Kategorie
Gemini.pl

Artykuły

X - Skin cycling
X - Kosmetyki dla całej rodziny
X - Dzień niespodziewanego całusa
X - Adamed Recigar
X - Aurovitas Apo-Uro
X - Sale do -50%
X - Nowości 2024
1

Niedożywienie u seniora – jak komponować dietę?

Słuchaj artykułu

U osób starszych często pojawiają się problemy z przyjmowaniem pokarmów, ich trawieniem i wchłanianiem, które często współwystępują z różnymi chorobami przewlekłymi. Stany te mogą być przyczyną przyjmowania zbyt niskiej ilości kalorii i niezbędnych składników odżywczych, co może stwarzać ryzyko niedożywienia. Jak sobie radzić z tym zjawiskiem i jak komponować dietę?

Niedożywienie u seniora – jak komponować dietę?

Dbałość o to, aby posiłki były pełnowartościowe 

Każdy spożywany posiłek powinien być dobrze zbilansowany, czyli zawierać produkty dostarczające wszystkich składników pokarmowych (białka, tłuszcze i węglowodany). W przypadku nietolerancji pewnych składników, np. mięsa, zaleca się uzupełnienie białka w innej postaci – np. poprzez spożycie jajek, mleka i jego przetworów czy ryb. Bardzo ważne jest również umiejętne przygotowywanie potraw i dostosowywanie ich do potrzeb seniora. W przypadku problemów z połykaniem (dysfagii) posiłki powinny być podawane w formie papkowatej bądź płynnej. Podobnie przy ubytkach w uzębieniu. W przypadku braku łaknienia warto do napojów dodawać sok z cytryny, który zwiększa produkcję śliny i może również poprawiać apetyt. Zaleca się spożywanie 5-6 posiłków co 2-3 godziny. Porcje mogą być niewielkie, aby nadmiernie nie obciążać przewodu pokarmowego seniora.


Preparaty odżywcze
Ciesz się darmową dostawą przy zakupie wybranych produktów!

Uwzględnianie preferencji żywieniowych  

Częstą przypadłością w przypadku niedożywienia seniora jest brak apetytu. Bardzo ważne jest uwzględnianie preferencji żywieniowych seniora. Warto przygotowywać posiłki, które osoba starsza lubi. Istotna jest również forma ich podania – powinny mieć one atrakcyjny wygląd, co także może pobudzać apetyt i zwiększać chęć zjedzenia danego posiłku. Poprawę apetytu może również przynieść spożywanie posiłków w większym gronie. 

Odpowiednia podaż energii 

Bardzo ważne jest dostarczanie odpowiedniej ilości energii w ciągu dnia. Jej niedostateczna ilość może pogłębiać stan niedożywienia i prowadzić do dalszej utraty masy ciała.  

Odpowiednia podaż białka 

Białko jest ważnym elementem diety, zwłaszcza u osób niedożywionych. Istotnym aspektem jest dostarczanie pełnowartościowego białka, które pełni funkcję budulcową. Zawiera ono niezbędny komplet aminokwasów niezbędnych do budowy i odbudowy tkanek. Zapotrzebowanie na ten składnik żywieniowy wzrasta wraz z wiekiem. Osoby w podeszłym wieku muszą zatem dostarczać większe ilości tego makroskładnika. W przypadku niedożywienia zmniejszają się rezerwy białka w organizmie. Ponadto często dochodzi również do sarkopenii, czyli utraty masy mięśniowej związanej z wiekiem. Najlepszym źródłem białka jest to pochodzenia zwierzęcego – mięso, ryby, mleko i jego przetwory oraz jajka. Powinno ono stanowić składnik każdego posiłku.  

Włączenie doustnych preparatów odżywczych  

W przypadku problemów z pokryciem zapotrzebowania na energię i podstawowe składniki pokarmowe warto rozważyć włączenie doustnych preparatów odżywczych. Mają one zazwyczaj formę płynną lub proszku, który rozpuszcza się w płynach. Często występują one w różnych smakach, dlatego możemy dopasować dany preparat do preferencji seniora. Zaletą ich stosowania jest wysoka ilość energii zawarta w małej objętości produktu, co jest bardzo istotne w przypadku ograniczonego apetytu czy kłopotów z łaknieniem.  Mogą być one urozmaiceniem posiłków. Pomagają zaspokoić zapotrzebowanie energetyczne i dostarczają kluczowych makroskładników – białka, węglowodanów i tłuszczów oraz witamin i minerałów. 

Przeczytaj również:
Żywienie po udarze. Jak zapobiegać niedożywieniu?


Źródła
Zwiń
Rozwiń

Źródła: 

  1. Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, 2007. 
  2. Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, Instytut Żywności i Żywienia, 2010. 
  3. Jarosz M., Normy żywienia dla populacji Polski, Instytut Żywności i Żywienia, 2017. 
Daj nam znać, co myślisz o tym artykule

Wpisz swój komentarz...
Imię

Masz pytanie, szukasz porady?
Jeśli szukasz darmowej porady w zakresie zdrowia oraz przyjmowania leków lub suplementów diety, chętnie odpowiemy na Twoje pytanie.
Zapytaj farmaceutę