Kategorie
Gemini.pl

Artykuły

X - Siła Kobiet
X - Asa
X - Aurovitas FlexiStav Meno
X - Sale do -50%
X - Zadbaj o zdrowie swojej rodziny
X - Zdrowe oczy
X - Baby Sleep
16

Probiotyki. To musisz wiedzieć!

Słuchaj artykułu

Probiotyki to żywe kultury bakterii. Ich stosowanie wpływa korzystnie na nasze zdrowie. Powinniśmy je stosować m.in. w trakcie antybiotykoterapii. Ze względu na to, że rynek oferuje wiele takich preparatów, czasami trudno nam podjąć decyzję. Na co zwrócić uwagę przy wyborze probiotyku? Jak go stosować?

Probiotyki. To musisz wiedzieć!

Probiotyki – co to jest? 

Probiotyki to bakterie, które naturalnie występują w naszym organizmie i wywierają na niego korzystny wpływ. Są to także produkty zawierające żywe drobnoustroje o właściwościach probiotycznych. Zaliczamy tutaj np. suplementy diety czy żywność wzbogaconą o takie bakterie.  

Różne bakterie mają zdolności probiotyczne. Najczęściej wykorzystywane są bakterie z rodzajów Lactobacillus i Bifidobacterium oraz drożdżaki z rodzaju Saccharomyces

W jakim celu stosuje się probiotyki? 

Obecnie najczęstszym zastosowaniem szczepów bakteryjnych jest antybiotykoterapia. Szacuje się, że w jelicie grubym znajduje się od 106 do 1012 bakterii. Ta liczba zmniejsza się po zastosowaniu kuracji antybiotykowej, co może prowadzić do pojawienia się biegunek. Aby przywrócić odpowiednią ilość bakterii w jelicie, powinniśmy przyjmować probiotyki.  

Dodatkowo stosuje się je również: 

  • w zapobieganiu tzw. biegunce podróżnych – są to dolegliwości jelitowe związane ze spożyciem żywności i/lub wody skażonej drobnoustrojami chorobotwórczymi w krajach o niskim standardzie higieniczno-epidemiologicznym; badania dowodzą, że suplementacja skraca czas trwania objawów o ok. jeden dzień oraz zdecydowanie zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia długotrwałej infekcji; 
  • w łagodzeniu objawów nietolerancji laktozy – bakterie probiotyczne wytwarzają enzym β-galaktozydazę, który rozkłada laktozę; 
  • immunostymulująco – w okresach obniżonej odporności stymulują one namnażanie i aktywność makrofagów oraz limfocytów; wzmagają proces fagocytozy, czyli jeden z elementów nieswoistej odporności naszego organizmu; 
  • w leczeniu zakażenia H. Pylori  – badania pokazują, że stosowanie szczepów L. acidophilus  i L. johnsonii  podczas leczenia H.Pylori zmniejsza dolegliwości ze strony układu pokarmowego; 
  • przy wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego;
  • w leczeniu zakażenia i nawracających biegunek wywołanych przez Clostridium difficile zastosowanie znajdują bakterie L. rhamnosus, L. plantarum oraz drożdżaki. 
  • w hipercholesterolemii – szczep Lactobacillus acidophilus poprawia profil lipidowy poprzez absorpcję cholesterolu w obecności kwasów żółciowych. 

Preparaty zawierające żywe kultury bakterii – podział 

Ze względu na postać i drogę podania wyróżniamy: 

Tradycyjne tabletki/kapsułki

Najprostsza i najczęściej stosowana postać probiotyku przeznaczona dla osób, u których nie ma żadnych przeciwwskazań do przyjmowania leków oraz suplementów diety.


Ciesz się darmową dostawą przy zakupie wybranych produktów!

Saszetki

Zalecane u osób, które cierpią na dysfagię (problem z połykaniem leków) lub stosują wiele leków jednocześnie. Dotyczy to przede wszystkim dzieci i osób starszych.


Krople

Postać leku dedykowana przede wszystkim najmłodszym pacjentom, jednak może być również stosowana przez dorosłych.


Probiotyki ginekologiczne

Przeznaczone dla kobiet cierpiących na infekcje intymne


W kontekście probiotyków możemy spotkać się z pojęciami prebiotyku i synbiotyku.  

