności – dostrzegania komunikatów płynących z ciała (potrzeby fizyczne, głód, zmęczenie) i odpowiedniego reagowania na nie oraz zapewnienie dziecku możliwości zdecydowania, kiedy chce zjeść lub pójść spać;
- chwalenie bez skupiania się na wyglądzie fizycznym, gdyż może to kształtować przekonanie u dziecka, że jest to najlepsze, co ma ono do zaoferowania.
- komunikowanie aspektu zdrowotnego i profilaktycznego zmian w postaci zdrowszego sposobu odżywiania czy wzrostu aktywności fizycznej.
Na kształtowanie się obrazu własnego ciała wpływ ma wiele czynników. Część z nich nie podlega bezpośredniej kontroli jednostki, jak np. obowiązujące kanony piękna i ich rozpowszechnienie przez media czy wpływ grupy rówieśniczej. Możemy jednak w znaczącym stopniu wspomóc rozwój pozytywnego obrazu ciała u naszych dzieci z nadzieją, że one, wychowując swoje potomstwo, postąpią podobnie.
Przeczytaj również:
Terapia poznawczo-behawioralna – czym jest i kiedy się ją stosuje?
Źródła:
- Gajtkowska M., Obraz własnego ciała współczesnej młodzieży a kultura popularna. Badania własne. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 2013; 2(4) s. 103-118.
- Borzucka- Sitkiewicz K., Kształtowanie pozytywnego wizerunku ciała jako element profilaktyki zaburzeń zdrowia somatycznego i psychospołecznego. Profilaktyka wybranych problemów zdrowotnych: (w wymiarze edukacyjnym), 2013; s. 55-78. Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.
- https://dziecisawazne.pl/dlaczego-pozytywny-obraz-wlasnego-ciala-jest-taki-wazny/