Logorytmika. Wsparcie rozwoju mowy u dziecka
Logopedia jest szeroko pojętą dziedziną zawodową, w której praca specjalisty nie opiera się tylko na wywoływaniu mowy, korygowaniu wad wymowy i poprawie dykcji pacjenta. Logopedia skupia się na mowie, ale czerpie także z innych dziedzin, które uzupełniają proces terapii. Mowa o logorytmice.
Czym jest logorytmika?
Logorytmika łączy w sobie terapię logopedyczną i rytmikę. Takie zestawienie umożliwia zaktywizowanie sfery zarówno słuchowej, jak i ruchowej uczestnika zajęć. Logorytmikę stosuje się głównie, pracując z dziećmi, ale także z pacjentami z zaburzeniami słuchu.
Najważniejszym komponentem zajęć logorytmicznych jest ruch, który ma ogromny wpływ na rozwój mowy dziecka i jego ogólne funkcjonowanie.
Podczas zajęć akompaniamentem rytmu jest słowo. Całość tworzy rytmicznie zestrojony ruch całego ciała. Za główny cel ćwiczeń logorytmicznych uważa się usprawnianie ruchowe i słuchowe dzieci, u których stwierdza się zaburzenia i wady wymowy. Dotyczą one również dzieci zdrowych, u których stymulacja słuchowo-ruchowa korzystnie wpływa na ogólny rozwój.
Stosowanie zajęć logorytmicznych, opartych na ruchu i muzyce, wymaga łączenia się zjawisk charakterystycznych dla muzyki, wśród których znajdują się: rytm, tempo, akcent, wysokość dźwięku oraz artykulacja.
Każde z tych zjawisk ma swoiste znaczenie zdrowotne dla organizmu, ale także rozwojowe, np.:
- śpiewanie – wzmacnia aparat głosowy, dotlenia cały organizm, zwiększa pojemność płuc, rozwija klatkę piersiową, a także wyzwala naturalną potrzebę wyrażania siebie, koi system nerwowy; nauka piosenek wzmacnia pamięć, poszerza zakres wiedzy i rozwija słownictwo;
- ruch – sprzyja rozwojowi fizycznemu i psychicznemu, rozwija aparat mięśniowo-ruchowy, polepsza ogólną kondycję, wyrabia prawidłową postawę, ćwiczy koordynację ruchową, refleks, a także estetykę ruchową;
- reagowanie na bodźce dźwiękowe – sprzyja rozwojowi słuchu oraz wrażliwości i uwagi słuchowej, podzielności uwagi, skupienia, szybkich reakcji, pamięci, gotowości do działania oraz wyobraźni.
Śpiew, ruch i reaktywność na bodźce są obecne w zajęciach logorytmicznych. Uczestniczenie w nich sprzyja stymulacji rozwoju mowy, wyrównywaniu opóźnień mowy, a także zapobiega powstawaniu trudnych do zniwelowania zaburzeń.
Do celów logorytmiki zalicza się:
- usprawnianie toru oddechowego,
- kształtowanie prawidłowej fonacji,
- usprawnianie narządów mowy,
- kształtowanie słuchu fonematycznego (zdolność do odróżniania fonemów np. p-b, k-g itd.),
- kształtowanie pamięci muzycznej,
- kształtowanie poczucia rytmu i tempa,
- kształtowanie szybkiej reakcji ruchowej na bodźce dźwiękowe (słowo, dźwięk, ciszę),
- usprawnianie motoryki dużej,
- rozwój intelektualny,
- rozwój społeczny.
Zajęcia oparte na piosenkach
Zajęcia dla dzieci opierają się na wesołych piosenkach, które są łatwe do zapamiętania i wpadają w ucho. Wyraźne śpiewanie korzystnie wpływa na prawidłową wymowę głosek i dykcję, szczególnie jeśli towarzyszy mu rytmiczny ruch. W logorytmice każde ćwiczenie ruchowe ma charakter zabawy.
Wyróżnia się:
- zabawy ruchowe ze śpiewem: zabawy ilustrujące treść piosenki, rytmiczne, inscenizowane, taneczne;
- zabawy ruchowe przy akompaniamencie instrumentu;
- zabawy z zakresu techniki ruchu: ćwiczenia wyrabiające poczucie świadomego ruchu (np. naprężanie i rozluźnianie), ćwiczenia różnych grup mięśni, ćwiczenia orientacyjne w przestrzeni;
- zabawy uwrażliwiające na różne elementy muzyki;
- ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne (hamująco-pobudzające), polegające na szybkim reagowaniu na bodźce muzyczne, optyczne i słowne;
- opowieści ruchowe;
- tańce.
Ćwiczenia rytmiczne mają na celu kształtowanie poczucia rytmu u dziecka. Ważne jest, aby wykonywać je prawidłowo, ponieważ tylko poprawnie wykonane ćwiczenia niosą ze sobą dobrze rozwijającą się koordynację słuchowo-ruchową.
Gra na instrumentach i nie tylko
Wykorzystanie instrumentów muzycznych sprawia, że dzieci chętnie uczestniczą w ćwiczeniach logorytmicznych. Wspólne granie przynosi dzieciom dużą satysfakcję i radość z możliwości używania instrumentów, takich jak np. bębenki. Wygrywanie krótkiej melodii w odpowiednim momencie pomaga dziecku rozwijać koncentrację i uwagę słuchową, rytm, pamięć, a także inwencję twórczą.
Wykorzystywanie instrumentów podczas zajęć logorytmicznych fantastycznie wpływa na rozwój ruchu, rytmu i słuchu.
Ogromną frajdę przynosi dzieciom możliwość komponowania własnych melodii. Pomaga ono zaspokoić potrzeby twórcze dziecka, a także wykorzystać dziecięcą wyobraźnię, która jest nieograniczona. Komponowanie melodii przez dziecko opiera się na improwizacji ruchowej i głosowej z jednoczesnym graniem na instrumencie.
Co powinno się znaleźć na zajęciach logorytmicznych?
Każde pojedyncze zajęcia z zakresu logorytmiki powinny obejmować:
- ćwiczenia oddechowe,
- ćwiczenia głosowe,
- ćwiczenia motoryki małej (sprawność dłoni i palców),
- ćwiczenia motoryki dużej (sprawność rąk i nóg poprzez bieganie, skakanie, gry ruchowe, rzucanie itd.),
- ćwiczenia słuchowe,
- śpiewanie,
- ruchy do muzyki,
- odtwarzanie muzyki,
- samodzielne tworzenie muzyki,
- grę na instrumentach muzycznych.
Zajęcia logorytmiczne to ciekawa propozycja ćwiczeń dla każdego dziecka, niezależnie od stopnia rozwoju i wieku. Mają one niezwykle korzystny wpływ na ogólny rozwój dziecka, dlatego warto skorzystać z nich, jeśli są dostępne w przedszkolu lub szkole.
- Walencik-Topiłko A., Głos jako narzędzie: materiały do ćwiczeń emisji głosu dla osób pracujących głosem i nad głosem, 2009.
- Łuńska J., Rytm, ruch, mowa czyli zabawy logorytmiczne na cztery pory roku, wyd. Metris.
- Barańska M., Rymuj, głoskuj, w rytmie klaszcz! Ćwiczenia uwagi, pamięci słuchowej, koordynacji ruchowo-słuchowej i słuchu fonemowego, wyd. Harmonia.