Prebiotykami nazywamy substancje, które pobudzają wzrost i rozwój bakterii probiotycznych w przewodzie pokarmowym, ale nie są przez nas trawione. Dzięki dodatkowi prebiotyku bakterie szybciej kolonizują układ pokarmowy i wykazują działanie terapeutyczne.  

Do naturalnych prebiotyków zaliczamy: 

  • inulinę,  
  • cykorię,  
  • szparagi,  
  • karczochy, 
  • banany.  

Z kolei synbiotyk to nazwa określająca preparaty, które zawierają bakterie probiotyczne i prebiotyk.  

Jak przyjmować probiotyki? 

Jeśli stosujesz probiotyk podczas antybiotykoterapii, pamiętaj o zachowaniu 2-godzinnego odstępu między zażyciem antybiotyku i probiotyku.   

Bakterie probiotyczne najlepiej przyjmować wieczorem. Wówczas praca naszych jelit zwalnia. Są to optymalne warunki do kolonizacji przez bakterie. 

Kobiety, które cierpią na infekcje intymne, muszą pamiętać o tym, że preparatów dopochwowych nie powinny stosować jednocześnie z lekami o działaniu przeciwbakteryjnym, przeciwrzęsistkowym czy też przeciwgrzybiczym. Tutaj również trzeba zachować 2-godzinny odstęp między aplikacją preparatu dopochwowego a przyjęciem probiotyku. 

Probiotyki w ciąży 

Probiotyki to produkty bezpieczne w trakcie ciąży i podczas karmienia piersią, jednak przed ich zastosowaniem najlepiej skonsultuj się z lekarzem prowadzącym ciążę. 

 W tym czasie wybieraj probiotyki, które zawierają szczepy Lactobacillus i Bifidobacterium.  

Probiotyki to żywe kultury bakterii, które warto stosować m.in. w trakcie antybiotykoterapii. Aby były jak skuteczne, pamiętaj o ich właściwym przyjmowaniu. 

Naturalne probiotyki

Najpopularniejsze naturalne probiotyki to kiszonki, przede wszystkim: 

  • kapusta kiszona i sok z kiszonej kapusty (bogate również w witaminę C),
  • ogórki kiszone,
  • zakwas z buraków ćwikłowych,
  • przetwory mleczne (np. jogurty naturalne, kefiry i maślanki),
  • kwas chlebowy.

W przypadku przetworów mlecznych zwróć uwagę, czy w ich składzie znajdują się bakterie ze szczepów Lactobacillus i Bifidobacterium. Nie powinny natomiast zawierać cukru.

Pamiętaj, że zawartość szczepów bakterii probiotycznych w żywności jest dużo mniejsza niż w gotowych preparatach probiotycznych. 

Przeczytaj również:
Ranking probiotyków. Sprawdź, który wybrać!


Źródła
Zwiń
Rozwiń
  • Al-Abri S.S., Beeching N.J., Nye F.J., Traveller’s diarrhoea, Lancet Infect Dis, 2005.
  • Kędzia A., Działanie probiotyków na organizm człowieka. Cz. I. Rola flory fizjologicznej przewodu pokarmowego, Postępy Fitoterapii 2008.
  • Śliżewska K., Biernasiak J., Libudzisz Z., Probiotyki jako alternatywa dla antybiotyków, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, Chemia spożywcza i Biotechnologia, 2006.
  • Buda B. i wsp., Właściwości biologiczne białek powierzchniowych bakterii z rodzaju Lactobacillus, 2013.
Daj nam znać, co myślisz o tym artykule

Wpisz swój komentarz...
Imię

  1. 3 października 2023, 10:05
    Dorota

    Super artykul. Choc ma jedno ale, przy podziale na 4 grupy brakuje mi przykladow konkretnych produktow

    1. 3 października 2023, 13:27
      Poradnik Gemini
      Poradnik Gemini

      Dziękujemy za wskazówkę. Dodaliśmy przykłady produktów pod każdą z grup. Zachęcamy do zapoznania się z naszym rankingiem probiotyków: https://gemini.pl/poradnik/artykul/ranking-probiotykow-sprawdz-ktory-wybrac/

Masz pytanie, szukasz porady?
Jeśli szukasz darmowej porady w zakresie zdrowia oraz przyjmowania leków lub suplementów diety, chętnie odpowiemy na Twoje pytanie.
Zapytaj farmaceutę