Ajurweda – co możemy z niej zaczerpnąć?
Ajurweda to tradycyjny system medyczny wywodzący się z Indii. Medycyna naturalna ma wielu zwolenników. Gdzie jednak jest granica między holistycznym podejściem do zdrowia i dbaniem o ciało i ducha, a gdzie zaczyna się negowanie medycyny konwencjonalnej na rzecz alternatywnych metod leczenia? Czy ajurweda znajduje potwierdzenie w nauce i czy warto kierować się jej zasadami?
Ajurweda – co to takiego?
Ajurweda to tradycyjna medycyna indyjska. Jest spersonalizowanym systemem leczenia opierającym się na holistycznym podejściu do zdrowia.
Ajurweda zakłada, że ciało zbudowane jest z pięciu elementów – przestrzeni, powietrza, wody, ziemi i ognia w różnych proporcjach. Te elementy, występując w różnych konfiguracjach, tworzą tzw. dosze, czyli typy konstytucyjne, typy metaboliczne ciała.
Dosza – co to, rodzaje
W ajurwedzie wyróżnia się 3 dosze:
- Vata (przestrzeń i powietrze),
- Pitta (ogień),
- Kapha (woda i ziemia).
Dosze te występują w różnych proporcjach, zwykle u danej osoby dominują 2 typy, np. konstytucja Vata-Pitta.
Według ajurwedy rodzimy się z daną konstytucją. Z wiekiem i w zależności od stylu życia nasze dosze mogą „wypaść” z równowagi, a naszym zadaniem jest dbać o siebie w taki sposób, aby do tej równowagi powrócić. Czyli przykładowo osoba z dominującą konstytucją Pitta powinna pić dużo wody, latem jeść chłodniki, ogórki, melony, wychładzać organizm.
Osoby o dominującej konstytucji Vata są szczupłe, wysokie, energiczne i w ciągłym ruchu. Mają za to słabą odporność, dlatego według ajurwedy powinny ograniczać intensywną aktywność fizyczną i prowadzić spokojny, wyciszony styl życia. Służyć im będą posiłki ciepłe i oleiste.
Osoby z przewagą Pitty są temperamentne, mają wysokie libido. Mogą mieć skłonności do wyprysków, egzemy. Mają dobry apetyt, piją dużo wody i intensywnie się pocą. Powinny unikać ostrych potraw i jeść dużo płynnych, wychładzających organizm pokarmów (zwłaszcza w upały).
Kapha z kolei to dosza przeważająca u osób ciepłych, troskliwych, stałych w uczuciach. Osoby z przewagą Kaphy mają zwykle tendencję do tycia, są raczej niskie i krępe. Lubią dużo spać, a nie przepadają za wysiłkiem fizycznym, dlatego tym bardziej powinny starać się spędzać aktywnie czas – najlepiej na świeżym powietrzu. Służyć im będzie ostre, aromatyczne jedzenie.
W Internecie znajdziemy wybór testów na dosze w formie quizów. Lekarze ajurwedyjscy natomiast sprawdzają konstytucję danej osoby po ocenie jej wyglądu. Dodatkowo mierzą takiej osobie puls w różnych momentach dnia (np. po obfitym posiłku).
Dosze umysłu, czyli tzw. guny
Zdarza się, że typ konstytucyjny ciała nie idzie w parze z doszą umysłu, czyli tzw. guną. Ajurweda wyróżnia 3 guny:
- Tamas,
- Radżas,
- Sattwa.
Osoby z przewagą Tamas według ajurwedy osadzone są w stagnacji, coś je powstrzymuje przed działaniem. To „coś” to np. depresja, żałoba, uzależnienie (choroba alkoholowa).
Radżas z kolei oznacza działanie i przeważa zwykle u osób na wysokich stanowiskach w korporacjach. Osoby w typie Radżas są ruchliwe, dominujące, nastawione na rozwój i działanie.
Sattwa natomiast jest guną harmonii. Sattwa według ajurwedy to lekkość, uważność, dobro. Osoby w typie Sattwa żyją w zgodzie ze sobą, otaczają się tym, co je „karmi”, spędzają wiele czasu z naturą [1].
Dieta ajurwedyjska
Dieta ajurwedyjska to dieta spersonalizowana. Polega na przyjmowaniu takich posiłków, które służą osobie o danej konstytucji i nie wytrącają jej typu metabolicznego z równowagi. Według ajurwedy niektóre osoby będą lepiej czuły się, przyjmując przykładowo 3 posiłki w ciągu dnia, a innym służyć będzie 5 posiłków dziennie. Osoby z dominującą doszą typu Pitta będą dobrze się czuły, pijąc dużo wody o temperaturze pokojowej lub zimnej, natomiast Vata będzie potrzebować ciepłych, gotowanych posiłków, najlepiej z dodatkiem przypraw korzennych (w okresie jesienno-zimowym posłuży jej tzw. złote mleko).
