Schizofrenia u dzieci i młodzieży – na co zwrócić uwagę?
Schizofrenia jest niezwykle złożonym zaburzeniem psychotycznym, zakłócającym postrzeganie rzeczywistości. Choroba najczęściej diagnozowana jest u młodych dorosłych, zdarza się jednak, że zaczyna się wcześniej, podczas okresu dorastania – mówimy wtedy o schizofrenii o wczesnym początku. Bardzo rzadko rozpoznaje się schizofrenię o bardzo wczesnym początku, czyli dającą o sobie znać przed 13. rokiem życia. Im szybciej się pojawia, tym gorzej rokuje na przyszłość.
Schizofrenia u dzieci
Tylko 1% chorych doświadcza pierwszych symptomów schizofrenii przed 10. rokiem życia, a wśród nich jest znaczna przewaga chłopców. Alarmujące jest, gdy dziecko:
- mówi, że słyszy i widzi nieistniejące postacie lub przedmioty;
- nasłuchuje, wpatruje się, mówi do osób, których nie ma;
- wyraża nieuzasadnione obawy, że inni chcą zrobić mu krzywdę, spiskują, podsłuchują (ważna jest ogromna uważność w tej kwestii i dokładne sprawdzenie rzeczywistego niebezpieczeństwa);
- ma niejasne uczucie zmiany w swoim ciele, uważa że jest zwierzęciem, przedmiotem lub inną osobą;
- nie odróżnia snów i marzeń od rzeczywistości (taką umiejętność mają już zdrowe trzylatki);
- mówi bardzo mało lub wypowiada nielogiczne ciągi wyrazów – jego myśli są chaotyczne i dziwaczne;
- zachowuje się w inny niż dotychczas sposób – dziecko nieśmiałe staje się bardzo żywe i kontaktowe, a dziecko aktywne – izoluje się;
- przeżywa silny lęk, niedający się ukoić;
- ma zmienny nastrój, od głębokiego smutku do maniakalnej wesołości;
- wycofuje się z relacji i codziennych aktywności;
- przejawia stereotypie, tj. bezcelowe, powtarzalne ruchy, np. kiwanie się;
- jest spowolnione, jak gdyby jego ciało poruszało się w zwolnionym tempie.
Warto pamiętać, że wiele z powyższych objawów jest normatywne na różnych etapach rozwoju. Dla przykładu, przedszkolaki słyną z rozmawiania z „wymyślonymi przyjaciółmi”, czy udawania księżniczek lub superbohaterów, co pełni ważną funkcję w rozwoju dziecka. Naszą uwagę w tych sytuacjach powinien jednak zawsze zwracać silny, długotrwały lęk.
Schizofrenia u nastolatków
Proces diagnostyczny w okresie dojrzewania jest niezwykle trudny. Wiele zachowań, które w dorosłości uznane byłyby za patologiczne, w tym momencie są całkowicie normalne. U większości zdrowych nastolatków obserwujemy bowiem:
- wyraźne, niezrozumiałe zmiany zachowania;
- nieoczekiwane odpowiedzi, niecodzienne skojarzenia;
- nieadekwatne reakcje emocjonalne;
- lęk społeczny i związaną z nim izolację.
Niewątpliwie powinny niepokoić omamy (słyszenie i widzenie rzeczy, których nie ma) i urojenia (np. przekonania o byciu inną osobą czy mania prześladowcza). Nastolatkowi trudno zazwyczaj odróżnić, co jest prawdziwe, a co jest objawem chorobowym. Choroba wprowadza chaos do jego myśli i zachowań oraz powoduje silny, paraliżujący lęk prowadzący do trudnych do zrozumienia otoczeniu ataków agresji.
Objawy psychotyczne u dzieci i młodzieży – co robić?
Nie każdy epizod psychotyczny świadczy o rozwoju schizofrenii – przemijające omamy i urojenia mogą być wynikiem np. silnie stresującej sytuacji, zażywania substancji psychoaktywnych czy zmian neurologicznych w mózgu. Zawsze jednak, gdy się pojawią, warto skonsultować się z lekarzem (pediatrą lub psychiatrą) i/lub psychologiem, którzy wskażą dalszy kierunek działań. Istotne jest wsparcie dziecka w sytuacjach lękowych i motywacja do pozostawania w kontakcie z rówieśnikami – izolacja społeczna może spowodować pogłębienie problemów. Nie warto zaprzeczać treściom urojeniowym – to tylko wzmaga złość pacjentów i utrudnia współpracę. Nie należy także ich potwierdzać, utwierdzając chorego w błędnych przekonaniach.
Przeczytaj również:
Żywienie i suplementacja w chorobach psychicznych
Źródła:
- Butcher J., Hooley J., Mineka S., Psychologia zaburzeń. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2020.
- Dąbkowska M., Trudna diagnostyka schizofrenii u dzieci, w: Psychiatria po dyplomie 2015.
- Rey J.M., Martin A., IACAPAP e-Textbook of Child and Adolescent Mental Health. Rozdział H5: Schizophrenia and other psychotic disorders of early onset. Geneva: International Association for Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions, 2019.