Stopnie rozwoju ślinienia
Ślina jest jednym z wielu płynów ustrojowych produkowanych przez ludzki organizm. Każdy, kto ma do czynienia z dziećmi, szczególnie małymi, często spotyka się z jej nadmierną ilością. Warto pamiętać, że ślinienie ma swoje stopnie rozwoju, podobnie zresztą jak rozwój innych funkcji, dzięki którym młody człowiek się rozwija i staje się bardziej samodzielny.
Czym jest ślina?
Ślina produkowana jest przez gruczoły ślinowe, powszechnie nazywane śliniankami. Niektórzy pewnie zapytają, ile człowiek ma ślinianek. Dzielą się one na duże i małe gruczoły ślinowe. Duże zawsze występują parzyście, czyli znajdują się po obu stronach wnętrza jamy ustnej, a ich cechą charakterystyczną jest fakt, że ich przewody mają swoje ujście w jamie ustnej.
W tej grupie wyróżnia się trzy rodzaje ślinianek:
- przyuszne,
- podjęzykowe,
- podżuchwowe.
Do małych ślinianek zalicza się gruczoły, które są rozsiane po błonie śluzowej i przybierają kształt niewielkich skupisk grudek. W przeciwieństwie do dużych gruczołów ślinowych małe nie posiadają przewodów wyprowadzających ślinę. Wśród nich znaleźć można:
- gruczoły językowe boczne i tylne,
- gruczoły podniebienne,
- gruczoły migdałkowe,
- gruczoły trzonowe,
- gruczoły wargowe,
- gruczoły policzkowe,
- gruczoły językowe przednie.
Na pierwszy rzut oka ślina wygląda jak przezroczysty płyn o mniejszej lub większej gęstości. Jej skład jednak nie jest jednolity. W większości zawiera wodę (około 99%), a resztę stanowią substancje organiczne i nieorganiczne, a także komórki. Może być to zaskoczeniem, ale ślina sama w sobie również się dzieli: na ślinę właściwą i mieszaną. Ślina właściwa jest produkowana przez małe i duże ślinianki. Ślina mieszana to płyn znajdujący się w jamie ustnej, a co za tym idzie, jest to ślina właściwa wymieszana z płynem dziąsłowym, surowicą krwi, bakteriami, resztkami jedzenia, a także wydzielinami gardła i nosa.
Czy ślina ma jakąś funkcję?
Zdecydowanie tak! Nie tylko pomaga nam w spożywaniu pokarmu rozmiękczając go, mieszając i umożliwiając tworzenie tzw. bolusa, czyli kęsa pokarmowego, ale też ułatwia nam jego połknięcie. Ponadto ślina utrzymuje odpowiednią wilgotność jamy ustnej i zwalcza szkodliwe bakterie. Pełni też funkcję przeciwbólową, która objawia się w trakcie bolesnego ząbkowania u najmłodszych dzieci.
Jak przebiega rozwój ślinienia?
Rozwój ślinienia przebiega stopniowo i jest zależny od etapu rozwoju ruchowego dziecka.
Warto wiedzieć, że:
- do około 3 miesiąca życia, kiedy dziecko spożywa tylko mleko matki, produkcja śliny jest bardzo ograniczona.
- około 3-4 miesiąca życia można zaobserwować ślinienie, które zazwyczaj spowodowane jest stymulacją sfery orofacjalnej. W tym czasie dziecko zaczyna wkładać do buzi rączki czy zabawki, a dzieje się tak dlatego, że dziecko w ten sposób może się uspokoić i wyciszyć.
- duże nasilenie ślinienia obserwuje się między 5-6 miesiącem życia, kiedy to następuje pojawianie się pierwszych ząbków mlecznych. Jak wcześniej wspomniano, ślina ma działanie przeciwbólowe, co pozwala nieco łagodniej przejść ten okres.