Złote mleko swoją nazwę zawdzięcza dodatkowi kurkumy, która nadaje mu żywy, złocisty kolor. Złote mleko to napój na bazie mleka (krowiego lub roślinnego) z dodatkiem przypraw (kurkumy, imbiru, cynamonu, kardamonu, pieprzu), miodu i tłuszczu (np. masła klarowanego).
Kitchari natomiast to lekkostrawna potrawa, której podstawę stanowią ryż i fasola mung dal. Powinno być rozgotowane i jedzone bezpośrednio po przygotowaniu. Często zawiera dodatek rozgotowanych warzyw (np. marchewki) i aromatycznych przypraw (np. imbiru, kurkumy, chilli).
Rośliny ajurwedyjskie
Medycyna ajurwedyjska często sięga po naturalne składniki, których działanie zostało udowodnione naukowo. Są to m.in.:
- ashwagandha (inaczej żeń-szeń indyjski) – krzew o właściwościach adaptogennych (zwiększających odporność organizmu na stres) [2], przeciwnowotworowych i wzmacniających libido. W ajurwedzie ashwagandha stosowana jest od czasów starożytnych [3];
- korzeń kudzu – roślina o pozytywnym wpływie na układ sercowo-naczyniowy. Ponadto wzmacnia odporność, łagodzi objawy menopauzy u kobiet i jest naturalnym afrodyzjakiem [4];
- gotu kola (zwana też wąkrotką azjatycką) – kolejny adaptogen wykorzystywany w ajurwedzie. Pozytywnie wpływa na układ nerwowy, poprawia pamięć, obniża ciśnienie krwi i zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób neurodegeneracyjnych [2];
- kurkuma – roślina z rodziny imbirowatych. Ma właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne, zmniejsza stres oksydacyjny [2]. Kurkuma należy do przypraw o właściwościach rozgrzewających, zatem warto dodawać ją do posiłków w okresie jesienno-zimowym. Kurkuma jest także podstawowym składnikiem złotego mleka ajurwedyjskiego;
- noni (morwa indyjska) – krzew, z którego owoców tłoczy się sok. Sok z owoców morwy w ajurwedzie ma właściwości przeciwbólowe, przeciwzapalne, przeciwutleniające i uspokajające. Potrzeba jednak więcej badań, aby ocenić długoterminowe skutki spożywania ekstraktu z noni [5].
W ajurwedzie wykorzystuje się także shatavari, któremu przypisywany jest pozytywny wpływ na układ rozrodczy kobiet, brakuje natomiast badań, które to potwierdzają [6].
Czy ajurweda stoi w kontrze do medycyny konwencjonalnej?
Współczesna nauka częściowo czerpie z medycyny tradycyjnej. Przykładowo uhonorowane Nagrodą Nobla badania nad skutecznością artemizyny w leczeniu malarii zainspirowane były starożytnymi tekstami medycyny chińskiej [7, 8].
Ajurweda może zainspirować nas do próby zrozumienia swoich potrzeb psychofizycznych, sprawdzenia, jakie posiłki nam służą, czego oczekujemy od życia. Część wierzeń ajurwedy, np. skuteczność niektórych ziół ajurwedyjskich, znalazło potwierdzenie w nauce. Ważne, aby medycynę tradycyjną traktować jako wsparcie leczenia konwencjonalnego, a nie jego zamiennik.
Przeczytaj również:
Gotu kola – właściwości, zastosowanie, skutki uboczne
Noni – czy jego stosowanie jest bezpieczne?
Źródła:
- https://maciejwielobob.pl/2016/03/tamas-radzas-sattwa-osobowosc/.
- Farooqui A. A., Farooqui T., Madan A. i wsp., Ayurvedic Medicine for the Treatment of Dementia: Mechanistic Aspects, Evid Based Complement Alternat Med. 2018; 15. DOI: 10.1155/2018/2481076.
- Joshi V. K., Joshi A., Rational use of Ashwagandha in Ayurveda (Traditional Indian Medicine) for health and healing, J Ethnopharmacol. 2021; 276 (10). DOI: 10.1016/j.jep.2021.114101.
- Maji A. K., Pandit S., Banerji P. i wsp., Pueraria tuberosa: a review on its phytochemical and therapeutic potential, Nat Prod Res. 2014; 28(23). DOI: 10.1080/14786419.2014.928291.
- Kannan S., Manickam S., RajaMohammed M. A., Anxiolytic, sedative, and hypnotic activities of aqueous extract of Morinda citrifolia fruit, J Ayurveda Integr Med. 2014; 5 (2): 73-75. DOI: 10.4103/0975-9476.131738.
- Pandey A. K., Gupta A., Tiwari M. i wsp., Impact of stress on female reproductive health disorders: Possible beneficial effects of shatavari (Asparagus racemosus), Biomed Pharmacother. 2018; 103: 46-49. DOI: 10.1016/j.biopha.2018.04.003.
- https://www.who.int/news/item/25-03-2022-who-establishes-the-global-centre-for-traditional-medicine-in-india.
- https://www.ptfarm.pl/wydawnictwa/czasopisma/farmacja-polska/103/-/16308.