- im dziecko starsze, tym bogatsza jest jego dieta, co także ma związek z większą ilością produkowanej śliny. W tym czasie następuje wprowadzanie nowych smaków, jedzenia o innej konsystencji czy wyrzynanie zębów. Nie zapominajmy również o zmieniającej się pozycji dziecka – zaczyna siadać, raczkować i wstawać.
- wraz z rozwojem dziecka pojawia się kontrola ślinienia. Półroczny maluch potrafi już kontrolować produkowanie śliny w pozycji siedzącej i leżącej.
- kiedy dziecko ma około 12 miesięcy, w pełni kontroluje wydzielanie śliny, aczkolwiek może ona występować w nadmiernej ilości, co jest spowodowane pojawiającymi się w dalszym ciągu mlecznymi zębami, a także podczas spożywania posiłków.
- dziecko w wieku 15-18 miesięcy ślini się w trakcie wykonywania nowych, trudniejszych czynności, np. podczas ubierania się.
- około dwuletnie dziecko nie ślini się już podczas wykonywania trudniejszych czynności motorycznych.
Związek między jedzeniem a śliną
Wraz z rozwojem dziecka, zmianą pozycji z leżącej na siedzącą, zmianą spożywanego pokarmu z płynnego na bardziej stały i gęsty (papki, zblendowane zupki itd.) ilość śliny widocznie ulega zredukowaniu. Organizm zaczyna wytwarzać niezbędną ilość śliny do zachowania odpowiedniego poziomu nawilżenia jamy ustnej. Wzbogacanie diety, wprowadzanie pokarmów o różnej konsystencji i twardości sprawia, że dziecko produkuje ślinę w ilości niezbędnej do trawienia, ale też takiej, którą może bez trudu kontrolować, dzięki czemu się nie ślini.
Jakie są zaburzenia ślinienia?
Wśród zaburzeń ślinienia wyróżniamy:
- nadmierne wydzielanie śliny, spowodowane np. zaburzeniami połykania, chorobami gardła i przełyku, źle dobranym pokarmem (np. zbyt mocno przyprawionym);
- suchość jamy ustnej (zbyt mała ilość śliny), spowodowana np. uszkodzeniem gruczołów ślinowych lub związana z refluksem.
Kiedy skonsultować nadmierne ślinienie ze specjalistą?
Umów się na konsultację do specjalisty, jeśli zauważysz u swojej pociechy:
- nadmierne ślinienie lub wręcz przeciwnie – zbyt małą ilość śliny;
- niepokojący stan błony śluzowej jamy ustnej;
- nietypową budowę narządów mowy;
- częste choroby lub alergie.
Do czego może doprowadzić nadmierne ślinienie?
Starsze dziecko, które boryka się z nadmiernym ślinieniem, może zmagać się z wieloma innymi problemami, spowodowanymi zbyt dużą ilością śliny:
- zaburzenia mowy;
- brak akceptacji ze strony otoczenia, co może mieć fatalne skutki w sferze psychologicznej – niskie poczucie własnej wartości, brak wiary w siebie, odstawanie od rówieśników, trudności w nawiązywaniu przyjaźni, poczucie nieatrakcyjności;
- niekorzystny wygląd – uszkodzenia skóry twarzy, pękające kąciki ust, zły stan skóry twarzy;
- przykry zapach;
- problemy szkolne.
Nadmierne ślinienie się jest całkowicie normalnym i prawidłowym zjawiskiem u małego dziecka. Nie powinno więc ono wzbudzać niepokoju rodziców. Jednak ślinienie utrzymujące się po 2. roku życia dziecka to wskazanie do konsultacji ze specjalistą.
- Pluta-Wojciechowska D., Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego, wyd. Ergo Sum 2015.
- Morris S., Klein M., Pre-Finding Skills, Tucson, Arizona.
- Rosenfeld-Johnson S., Drooling Remediation-Program Terapii ślinienia.
Do jakiego specjalisty należy udać się jak ślinienie jest nieprawidłowe?
W przypadku problemów ze ślinieniem u dziecka należy udać się do logopedy.